Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ændre COL - hvad gør i?
#1
Hej

Jeg har en 6,5x55 som jeg aldrig har fået til at skyde vildt godt - bedste grupper omkring 35 mm. For 14 dages tid siden skød jeg mine første hjemmeladede patroner i den [Big Grin]

Jeg havnede på 34 mm. Med nedenstående ladning:

Hylster: Norma
Fænghætte: Fed 215
Krudt: 47,2 g N-560
Kugle: 140 grains Sierra Matchking
COL: 79 mm.

Så målte jeg længden af kammeret (høker metoden med en rensestok) til 81,6 mm. Og besluttede i min dårskab at lade nogle patroner med en COL på 80,6 mm. Altså 1 mm fra riffelgangene og længere en max for kaliberet. Jeg bakkede et grain ned og lavede ladninger på: 46,2, 46,7, 47,2 og 47,7. Dem var jeg idag på banen for at prøve.

Første skud (46,2 grains) sad lige midt i skiven (samme træfpunkt som med COL 79), men jeg bemærkede dog mundingsflamme (hvilket jeg ikke mener at have set før med disse). Da jeg kiggede på hylsteret var det sodet ned af siden hvilket jeg ikke har bemærket før - jeg tolkede det som et tegn på for lavt tryk og gik ud fra at det ville blive bedre når jeg kom op af i ladning. Med dødsforagt ([:I] - eller nærmere idioti [Wink]) skød jeg resten af skuddene af - alle med succes, dog sodede. Der var ikke andre tryktegn end det sodede hylster. Jeg har kigget på hylstrene for sidste batch (COL 79) igen og de er alle helt uden tryktegn.

Samtlige ladninger gav grupper under 20 mm - noget jeg aldrig før har oplevet med den riffel og jeg har haft den i 20 år!

Ved efterfølgende reflektion er jeg kommet frem til at jeg nok har båret mig dumt ad [:I] og burde have stoppet ved det første sodede hylster. Skæld blot ud - jeg kan klare det [Smile]. Jeg holder mig til min ladning med COL 79, jeg har jo i princippet intet at bruge de sidste mm samling til [Smile]

Nu frem til de to spørgsmål:

1) Hvad tror de herrer, der er galt (mit gæt er stadig for lavt tryk, men burde trykket ikke snarere stige af at gå tættere på riffelgangene)?

2) Hvilken procedure følger i når i ændrer på COL?

Mvh.
Anders
Svar
#2
Først, så er det umiligt at vurderer din ladning uden at kende data og fabrikat på projektilet. Men er det fx Norma Oryx 156 grs så har jeg da set opskrifter hvor der bruges op til 49 grs N-560.

De store trykændringer ser man først hvis projektilet ligger an mod bommene. Så jeg ville da ikke sådan kasserer de fine resultater, men derimod glæde mig over at have fundet ud af hvordan jeg lavede mere præcise ladninger.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

burde trykket ikke snarere stige af at gå tættere på riffelgangene?


Jo men trykket falder også når du laver patronen længere så det er en kurve der knækker et eller andet sted
Har du feks en friflugt på 3 mm og du laver patronen 1 mm længere så der nu kun er 2 mm friflugt, i det område er det min erfaring at trykket falder pga at volumen i hylstret øges
Har du feks en friflugt på 1 mm og laver patronen 1 mm længere så der er 0 mm friflugt, ja så vil trykket stige pga at kugle nu skal trykkes ind i riffelgangene hvor den før havde fart på inden kontakt med riffelgangene, trykket stiger selv om volumen i hylstret øget.
Ved hvilken friflugt den præcis knækker vil jeg tro der er individuelt riffel til riffel/kugle til kugle, men det er meget tæt på 0 mm, altså et sted mellem 0 og 1 mm, hvis jeg en dag får masser af tid vil jeg prøve at finde frem til det på en given kugle i en given riffel med Pressure Trace [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Hej Yeti

Aber Natürlich, har editeret posten med info om kuglen [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

burde trykket ikke snarere stige af at gå tættere på riffelgangene?


Jo men trykket falder også når du laver patronen længere så det er en kurve der knækker et eller andet sted
Har du feks en friflugt på 3 mm og du laver patronen 1 mm længere så der nu kun er 2 mm friflugt, i det område er det min erfaring at trykket falder pga at volumen i hylstret øges
Har du feks en friflugt på 1 mm og laver patronen 1 mm længere så der er 0 mm friflugt, ja så vil trykket stige pga at kugle nu skal trykkes ind i riffelgangene hvor den før havde fart på inden kontakt med riffelgangene, trykket stiger selv om volumen i hylstret øget.
Ved hvilken friflugt den præcis knækker vil jeg tro der er individuelt riffel til riffel/kugle til kugle, men det er meget tæt på 0 mm, altså et sted mellem 0 og 1 mm, hvis jeg en dag får masser af tid vil jeg prøve at finde frem til det på en given kugle i en given riffel med Pressure Trace [Smile]

MVH Bjarne



Hvordan ser det egentligt ud Bjarne - har du haft meget travlt siden 2011?[Smile]
For det er da et interessant forsøg!
Svar
#6
Grunden til at du oplever bedre præcision ved at sætte kuglen tættere på riffelgangen er formentlig, at du derved kompenserer for den manglende koncentricitet i dine ladninger.

Næste gang, så prøv at lade med de gamle data (79mm). Når du sizer dine patroner, så sørg for at de kalibreres så du har minimalt headspace. Size alle hylstre 3 gange, hvor du hver gang drejer hylstrret 1/3 omgang. Sørg for at smøre hylsterhalsen (indvendigt) meget grundigt, og vær forsigtig når du trækker expanderen retur ud gennem halsen. Hvis du har en necksizer, så brug denne (samme fremgangsmåde med at size 3 gange)

Når du seater projektilet, så sæt det i hylsterhalsen og seat den så den akurat har bid i halsen. Herefter drejer du hylsteret en halv omgang og seater den resten af vejen.

Nu har du alle muligheder for at have en koncentrisk patron. Eneste problem der kan være er, at din expander er skæv og derfor trækker hylsterhalsen skæv når den trækkes retur = skæv patron = dårlig præcision (særligt når du har stort bulletjump...

God fornøjelse!

J.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Eneste problem der kan være er, at din expander er skæv og derfor trækker hylsterhalsen skæv når den trækkes retur = skæv patron = dårlig præcision (særligt når du har stort bulletjump...

God fornøjelse!

J.



@Jamo

En skæv expander vil ikke give skæv hals. Dels sidder expanderkuglen på en lang slatten pind der bare fjedrer lidt, dels vil hylsteret bare vippe og følge efter til den side som expandren trækker. På det tidspunkt at expanderen skal op gennem halsen er hylsteret ikke længere støttet af die'en. Et gammelt trick er at undlade at spænde expanderen fast (RCBS, ikke LEE).

Jeg tror nærmere at grunden til u koncentriske halse er fordi halsen udvider sig simpelt hen der hvor den er tyndest. Når trykket stiger og begynder at udvide elastikken/halsen, så giver den sig selvfølgelig der hvor den har lettest ved det.
Når du kalibrerer igen, så klemmer du først den lidt mere sammen end til der hvor den skulle have været for bagefter at trække expanderen ud af hullet igen.
Halsdrening er sagen, hvis du vil have 100% styr på koncentricitet.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Med hensyn til "bulletjump, friflugt eller rotationslosen geschossweg, så er det nok ikke så farligt skidt for præcisionen som mange tror.
Hvis kammeret er lavet med en kvalitetsrival, så styres kuglen på den udvendige diameter fra/mens den slipper hylsteret til den entrer riffelgangen. Den "borerider". Weatherby er kendt for meget lange friflugt uden at de samtidig er kendt for dårlig præcision

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
M@X:

Jeg er ikke sikker på, at du har ret. Jeg har haft både Hornady, Lee og RCBS dies hvor expanderen - eller nok rettere pinden den sidder på var skæv. Samtlige hylstre der kom ud af disse dies var ukoncentriske. Jeg har tilgengæld et Lee FL diesæt, der sizer hysterisk koncentrisk...

Mht necktturning - hvad sker der hvis halsen er skæv. Man drejer jo af ydersiden... forbliver indersiden ikke skæv så?

J.
Svar
#10
Visse vasse [Big Grin]. Den tynde pind kan du skubbe med en lillefinger.......og og og hylsteret vipper bare.

Hvis pinden er mere skæv end godt er så vil udstøderen ikke ramme gænghættehullet.

Men uens smøring eller for lidt smøring, det er ikke godt.

Neckturning er netop for at få halsen koncentrisk. Og ens necktension. Og når man drejer udvendigt har man en pilot i hullet for at sikre ens godstykkelse. Rigtige nørder drejer dem både udvendigt og indvendigt

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Skal man ikke passe på med smøringen af de hylsterhalse............spørger nybegynderen?
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Skal man ikke passe på med smøringen af de hylsterhalse............spørger nybegynderen?



Jo. Og det nævnte jeg jo osse [Smile]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)