Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning af .222
#1
Jeg har netop fået genladetilladelse og skal igang med mine første forsøg udi kunsten [Smile]

Jeg har købt nogle TSX 53 grs og har fundet en opskrift, men der står ikke hvilket hylster der er brugt! Jeg har de andre komponenter i opskriften, men "kun" Sako-hylstre!

Hva' hulen gør man så?

/Kalle
Svar
#2
Så bruger man sine Sako hylstre [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
Jow jow

..men skal man ikke reducere ladningen, eller??

/Kalle
Svar
#4
Jeg ville starte på noget der mindede om 19,5gr N200 og så se om den vil ha' ½gr mere af gangen til ca. 20,5gr.

Men jeg har ikke prøvet med TSX.

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
@Blackbird: tak for rådet, jeg prøver med 19,5 gr N200 [Smile]

/Kalle
Svar
#6
Så er der lavet test-ladninger...hold da op det tog lang tid [Smile] Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg lige skulle dobbeltchecke...

Nåmen, jeg har lavet 3 af hver af følgende:
19,3 gr
19,5 gr
19,7 gr
19,9 gr

...så må vi se hvad der passer min Vixen bedst??

Øvrige komponenter:
Krudt: Norma 200
Kugle: Barnes TSX 53 gr
Fænghætte: CCI 400
Hylster: Sako
Patronlængde: 52,94 mm

/Kalle
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by willhuntforfood

Så er der lavet test-ladninger...hold da op det tog lang tid [Smile] Jeg har slet ikke tal på hvor mange gange jeg lige skulle dobbeltchecke...

Nåmen, jeg har lavet 3 af hver af følgende:
19,3 gr
19,5 gr
19,7 gr
19,9 gr

...så må vi se hvad der passer min Vixen bedst??

Øvrige komponenter:
Krudt: Norma 200
Kugle: Barnes TSX 53 gr
Fænghætte: CCI 400
Hylster: Sako
Patronlængde: 52,94 mm

/Kalle



Kom endelig frisk tilbage med udfald af prøveskydningerne! [Big Grin]

Mvh.
Finnbear
Svar
#8
I eftermiddag gik turen til en god vens grusgrav...jeg havde ikke tålmodighed til at vente til d. 26 hvor skydebanen har åbent næste gang!

Som nævnt er det mine første forsøg med genladning, men jeg har stadig ti fingre og to øjne i behold[Big Grin]

[IMG][Image: 222_13_03_2011_193gr.jpg][/img]
Her er 3 skud med 19,3 gr Norma 200 krudt...en ret god start[Wink]
[IMG][Image: 222_13_03_2011_195gr.jpg][/img]
3 skud med 19,5 gr af samme krudt...hmmm ikke helt så godt!
[IMG][Image: 222_13_03_2011_197gr.jpg][/img]
...igen 3 skud, denne gang med 19,7 gr. Nu går det da helt sikkert den forkerte vej[Sad!]
[IMG][Image: 222_13_03_2011_199gr.jpg][/img]
Hovsa...det ligner noget. 3 skud med 19,9 gr. Kun 20,44 mm egenspredning.
[IMG][Image: 222_13_03_2011.jpg][/img]
Desværre viste en nærmere granskning af hylstrene dette billede. Så vidt jeg kan se er fænghætten på det ene hylster blevet flad, og det skulle jo betyde at trykket har været lidt højt.

Det er umiddelbart den mest præcise ladning, men jo ikke værd at risikere liv og lemmer for!

Hvad siger i erfarne genladere?? Er det risikabelt at fortsætte? Det er kun på det ene hylster...

Gode råd modtages med kyshånd...

/Kalle
Svar
#9
Tjaae - det skulle jo ellers være en mild ladning - fænghætter er ikke den bedste indikator.

Det er svært at give et ordentlig bud, da der er mange faktorer, der kan have indflydelse - her kunne det være rart, hvis du også havde målt hastigheden, og set på hylsteret direkte efter afskydning - så havde du lidt mere info.

Hvis der ikke er andre tryktegn, er der ikke noget at være bekymret over.

Hvis der er lidt rigelig headspace, vil fænghætten blive mast lidt, når hylstret strækker sig - og se ud som den gør på billedet - helt normalt [Wink]

Hold piben ordentlig rent - så er der ingen problemer i den ladning.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Hej AB

Jeg har desværre ikke selv en kronograf, men så vidt jeg husker er der mulighed for at låne en på vores skydebane. Der er åbent næste gang d. 26, så jeg prøver at lade 5 stk, med 19,9 gr og så måle hastigheden.

Du skriver at jeg skal kigge på hylsteret direkte efter afskydning; hvad skal jeg kigge efter?[:I]

Jeg tror også jeg prøver at gøre det samme med ladningen der indeholder 19,3 gr, den var heller ikke så dårlig præcisionsmæssigt...

Jeg synes jeg har hørt at TSX skal have godt med fart på for at ekspandere rigtigt, er der noget om det??

/Kalle
Svar
#11
Hvis du ikke har rækkefølgen på hylstrene, kan du jo ikke sammenligne med hastigheden.

Hvad du skal kigge efter [?] Har du ikke lige været på kursus [Big Grin]

Der er nok noget om snakken med hastigheden [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
En anden måde at gøre det på kunne være at gå baglæns med ladningerne hvis du er usikker på hvor du er henne mht optimal ladning...

19,0
18,5
18,0

Hold øje med hylstrene om de begynder at sode...

Er der intet der virker, så må du prøve med N201...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by AB

Hvad du skal kigge efter [?] Har du ikke lige været på kursus [Big Grin][Smile] AB



Jowda, men er det ikke ligesom med et kørekort?? Man skal først til at lære det ordentligt når man har "pappet" i hånden...[Big Grin]

Hvis jeg skal gætte, så skal jeg holde øje med om hastigheden forøges forholdsvist meget når/hvis et hylster viser tegn på højt tryk!?? Er det rigtigt?

@Dr. Strangelove: Det var selvfølgelig også en mulighed, det prøver jeg også!. Mere genladning (specielt her i starten)og mere skydning kan jo ikke skade[8D]

/Kalle
Svar
#14
sådan en enkelt "flad" gænghætte, kan sagtens bare være fordi hylstret har været lidt kort i headspace.. Så slår slagstiften hylstret lidt for langt ind, og når gastrykket så skubber hylstret tilbage på plads, så bliver fænghætten flad...

Få målt nogle hastigheder... det fortæller om du er for højt oppe...

Min erfaring med både .222 og .223 er at de ofte er mest præcise helt oppe i det orange felt....[:I]

En anden erfaring er at langsomt krudt har givet de mest præcise ladninger... med visse undtagelser (meget lette kugler)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Tak til alle for kommentarer.

Til næste skydebanebesøg forsøger jeg mig med følgende:

5 stk med 19,9 gr: for at se om den flade fænghætte var en enlig svale
5 stk med 19,3 gr: den ladning var jo egentlig også ret præcis, så det kunne jo være at den bare kunne bruges.
5 stk med 18,5 gr: efter råd fra Dr. Strangelove

Jeg forsøger at få lov at låne en chronograf for at måle hastigheder på alle ladninger.

Rapport følger[Big Grin]

/Kalle
Svar
#16
Kalle - du har ikke hørt efter !

Det er ikke noget med, at den flade fænghætte er en enlig svale !!

Hver gang der er et hylster, der har lidt rigelig headspace, vil fænghætten være flad.

Den er ofte flad på fabriksladet ammo. Da hylstrene skal passe i alle våben, er de ofte lidt "små"

Fænghætten er en dårlig trykindikator, og det burde du vide, efter genladningskurset [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#17
Citat:quote:

Kalle - du har ikke hørt efter !


Haha...det siger min kone også!! Beklager hvis jeg er lidt tungnem [:I]

Men altså, jeg tænker: det er ikke meningen at tændhætter skal være flade, så hvis der igen er nogen (ved 19,9 gr eller ved nogen af de andre ladninger) der er fladet ud, er der et eller andet galt! Det kunne være trykket, eller måske headspace.

Jeg kan ikke huske om jeg har skrevet det, men alle de hylstre jeg har brugt er engangsafskudte i min egen riffel og kun necksizede.

/Kalle
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by willhuntforfood

Tak til alle for kommentarer.

Til næste skydebanebesøg forsøger jeg mig med følgende:

5 stk med 19,9 gr: for at se om den flade fænghætte var en enlig svale
5 stk med 19,3 gr: den ladning var jo egentlig også ret præcis, så det kunne jo være at den bare kunne bruges.
5 stk med 18,5 gr: efter råd fra Dr. Strangelove

Jeg forsøger at få lov at låne en chronograf for at måle hastigheder på alle ladninger.

Rapport følger[Big Grin]

/Kalle



Hvad blev resultatet?

Mvh.
Finnbear
Svar
#19
Hvis du helst vil bruge ladningerne med mindst krudt, så kunne du prøve at variere sættedybden (og dermed friflugten).

En ændring på 0,5-1,0 mm kan ændre skudgrupperne flere cm.

Dette sagt som en generel kommentar - har ikke selv konkret erfaring med at lade netop .222.

Fortsat held og lykke med det!

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)