Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kryogenbehandling
#1
hej
Kryogenbehandling hvad er det? det kan godt være at det er et dumt spørgsmål men jeg har ikke hørt det før.
hvad gavner det at Kryogenbehandle noget.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Kryogenbehandling er at nedfryse piben til absolut nul ° i 24 timer og langsomt bringe den tilbage til normal temperatur. Det tager stresset ud af staalet der er paaført ved riffelgang skæringen og evt fluting. De kloge siger det 'ensretter' molekylerne og at det ogsaa gør den nemmere at rense..........Og at den skyder bedre.
Jeg kan kun attestere til de sidste to paastande. Min skyder som en drøm og er nem at rense.
Det skal lige tilføjes at for bedste resultat, skal det gøres mens den er ny og inden den tages i brug.
Af andre ting der behandles tilsvarende kender jeg til en der har faaet de væsentlige dele af sin Harley Davidson motorcykel cryo behandlet.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Absolut 0 er lige lidt overdrevet... -180° er nok mere realistisk [8D]

Kryogen behandlede HD dele... [Big Grin][Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Er geolog og har haft et basalt introkursus til 'material science' og jeg forstår ikke umiddelbart logikken bag Cryo treatment. Ved lavere temperaturer skulle der forekomme færre og færre svingninger og derved færre ændringer i krystalstrukturen og alle eksisterende atomare bindinger og fejl i krystalstrukturen skulle i princippet bevares. Tværtimod skulle opvarmning, jo højere jo hurtigere, sørge for at krystalgitteret gennemgik 'annealing'/selvreparation så fejl/imperfektioner skulle bliver repareret. Jo varmere, jo flere svingninger og jo lettere kunne atomer fx hoppe over på deres rette plads, hvis de sad på fejl plads og udgjorde en fejl i strukturen.

Men på linket her:
http://www.metalscience.com/techinfo_ASM.php

Skriver de at nedkølingen fremmer omdannelsen af stålets krystalstruktur (fra austenite til martensite) og Martensite konfigurationen af stålet er stærkere http://en.wikipedia.org/wiki/Martensite. Der er andre eksempler på processer der speedes op ved lavere temperaturer fx oxidering af tin, og denne cryo treatment er åbenbart et eksempel på dette ikke-typiske fænomen.

Så det lader til at som følge af den ændrede krystalstruktur øges styrken generelt. Udover generel styrke er der forbedrede egenskaber ift slidstyrke (Wear resistance), Mekanisk styrke, mere bestandigt (Toughness), mere modstandsdygtigt overfor stresssprækker/metaltræthed (fatigue strength), mere resistent overfor ændringer i krystalstrukturen over tid (Creep) og lavere friktionskoefficient pga øget hårdhed (Low coefficient of friction) (Hele dette afsnit løseligt tolket og oversat af undertegnede fra et link herunder)

Flere links fra google:
http://www.finishing.com/340/78.shtml
http://www.substech.com/dokuwiki/doku.php?id=cryogenic_treatment_of_steel

Mvh Peter
Svar
#5
-195,9 gr.C v. 1013 mbar. (eller -268,9 gr.C for dem der har dollars - mange dollars. Jeg kryogenbehandler sølvtråd ved denne temp.)

Ingen tvivl, det vil være godt at behandle en pibe fra ny. Det er dog min erfaring, at rigtig mange "dødsdømte" - efter mange skud - piber kan reddes igen, med en Kryogenbehandling.

Ejner fra Vingsted anbefaler at alle riffelpiber Kryogenbehandles efter hver 1500 - 2000 skud (det kan jeg godt tilslutte mig - hvor er dollartegnet[Big Grin])

Prøv evt. at spørge Strøm herindefra om det virker?
Eller endnu bedre Gammelfar selv fra Østjysk, han havde en Shilenpibe (på hans egen riffel)der var begyndt at sprede over ca. en lagkage. Den havde fra ny - ifølge hans eget udsagn - været ultrapræcis. Efter den "kolde afvaskning" var den, om muligt, mere præcis end fra ny.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt[Big Grin].

Virker det lige godt på alle piber? Altså rustfaste, B....., S&L osv.[?]

Hvem udfører det, og hvor lidt koster det[:I][?]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
@Boryx
Jeg kan gøre det - det koster normalt kr. 1000,-, meeen der er en god VTF rabat.
Er det bare en enkelt pibe eller ???

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
PM til Claus[Wink]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
PM til CP
Svar
#10
CP - har du fået en våbenbog [8D]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)