Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hjælp til BC(Ballistic Coefficients)?!?...
#1
Hej, hvad gør i andre egenlig når i ikke lige kan finde ladedata på en projektil som i skal til og lade??, altså hvis jeg nu skal lade .264 sierra Game king 140gr, hvor jeg ved at BC er ca .490, og ikke lige har noget brugbart data på mig!!, men kan se at en Nosler Partition fra norma`s hjemmeside også har en BC på .490, kan jeg så "låne" denne ladning?!?, eller skal man kigge mere på kuglens "udformning"??... eller er det nok og bruge BC??

LilleLars
LilleLars
Svar
#2
Gaa efter vægten først.
H
Hogmeister
Svar
#3
HEHE,, det tog jeg som en selvfølge at man gjorde???, men ok, ja vægten skal jo være den samme

LilleLars
LilleLars
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

Hej, hvad gør i andre egenlig når i ikke lige kan finde ladedata på en projektil som i skal til og lade??, altså hvis jeg nu skal lade .264 sierra Game king 140gr, hvor jeg ved at BC er ca .490, og ikke lige har noget brugbart data på mig!!, men kan se at en Nosler Partition fra norma`s hjemmeside også har en BC på .490, kan jeg så "låne" denne ladning?!?, eller skal man kigge mere på kuglens "udformning"??... eller er det nok og bruge BC??

LilleLars



Jeg er i tvivl om hvad du vil have at vide.

Hvis du efterlyser om BC kan bruges til at sammenligne krudttype og mængde, så er svaret nej. Så er vægt og konstruktion svaret.

Hvis du efterlyser om BC kan bruges til at sammenligne kuglebanen, så er svaret ja.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Du kan rogligt "stjæle" ladedata fra andre kugler som minder om den du skal lade, hvis kuglerne har samme vægt og almindelig grundkunstruktion. Med grundkunstruktion mener jeg almindelig tykkelse kappe samt blykerne. Man skal sikkert være lidt varsom med at tage ladedata fra guldkugler som fx. Barnes TSX og andre specielle konstruktioner.
Det er altid godt at dobbeltchecke med andre kilder og kugler for at se om ladningen virker realistisk.
Selv om jeg har en general modvilje mod at udtrykke mig positivt, kan jeg dog sige at http://www.bushman.dk er perfekt til at sammenligne ladninger.

Kigger man på nosler partition vs Nosler Bal.Tip er der så vidt jeg ved ikke den store forskel på min/max ladning selvom konstruktionerne er helt forskellige.

Det med BC er efter min menning kun relevant efter den har forladt pipen, og skal ikke bruges til at finde en startladning.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#6
Max 2.0 fik forklaret det bedre og kortere inden jeg fik skrevet færdig.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#7
ok, det jeg mener er:

Jeg skal til og lade nogle 140g sierra game king til .264 og har ingen ladedata på denne kugle,men ved den har en BC på .490 så jeg mangler noget data på hvad og hvor meget krudt der skal i?!!,

Så mener jeg om man kan eller skal gå ud fra BC til samligning af andre projektiler fra andre fabrikater?!, eller hvad,

For jeg kunne se at eks på norma`s hjemme side var en nosler paititon, som også var på 140gr og med en BC på .490, og der var dataen Norma MRP 45,0-47,4gr, jeg kan godt se at man jo ikke kan bruge col på den nosler, men hvad gør jeg/i så?!?....

Og på bushman`s hjemmeside er Game king`en ikke

LilleLars
LilleLars
Svar
#8
Et bedre svar ville nok opnås, hvis du spurgte i stil med:

"Lade data til xxx kaliber med Sierra GK 140gr. søges"

Og derefter i teksten beskriver hvilke komponenter du har. Det er vist sådan hovedparten gør, hvis de ikke lige kan finde data på et projektil. Mener at officielle Sierra data kan finde på nettet, men det afhænger nok af krudttypen. Måske er det kun for Amerikanske krudtsorter.

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
hej, ja det kunne jeg jo, men det var mere for frem over med andre kalibere/projektiler/krudttyper osv, om der var en lidt alm retnings linie man kunne gøre

LilleLars
LilleLars
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by lillelars

ok, det jeg mener er:

Jeg skal til og lade nogle 140g sierra game king til .264 og har ingen ladedata på denne kugle,men ved den har en BC på .490 så jeg mangler noget data på hvad og hvor meget krudt der skal i?!!,

Så mener jeg om man kan eller skal gå ud fra BC til samligning af andre projektiler fra andre fabrikater?!, eller hvad, For jeg kunne se at eks på norma`s hjemme side var en nosler paititon, som også var på 140gr og med en BC på .490, og der var dataen Norma MRP 45,0-47,4gr, jeg kan godt se at man jo ikke kan bruge col på den nosler, men hvad gør jeg/i så?!?....

Og på bushman`s hjemmeside er Game king`en ikke

LilleLars


[b]Sig mig, læser du ikke mit svar og nedenunder, Solvedk, som svarer det samme.

NEJ,DU KAN IKKE BRUGE BC TIL AT SAMMENLIGNE LADEDATA.[Sad!]
[/b]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!

Redigeret af Kima
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
ok(er der ikke en smile med røde øre)....

LilleLars
LilleLars
Svar
#12
Nu hvor jeg læser jeres svar igen forstod jeg det!!, undskyld mange gange,

LilleLars
LilleLars
Svar
#13
sikke da HØJT der bliver råbt af den stakkels "lillelars"[:I]

Hvor om alting er, så ER "BC" eller "ballistic coefficient" et dimensionsløst "korrektionstal" der bruges for at få et projektils "aerodynamiske form og egenskaber" til at passe ind i beregningsformlerne for ekstern ballistik (kuglebane og vindafdrift)

I denne "faktor" eller "coefficient" indgår også kuglens SD eller "sectional density" som er kuglens vægt delt med tværsnitsarealet for den givne kaliber.

en lang kugle i en given kaliber, vil alt andet lige, have en højere SD end en kort, dette indvirker direkte på BC

M.h.t. at finde ladedata, så har ingen af disse "coefficienter" nogen praktisk anvendelse...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
mange tak

LilleLars
LilleLars
Svar
#15
Saa har jeg fundet ladedata til din Sierra 140gr GameKing #1730. Er ikke saa velfunderet i .264, men gaar ud fra at det drejer sig om .264 WinMag?

COAL 3.340"
Powder MRP/Rhino22/RL22
Min/Max 56/59 grains
Primer: magnum

Jeg kan sende en skannet kopi fra min ladebog hvis du sender en PM med din emailadresse. Og spørgelysten forventes naturligvis intakt selvom der raabes lidt engang imellem-)

Redigeret senere:
Jeg saa ikke den nye tråd. Kan se det er 6,5x55 du har, men lader den stå hvis andre kan bruge det.

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#16
Hej Solvedk

Ja, skulle måske have skrevet 6,5*55, vi plejer bare inde i klubben og omtale dem som .264!!!, Jamen hvis du gider må du MEGET gerne sende de ladedata til mig på mail, skulle nemlig have haft ladet lidt i aften

lillelars@lite.dk

LilleLars
LilleLars
Svar
#17
Hej lillelars.
Jeg kan se du søger tit ladedata til 6,5x55 og 30-06, dem har Bushman samlet i et skema fra de forskællige levendøre af kugle
Du kan finde dem her: http://www.bushman.dk/sider/genladning/c...243win.htm

Du trykker bare på det kaliber som du ønsker og så har du de fleste af de kugler som bliver brugt.

God fornøgelse
PS. det er ikke fordi du ikke må spørge[Smile]

Rettelse: havde ikke lige set der var en før mig som henviste til Bushman`s side

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)