Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.243 til råvildt ?
#1
Som nogen måske mindes, mistede jeg jo mit bundstykke til min elskede Sako .308
Købte en gammel og grim Sako .243 som donerriffel til bundstykket (2000,- billigere end et nyt bundstykke)
Var egentlig ligeglad med kaliberet, skulle bare bruge bundstykket, men når den nu stod i skabet og jeg skal en tur til Skotland i foråret, kunne det være interesant om den kunne skyde.
Det kunne den. Ud af 3 forskellige var Hornady 100 grs. BTSP klart den bedste - lavede det berømte trekløver uden problemer.

Nu kommer så endelig spørgsmålet: Hvordan er den kugle til råvildt?
Skotterne er jo ikke glade for hvis noget går til spilde.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Det er en fin kugle til råvildt, men den slår dem ikke ihjel uden at ødelægge lidt.

Kuglen skal ødelægge "lidt" væv, ellers dør de ikke af det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Hvordan bærer man sig af med at miste bundstykket? Eller prøvede du paa at være super etisk og sikkerheds minded at du gik med aaben laas ??
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
Jeg kendte engang en gut, der tabte sit bundstykke på en jagt.
Han havde selv en af landets bedste schweiss hunde, men den kunne ikke hjælpe - den anede jo ikke, at det var fars lås, der skulle findes.
Så fik han en af civilforsvarets hunde på - de fandt den på 5 minutter.
Svar
#5
"Forsvundet" på Kbh. skydebane Selinevej - tabt eller ??????????

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Hmmm, men du har ret at kryogenbehandling virker!!
H
Hogmeister
Svar
#7
Har skudt ca 60 bukke med hornady 100grs.btsp i min sako, og jo den er alt for hård ved dyrene, de senere år har jeg brugt 100 grs. nosler partition, som jeg finder perfekt,men dog ikke så velskydende som hornady, en anden velskydende kugle er 100grs Sierra men har aldrig skudt vildt med denne, mange er også vilde med 85 grs tsx barnes kugler, har lige købt en kasse, som snart skal prøves.
Svar
#8
@Contender: Det var mange, hvis den ødelægger meget.

Hornady har også en mere RoundNose Soft Point (ved ikke hvad den hedder - hjælp Maubla - fåes den som fabriksrullet? og hvordan er den?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Nu er jeg ikke fandens hysterisk med lidt kødødelæggelse, men det afhænger jo af hvem man er!!! og hvormange man skyder og om de skal sælges, men er næsten sikker på at hornadys 100grs. sp. er en bedre kødkugle, den hænger bedre sammen i tests på våde telefonbøger, og en bekendt skyder med dem i hans 6,5x55,(mener det er 120-130grs.)og han er ovenud tilfreds (han har skudt flere hundrede) men jeg har kun erfaring med 100grs. btsp. og særdeles meget erfaring med 100grs. nosler partition som jeg kun bruger fremover i min Sako 243W.
Svar
#10
Findes den (hornady sp) i fabriksrullet? og gør Nosler Partion?
Nogen der har kendskab til Remington Corelock i 243/råvildt?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Sako har Nosler partition som fabriksladdet i .243
Svar
#12
Hej,

Norma's sortiment:
http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?doc=Sort&Lang=1

Sako's udvalg af projektiler:
http://www.sako.fi/cartridges.php

Sako's fabriksladede "bønner" pr. 2011:
http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoCartridgesDatatable2011.pdf

De fleste andre producenter har lignende oversigter, ballistikregnemaskiner og andet på deres hjemmesider [Big Grin]

Mvh.
Finnbear
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)