Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudt tårn
#1
Overvejer at købe et krudt tårn, har set på LEE.
Er det noget som virker, eller skal jeg kikke efter en dyre model..[?]
[Image: 1303.jpg?width=250&height=250&color=ffffff&reflect=0]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Det virker skam fint - har iøvrigt sendt dig en PM
Svar
#3
Jeg bruger det på den måde at jeg indstiller den til at give lidt for lidt, også topper jeg op mens skålen står på vægten. Vægten svinger mest med det grovkornede krudt og om det er nok til reelt at påvirke præcisionen så det kan ses med mine evner ved jeg ikke. Det er nok vigtigst i de små kalibre, men det er også et spørgsmål om at føle sig tryg ved sine patroner når man sigter på bukken.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Det virker fremragende.

Ser lidt plastic agtigt ud (måske fordi det er af plastic)
men det virker 100% efter hensigten.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Det virker skam fint - har iøvrigt sendt dig en PM



Har svaret dig på PM [Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Hej
Mener i at et krudt tårn er nok.......?
Krudet skal da på en vægt inden det kommer i hylstret.
Til mit brug er et krudt tårn ikke tilstrækkelig.
Hver ladning skal på vægten så jeg ved at der er 100% same mængde krudt i hver hylstre.

Men der findes måske krudt tårne som er lige så gode som vægten!!!!!

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Mener i at et krudt tårn er nok.......?
Krudet skal da på en vægt inden det kommer i hylstret.
Til mit brug er et krudt tårn ikke tilstrækkelig.
Hver ladning skal på vægten så jeg ved at der er 100% same mængde krudt i hver hylstre.

Men der findes måske krudt tårne som er lige så gode som vægten!!!!!

Mvh Maubla Ole



Har brugt RCBS - den kan stilles rimeligt præcist - men ikke præcist nok til man kan undlade at veje.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#8
Min erfaring er at med fint krudt, så kan man lave rimelige ladninger med et krudttårn.
Men er man oppe i N170 f.eks. så bliver det ikke godt nok.

Uanset om du bruger det billige Lee tårn eller et af de dyrere, så vil det svinge i ladningerne.
Husk krudtet er som små blyantstumper.
Afhængigt af hvordan de falder ned i cylinderen, så kan mængden variere.
Men husk også, at man skal op på omkring 2% variation (mener jeg det er) før at man vil opleve forskel i præcisionen.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Mener i at et krudt tårn er nok.......?Krudet skal da på en vægt inden det kommer i hylstret.
Til mit brug er et krudt tårn ikke tilstrækkelig.
Hver ladning skal på vægten så jeg ved at der er 100% same mængde krudt i hver hylstre.

Men der findes måske krudt tårne som er lige så gode som vægten!!!!!

Mvh Maubla Ole



Ja det mener jeg i hvert fald, når vi snakker kalibre fra 22-250 og op.

Jeg skyder ikke så godt at jeg har kunnet se nogen forskel.

Måske forskellen er der, men det er i hvert fald ikke den der gør at
det jeg skyder efter, ikke bliver ramt.

Tænk på at fabrikspatroner også bliver målt af, og de har meget vildt og mange medaljer på samvittigheden.

Har selv RCBS, men har prøvet LEE og det fungerede perfekt

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Har nu også tænk mig stadig at veje hver ladning på vippen, inden den ryger i hylsteret. Har brugt det ske sæt som Lee laver, og er nu ved at værer træt af at skovle alt det krudt op[Smile] Så tårnet bliver stillet til ca. vægt, også trikler jeg de sidste korn i vægt skålen.
Bruger næsten kun Mrp Krudt, så det er jo lidt grov kornet.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Hvis man sørger for at der hele tiden er en vis mængde krudt i tårnet, svinger det også mindre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvis man sørger for at der hele tiden er en vis mængde krudt i tårnet, svinger det også mindre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Eller også bruger du en "Powder Baffle" [Smile]

http://www.midwayusa.com/viewproduct/?pr...ber=493217

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#13
Det i mine øjne og Vihtavuori's øjne spild af tid at veje hver ladning.
Finnerne skriver ordret i førsteudgaven af lademanualen "weighing every load is waste of time"

Jeg skyder ikke godt nok til at kunne se forskel på træfpunktet om jeg vejer eller kaster krudtet.

Jeg har lige for 5 minutter siden kronograferet er serie .223 som bare er kastet med krudtmålet.

Totalspread var 7m/s og fjerner jeg den hurtigste og den langsomste var gennemsnitsafvigelsen 2 m/s

Finnerne opgiver en tolerance på ±1% som værende helt uden betydning.

Det ligner ±0,2 grs for en .223 og ±0,46 grs ved en .308

Så kom nu ud af det laderum og ud på skydebanen.

Der er ved at komme en "nørdetendens" at når man virkelig måler, vejer, måler , kontrollerer mange gange, så er man en dygtig genlader.

Tag dog og hav tillid til jeres eget arbejde. Lav nogen testladninger med ½ grs spring og skyd dem af samme dag. Man skal selvfølgelig have en riffel der skyder VIRKELIG GODT.

Jeg vil æde min gamle hat på at i langt de fleste tilfælde er egenspredningen hos skytte/riffel kombinationen ringere end ændrig i middeltræfpunktet afledt af varierende ladninger.

At veje hver ladning er for 1000 yards benchrest skytter.

Min gamle mester sagde altid: "Dem der måler hele tiden er dem der er usikre"

Om lidt kommer AB og så vil vi ud at teste kastede ladninger [^]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Konen får kasted ladninger, men mine patroner får vejet ladninger[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Konen får kasted ladninger, men mine patroner får vejet ladninger[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]



Spild af tid, begge dele [8D]

men du må jo have nok af det.....

Real life erfaringer er bedre end teori.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det i mine øjne og Vihtavuori's øjne spild af tid at veje hver ladning.
Finnerne skriver ordret i førsteudgaven af lademanualen "weighing every load is waste of time"

Jeg skyder ikke godt nok til at kunne se forskel på træfpunktet om jeg vejer eller kaster krudtet.
Jeg har lige for 5 minutter siden kronograferet er serie .223 som bare er kastet med krudtmålet.

Totalspread var 7m/s og fjerner jeg den hurtigste og den langsomste var gennemsnitsafvigelsen 2 m/s

Finnerne opgiver en tolerance på ±1% som værende helt uden betydning.

Det ligner ±0,2 grs for en .223 og ±0,46 grs ved en .308

Så kom nu ud af det laderum og ud på skydebanen.

Der er ved at komme en "nørdetendens" at når man virkelig måler, vejer, måler , kontrollerer mange gange, så er man en dygtig genlader.

Tag dog og hav tillid til jeres eget arbejde. Lav nogen testladninger med ½ grs spring og skyd dem af samme dag. Man skal selvfølgelig have en riffel der skyder VIRKELIG GODT.

Jeg vil æde min gamle hat på at i langt de fleste tilfælde er egenspredningen hos skytte/riffel kombinationen ringere end ændrig i middeltræfpunktet afledt af varierende ladninger.

At veje hver ladning er for 1000 yards benchrest skytter.

Min gamle mester sagde altid: "Dem der måler hele tiden er dem der er usikre"

Om lidt kommer AB og så vil vi ud at teste kastede ladninger [^]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Kan se der er enighed mellem M@x og Cl@x [Big Grin]

Enten skyder vi begge som en pose muldjord, eller også er der noget om snakken.

Jeg synes også der er sjovere på skydebanen end i laderummet [:p][:p][:p][:p]

Hils AB [Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Hva faen laver AB i Sønderjylland? Men bortset fra det kan jeg kun tilslutt mig M@X's udtale. Det er spild af tid, og derfor ville jeg selv valge et bedre krudttaarn end en Lee. Juster den til den ønskede ladning og saa bare lad væk. Maaske tjek hver 15. ladning. Det andet er nørderi. Den lader jo efter volumen, og hvis stemplet er skruet godt fast saa ændrer den sig jo ikke.
Prøv bare at smide en 25-øre paa vægten. Saa tag den af og gør det igen. Den vejer ikke det samme.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
Jeg er delvis enig men M@x og co. Under flere omstændigheder har det ikke nogen praktisk relevans med +- 1%....men der er ikke HELT ligegyldigt.

For ikke at holde et helt foredrag og resumere noget relativt tungt teoretisk og praktisk stof, henviser jeg til to hjemmesider, så kan man selv nørde lidt.

http://optimalchargeweight.embarqspace.com/ (Dan Newberry's side om OCW)

og

Cris Lang's(mener han er en af dem,der har været med til at udvikle QuickLoad) "Optimal Barrel Time Paper", som efter min mening fint forklarer OCW teorien i sin artikel. Lidt fagtungt stof, men meget edukativt.

http://www.the-long-family.com/OBT_paper.htm

Vil også tilføje, at jeg har afprøvet "teorien" i praksis i flere tilfalde, og det holder.

P.S. Jeg vejer altid alle mine ladninger, kunne ikke drømme om andet. Men jeg lader kun for mig selv, og har tid til at gøre det så godt, som det kan lade sig at gøre. Det er, for mig, en del af hobbyen.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Når man har nørdet patroner - bliver det ikke vandskeligere at samle skuddene - det ''mellem ørene'' virker også bedre [8D]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#20
Det er selvfølgelig meget sjover at tømme hylsterne på banen, end at tanke dem op.
Men når jeg sidder ved mit ladebord, synes jeg virkelig godt om at pusle omkring hver patron ( Og jeg har altså ikke travlt ). Bare det at man ved, at de ladninger som man har tanket i hylstert, er så perfekte som muligt, er en stor glæde for mig.
Hvis man vil masse produser patroner, som en vild, så køber man jo bare en masse elekrotinsk udstyr.[Smile]
Tiden ved ladebænken er god og dejlig tid, for mig.[^]
Hvis ikke det var for min interesse Ang. kaliber. Så havde jeg dog valgt 6,5 * 55 og andre standard kaliber til billige penge. Men er altså desværre ramt ef kaliber syge, så min 270 win. og 8 mm rem mag. bliver vejet op i hånden.[Wink]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)