Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fastgørelse af baser
#1
Hej alle.

Jeg håber at der er nogle herinde der vil hjælpe lidt med info ang. fastgørelse af montager.

Har brugt search knappen lidt, der står lidt men ikke umiddelbart det som jeg søger.

Til sikring af skruer kan bruges: Loctite, 222=svag, 243=middel, 2701=stærk. Men det er til sikring af skruer (gevindsikring) og det er nok 222 eller 243 som anbefales.

Det jeg ønsker at vide er, hvad bruger I mellem baser og låsestol [?]

Kan I anbefale at bruge loctite 648 som er en stærk lejesikring eller er jeg helt galt på den [?]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej alle.

Kan I anbefale at bruge loctite 648 som er en stærk lejesikring eller er jeg helt galt på den [?]

Mvh. Nemo



Ja, det er jeg bange for...
Hvis baser og låsestol passer sammen, bør det ikke være nødvendigt med lim. Hvis man ønsker ekstra stabilitet, kan man anvende loctite, som du nævner, til skruerne.

Passer baserne derimod ikke til låsestolen, kan der være en pointe i at anvende lim for at kompensere for dårlig pasform.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Hej alle.

Kan I anbefale at bruge loctite 648 som er en stærk lejesikring eller er jeg helt galt på den [?]

Mvh. Nemo



Passer baserne derimod ikke til låsestolen, kan der være en pointe i at anvende lim for at kompensere for dårlig pasform.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Passer de ikke er det bedre, at få fat i nogen, der passer.[Big Grin][Big Grin]

Jeg er mere tilhænger af at skidtet passer sammen og spændes med en lille moment nøgle og kontrolleres engang i mellem.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Bruger en to komponent epoxy lim, og skruer skidtet sammen.
Skal det skilles af engang, så skal det bare have lidt varme.
Selve montage ringene, giver jeg ikke noget, kun baserne.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Bruger en to komponent epoxy lim, og skruer skidtet sammen.
Skal det skilles af engang, så skal det bare have lidt varme.
Selve montage ringene, giver jeg ikke noget, kun baserne.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]



Binder epoxy overhovedet på en glat overflade?

Hvordan styrer du at limen ikke kommer ud over det hele?
Svar
#6
Hej.

Som udgangspunkt i mit indledende indlæg går jeg da stærkt ud fra at når riffel + baser kommer, så passer det sammen[Smile]

Riffel er en S+L classic DL. Måske nogen kan oplyse hvilke nr. baserne skal have [?] (bare så jeg kan lave dobbelt check) på forhandleren.

Tillid er godt, selvkontrol er dobbelt godt[Big Grin]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LaGuHa

Citat:quote:

Originally posted by rkn

Bruger en to komponent epoxy lim, og skruer skidtet sammen.
Skal det skilles af engang, så skal det bare have lidt varme.
Selve montage ringene, giver jeg ikke noget, kun baserne.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]



Binder epoxy overhovedet på en glat overflade?

Hvordan styrer du at limen ikke kommer ud over det hele?



Det binder skam fint nok. Det overskydende som presses ud, når basen bliver spændt til, tørrer jeg af med acetone.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Brug en fugedannende lim. Baser og låsestol passer aldrig 100% sammen.
Spænd kun skruerne til uden at spænde hårdt.
Når limen er hærdet, kan du spænde efter. Så fylder limen hulrummet.

Hvis du spænder max med det samme, kan du bøje både base og låsestol.

Når limen er hærdet op, tager jeg skruerne ud en ad gangen og giver dem lidt Loctite 222 inden jeg spænder dem til.

Siden jeg er begyndt på denne metode har jeg aldrig oplevet en løs base. (Jeg har monteret over 100 kikkerter på denne måde)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
Brug en fugedannende lim.


Som en epoxylim, eller skal der noget hårdere/stivere til?
Svar
#10
Epoxy lim er fint.

Jeg bruger UHU Endfest 300 2komponent.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis du spænder max med det samme, kan du bøje både base og låsestol.


Også på en S&L med feks Leupold QR?

Jeg ville spænde med tilskrevne moment (som jeg dog ikke kender [Smile]) i første hug, det har jeg i min tid som MC mekker altid gjort på lignende pasninger, hvis man spændte efter at den flydende/fugedannende pakning var hærdet kunne der komme utætheder og dermed dårlig pasning

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Det er vel sjældent at baserne lækker olie [Big Grin]
og hvor mange MC motorer har du lavet med 2K lim [:0][Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hvis du spænder max med det samme, kan du bøje både base og låsestol.


Også på en S&L med feks Leupold QR?

Jeg ville spænde med tilskrevne moment (som jeg dog ikke kender [Smile]) i første hug, det har jeg i min tid som MC mekker altid gjort på lignende pasninger, hvis man spændte efter at den flydende/fugedannende pakning var hærdet kunne der komme utætheder og dermed dårlig pasning

MVH Bjarne



Ja, altid.

Jeg har ofte oplevet på bl.a Sauer, ja faktisk ret ofte på fatbolt rifler med lille spillerum at hvis jeg bare spænder i et hug, så napper bundstykket på et sted.
Hvis jeg løsner skruerne en smule så napper den mindre og løsner jeg helt, så er der ingenting.
Det tolker jeg som en deformation af låsestolen. Og da den er kraftigere end basen så må basen nødvendigvis osse bøje.
Så derfor bruger jeg den fugedannende lim til at udfyldedet hulrum der må være under midten af basen. Jeg spænder ned til der er god kontakt ude ved siderne.
Når limen er hærdet har den en smule svind. Derfor er det nødvendigt at spænde efter. Og nu er limen jo hærdet og kan ikke komprimeres. Derved får du en spændingsfri montage.
Denne beskrivelse dækker de tilfælde hvor der er luft under midten af basen. Især alubaser bøjer ret let.

Hvis der er luft ude ved siderne af basen, så deformerer du ikke låsestolen, men limen forhindrer basen i at vippe og derved forårsage skiftende træfpunkt.

Det du har oplevet med utætte pakninger i din tid som motor(plæneklipper)cykelmekaniker, har det ikke været ved samlinger med en pakning imellem ?
Men topstykker skal da efterspændes for at holde tæt. (ej metalpakninger).

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Det er vel sjældent at baserne lækker olie [Big Grin]



Det skulle da være en Harley riffel [xx(][xx(][Big Grin] med eller uden olie så drejer det sig om to overflader der skal have fuld kontakt som skabes ved hjælp af lim/Loctite/pakning

Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Det er vel sjældent at baserne lækker olie [Big Grin]
og hvor mange MC motorer har du lavet med 2K lim [:0][Wink]



Hvor mange tror du [xx(][xx(][B)][Big Grin] det er den gamle flydende pakning som feks Curil der blev hel hård jeg tænker på, giver man sig efter noget tid i lag med at efterspænde på en samling med denne er der risiko for lækage

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Det du har oplevet med utætte pakninger i din tid som motor(plæneklipper)cykelmekaniker, har det ikke været ved samlinger med en pakning imellem ?
Men topstykker skal da efterspændes for at holde tæt. (ej metalpakninger).



MotorCylinderklippermekanikker [Smile] [Smile] det feks samling af to motor halvdele, feks oftest på 4 takt er øvre og nedre halvdele der samles når alle indvolde [Smile] ligger i den ene, men der anvendte vi fuge lignende pakning som ikke var noget problem, men var det nu en der var samlet med feks Curil var der stor risiko

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Derfor lærte jeg også da jeg havde min første Evertonklonknallert, for 38 år siden, at Curil boede på bunden af skraldespanden. Jeg har aldrig rørt det siden...[xx(]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#17
Epoxy lim er fint.

Jeg bruger UHU Endfest 300 2komponent.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!

Jeg takker for oplysninger.

Så må jeg vist se og få skaffet noget UHU[Big Grin][Big Grin]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#18
Undskyld, men dette her lyder sgu da helt Georg Gearløs, at lime kikkertbaser. Køb da nogle ordentlig baser der er beregnet til den riffelmodel og skru den ordentlig fast, saa er det løb kørt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Ja, eller en låsestol du ikke kan flexe med en 3,5mm skrue[:o)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Undskyld, men dette her lyder sgu da helt Georg Gearløs, at lime kikkertbaser. Køb da nogle ordentlig baser der er beregnet til den riffelmodel og skru den ordentlig fast, saa er det løb kørt.
Hogmeister



Hej Hogmeister.

Nu er det jo ret let at købe de rigtige baser til f.eks Remington i USA

Og de fleste baser der sælges I Europa er sikkert Amerikanske, men i min verden er baser et kompromis set med fabrikantens øjne.

Da der findes et hav at forskellige riffelmodeller med lige så forskellige diametre og profiler, så forsøger baseproducenterne at minimere udvalget af baser og derfor ligger rundings radierne ofte midt imellem så de passer på flere modeller.
Hvis du bare vidste hvor meget klamp der forlader både våbenfabrikker og base pushere, så ville du græde.
Tiderne har jo vist at en skæv Mauser der er pudset på en båndpudser, monteret med forkerte baser der er løftet med øldåseblik osse kan skyde.
Jeg er nok lidt miljøskadet fra mit arbejde og derfor er der i min verden ikke ret mange montager der er "perfekte".
Og de små skruer der bruges uanset om kaliberen er en 22er eller en 460er er da en ynk.
Hvorfor kan våbenfabrikkerne ikke gøre som Ruger, CZ, Tikka, Sako, Blaser, Mauser 03, S&L og nogen få stykker mere. Så havde vi ingen problemer med løse baser der ikke passer og kræver lim.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)