Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold Kikkerter 4,5-14x50
#1
Hej. Oplysninger søges
Jeg vil gerne vide lidt om Leupold kikkerter, jeg har en VX3 3,5-10x50 med lys som jeg er glad for.
Jeg skriver ikke fordi jeg gerne vil have råde om at købe et andre mærker.
Jeg ønsker oplysninger om 4,5-14x50 enten i VX3 eller Mark4.
Vil gerne høre fra dem der har de 2 kikkerter.
Kan de købes med udvendige kliktårne og mill-dot sigte.
Hvor kan man købe Leupold i DK til gode priser

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej. Oplysninger søges
Jeg vil gerne vide lidt om Leupold kikkerter, jeg har en VX3 3,5-10x50 med lys som jeg er glad for.
Jeg skriver ikke fordi jeg gerne vil have råde om at købe et andre mærker.
Jeg ønsker oplysninger om 4,5-14x50 enten i VX3 eller Mark4.
Vil gerne høre fra dem der har de 2 kikkerter.
Kan de købes med udvendige kliktårne og mill-dot sigte.
Hvor kan man købe Leupold i DK til gode priser

Mvh Maubla Ole



Jeg har haft en mark 4 4,5-14x50 og flere andre.

Mark 4 fåes som den eneste leupold linie med mildot, udvendige kliktårne. min var tillige belyst og det virkede fint.

Eneste ulempe er et forholdsvist kort mellemrør, som gør den mest egnet til montage på en kort lås, ellers skal der bruges extension montager. de er i mine øjne grimme og passer slet ikke sammen med sådan en kikkert. Dette gælder specifikt for 4,5-14 varianten

Gode priser på en mark 4 i DK ? ja den eneste, jeg kender der er med her er ham i Laurbjerg.

En VX 3 er også glimrende hvis du kan undvære det taktiske fra mark 4
og der er en del penge at spare.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Jeg har en VX3 4,5-14x50 på en af mine Tikka Varminter
Rigtig fin kikkert som jeg har opgraderet med højt kliktårn ved at sende den til Tyskland til servicenteret - det kostede vel 6-700 kr.
Det er rigtigt at røret er kort - men den passer fint på en Sako/Tikka uden extension.
Men de nye modeller I kikkerter er vel med kort - ... er de med langt rør er det vel udtryk for en dårligere kvalitet [}Smile]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Har også en 4,5-14 Dog er min VX-L modellen med 56 mm linse.
Dejlig kikkert, og gode klik fasthed.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Jeg har en VX3 i 4,5 - 14 x 50 ir. Har kun godt at sige om den.

Leupold har måske verdens bedste garanti- og serviceordning. Jeg havde klumret noget med batterierne i min, så jeg troede den var i stykker. Det var den ikke, den kunne bare ikke bruge 2x 1,5 volt istedet for 1x3 volt sådan som Aimpoint kan.

Men jeg sendte den til Gyttorp i Sverige for kontrol. De gennemgik den både elektrisk og mekanisk og fastslog at den ikke fejlede noget. Så lagde de tre ekstra batterier ved og returnerede det hele til mig uden beregning.

Jeg glemmer af og til at bruge parallakse/focusknappen, og jeg glemmer tit at slukke lyset efter brug. Det er selvfølgelig brugerfejl, men andre mærker slukker selv lyset efter et antal timer, det gør denne ikke. Så det har kostet mig nogle batterier at lære lektien.

Jeg synes ikke jeg får noget ud af, at den går til 14 X mod de kikkerter jeg har haft der gik til 12 X, og da jeg mest bruger min på jagt, er det nok i virkeligheden en almindelig 3-12 X kikkert uden focushjul jeg skal have.

Så alt hvad jeg har imod kikkerten ligger i mine vaner og preferencer, der er ikke noget galt med kikkerten selv.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg havde en 4.5-14X50 i VX-3 modellen, den var med fine duplex og lys. Den kostede dengang 6000 kr og var alle pengene værd. Jeg byttede den mod en 8.5-25X50 uden lys fordi jeg havde den på min feltskyder og der godt kunne bruge mere forstørrelse . Jeg købte min ved Almas i Ålborg.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Jer er den glade ejer af en VX3 4,5-14x50 LR med lys, og en af mine kamerater har en VX3er som din, og den eneste ulempe jeg syntes min har i forhold til din, er at på 14 gange forstørelse er man nød til at bruge parallelaxe justeringen, hvis den er stillet til 150m og man der efter skal skyde på 70m, er det nødvendigt at stille for at få et klart billede, jeg ved godt at det eliminerer alle parallelaxe fejl men der er jo ikke altid at målet er så lille at det er et problem. hvis jeg kun skulle bruge den til jagt tror jeg at jeg ville vælge 3,5-10x50 med lys.
Mvh. Benny
Svar
#8
hej

jeg har en 6.5 - 20 x 50 Mark 4 med mildot og lys, udvendige kliktårne og paralakse justering. Den er klikfast og stabil med rimelig lysgennemgang. Nu bruger jeg den jo primært til jagtfeltskydning, men har da planlagt, at den skal med på bukkejagt i Sverige i år. Så får vi se om den også er ok i skumringen.

Jeg vil da tro den du kan få den til en fornuftig pris hos Rex (Guns and Powder) ellers kan du jo få den hjem fra US.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Hej

jeg har brugt både 4,5-14 6,5-20 og 8,5-25 på jagt i Polen morgen og aften.

Jeg har kun en gang oplevet, at lyset ikke var godt nok.

1 time efter solnedgang i et brand bælte mellem høje træer, der kunne den ikke være med længere. grisene på 150 meter var reduceret til sorte klumper der bare smuttede runde mellem hinanden. Jeg kunne ikke skyde, men det havde jeg nok heller ikke med ret meget andet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hej alle
Hjemmeladeren, Jeg vil se om jeg kan finde Rex så han kan give en pris på en
4,5-14 x 50 Mark 4 med mildot og lys, udvendige kliktårne og paralakse justering.
Jeg vil da også gerne have en pris på 4,5-14 x50 i VX3.

Rex, hvis du ser det her så må du godt sende mig en pris på den kikkert med og uden lys

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#11
Jo, jeg har set det [Big Grin][Big Grin]

Men jeg kan desværre ikke hjælpe med Leupold p.t.
Den stat hvorfra jeg køber Leupold, tilbageholder dem, hver gang min "kontakt" i USA prøver, at sende til mig [xx(][xx(][xx(]
Prøv og ringe til Lars Korsholm / Korsholm og sig jeg har sagt, at han skal give dig den bedste pris.
Så er der chance for du får den til en fin pris [Smile]

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#12
Har en VX3 4,5-14 x 50 uden lys.

Kan kun sige én ting: Det virker fortrinligt.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#13
Husk nu, når du skal til at checke priser, at der er forskel på VX-III og VX-3 [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#14
Hvilken er bedst og dyrest

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hvilken er bedst og dyrest

Mvh Ole



VX-3 er nyest og mon ikke så også bedst og dyrest

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Hej alle
Det blev ikke til en Leupold men en Zeiss Classik 3-12x56 med lys og udvendig kliktårn. Jeg må nok sige jeg er lidt i tvivl om jeg valgte rigtig, for jeg har altid været meget glad for min VX3 3,5-10x50 men nu skal Zeissen prøves.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#17
Hej Maubla.

Jeg er helt overbevist om at du ikke vil fortryde dit valg.

Zeiss er altså lidt bedre end Leupold, måske ikke på det tekniske men på det optiske, bla. er Zeiss nemmere at få fuld synsfelt i når du smider den til skulderen. En ikke uvæsentlig detalje ved eks. drivjagt.

Tillykke med dit valg.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej Maubla.

Jeg er helt overbevist om at du ikke vil fortryde dit valg.

Zeiss er altså lidt bedre end Leupold, måske ikke på det tekniske men på det optiske, bla. er Zeiss nemmere at få fuld synsfelt i når du smider den til skulderen. En ikke uvæsentlig detalje ved eks. drivjagt.

Tillykke med dit valg.

Mvh. Nemo



Du har fuldstændig ret. Ved drivjagt betyder en paralaxfejl ikke det store, men hvis sammenligningen er på en 4,5-14x50 er interessen for drivjagt nok lille. I al fald med den kikkert.

Det er sagt/skrevet mange gange amerikanske kikkerter er til små mål i normal lys på lange hold.
De klassiske dyder i en europæer er store mål kort hold i dårligt lys. Her skal en gennemsnits Zeiss nok slå en Leu, men skal du ramme noget på længere hold som ikke lige passer med fabriks indstillingen for paralax vil jeg foretrække en leupold.

Den kræver godt nok at jeg placere mit øje mere præcist end Zeissen forlanger. Men derfor bliver paralaxfejl også mindre selvom jeg ikke har fået stillet den perfekt.

Men til fx drivjagt er det ligegyldigt, her ville jeg så bare hellere have en 1-4 eller aimpoint.

@Maubla du har uden tvivl fået en fin kikkert, men det er en kikkert med hel anden karakter end den du spurgte om erfa med.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Hej.
Var ude og skyde med Zeissen i går
Kikkerten fejler bestemt ikke noget, men syntes trådkorset bliver lige tyk, når man skyder på skive. Det er dejlig med det udvendige kliktårn.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#20
Hej igen.
Jeg har solgt Zeissen som jeg købte istedet for VX3 4,5-14x50mm Leupolden.
Zeissen havde for tykt et trådkors til at jeg kunne bruge den til at skyde på skiver med, men den havde et dejlig billede.
Jeg har nu købt VX3 4,5-14x50mm som har et dejlig sigte.
Det med at man skal flytte hovedet alt efter hvilken forstørrelse den står på, det kan jeg ikke mærke, men den er super til at skyde på skiver med pga. det fine trådkors. Leupold er sku en super kikkert.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)