Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladning til en dobbelt 8x57IRS
#1
Undertegnede er den forholdsvis lykkelige ejer af en Browning Eric i 8x57IRS, den er reguleret til RWS HMK 12,1 gram. Det går rigtig godt med et middel træf på 30 -40 mm alt efter dagen, men er lidt dyrt i længden. Den patron er vel egentlig ladet til et loddet pibe system.
Jeg har gået og spekuleret på er en trænings ladning (læs billig). Hornady har en 195 gr SP (er bestilt), som ganske vist er en 10 gr tungere kugle. Hellere tungere end lettere. Et par klik op og ned på kikkerten er til at leve med.

Hornady opgiver BC. til 0.41 for en 195 gr. kugle. Er her ikke en tastefejl, 0.31 lyder lidt mere realistisk (HMK er 0.326)

Det er jo alt sammen meget fint. Så jeg (naive som få) begyndte at læse om hvordan man arbejdede en ladning op til dobbelt riffel. Tak for kaffe, langsom eller hurtigt krudt, svingninger, tid i piben, opvarmning af pibe – indskydnings sekvens – osv. - sikke en videnskab! Jeg har så småt indset at det kan bliver en langsom affære eller først ladning kan være perfekt.

Forslag til ladning af 8x57IRS………..ydmygt………be-om!

mvh THORLAK

Nu er det snart JUL........!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Hej Thorlak

Hvis jeg var dig, så ville jeg skille en original RWS ad, og kopiere indholdet og gå direkte til ladegrejet ...

Så ville du spare en masse tid, for hvorfor gå væk fra noget der duer?

Men det kan jo være du er heldig og får fundet en god trænongsladning, der er billigere, men jeg ville kun gøre det, hvis det var yderst nødvendigt.

Læs: Rigtig riffelautistiskfinjusteringsmongolagtigt [Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hej Thorlak,

jeg synes at det er et rigtigt spændende projekt du er ved at gå i gang med.

Jeg har ikke selv en dobbelriffel, men jeg er begyndt at spare sammen... og det er anledningen til at jeg er begyndt at tænke over sagen.

Hvad er en dobbelriffel? I mine øjne er det en kipplauf med et hurtigt andet skud til under 100 meter.

Spørgsmålet om piberne skyder sammen på 100 meter (eller 50m?) bør ses i sammenhæng med at andet-skuddet er hurtigt (instinktivt). Hvor præcist skal sammenfaldet så være: 5cm, 10cm eller... Måske krydser piberne på en eller anden afstand, hvorefter skuddene går ud til siderne. På større afstande bør der altid være tid til at genlade første-piben (kipplauf piben), så jeg mener at det er den der skal bruges.

Personligt ville jeg foretrække at piberne skyder "parallelt" dvs at nederste pibe altid skyder 3-4cm under øverste pibe. Så ville det altid være sådan en skudgruppe, uafhængig af afstanden. Men der er aldrig det man taler om når man taler om spredningen for dobbelrifler. Bare de skyder sammen på en afstand er man glad. Hvis man omvendt ser det som en kipplauf med et hurtigt andet skud til under 100 meter, så kan man få det bedste af to verdener.

Med hensyn til alle overvejelserne (varme piber, svingninger etc) så er det her et pragtfuldt gammeldags projekt hvor der ikke er nogen teoretiske genveje. Det drejer sig om ladning og træfpunkt og er overhoved ikke banalt, men kræver håndværk og systematik. For mig er det ihvertfald lettest at anskue problemet fra denne vinkel.

Når det er sagt, så er det jeg vil (må) gøre når den tid kommer (for at få den største fleksibilitet med loddede piber):

1) vælge projektilet. Jeg kan se at du handler på e-gun, så kig på dem her (de er vist i .323 og ikke .318!) : http://www.egun.de/market/item.php?id=579404

2) undersøg systematisk hvordan hver pibe skyder på skiven. Tre skud per ladning per pibe. 0,5 grains intervaller. Pga varmen bør andet skuddet skydes inden for ½ minut. Første skuddet skydes fra en kold pibe.

3) tegn nogle grafer over træfpunkt og ladning. På grund af pibesvingninger kan træfpunktet både flytte sig i højden og bredden.

4) beslut hvor du får det bedste kompromis mellem "kipplauf" pibens spredning og spredningen mellem piberne. Hvis du har løbsvælger (Browning) så vælg den mest præcise pibe til første skuddet (kipplauf piben).

5) indskyd kikkerten efter kipplauf piben og ikke efter et middeltræfpunkt...

I virkeligheden kræver det jo ikke mere håndværk og systematik end at finde den mest præcise ladning til sin repeter riffel. Og som claxel siger kan man tage udgangspunkt i den oprindelige fabriksammunition - men man kommer stadig ikke uden om det med håndværket [:I] .

Det jo ende med at det billigste i længden er at skyde fabriksammunition...

osterwald
Svar
#4
Halløj Osterwald

"På større afstande bør der altid være tid til at genlade første-piben (kipplauf piben), så jeg mener at det er den der skal bruges"

tror du ikke at varmen fra førsteskuddet vil flytte andetskuddet fra primærpiben efter genladning/nyt sigte: tager måske 5 til 15 sec. ?

når jeg indskyder min (loddede) drilling lader jeg den blive helt kold mellem de enkelte skud i det optimistiske håb at jeg kun skal bruge ét præcist førsteskud

mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Den patron er vel egentlig ladet til et loddet pibe system.



Øhhh, Thorlak gider du lige udybe ovenstående bemærkning ?

Mht træningsammunition, kunne jeg godt tænke mig at vide et ca. stykantal årligt ? Jeg mener at den slags rifler der er lidt sarte, skal man finde en god og fornuftig kugle til - Denne skal bruges til jagt og træning. Træning...Tjah, som du selv er inde på, sker der lidt når piben bliver varm, og dette gør at du er nødt til at vente til skidtet er koldt igen - ergo er det næppe så meget træning du ender med her. Kalibret er meget moderat og stiller ikke de store krav til kugler, og konstruktion. Mit valg ville derfor gå på at finde en række prisbillige kugler i samme vægtklasse, og systematisk lade dem op til de nærmer sig hvad du kender fra tidligere.Og brug for guds skyld (eller Kimas grønne øjnes skyld) en metode med pibe 1 & 2...1 skal være dit nulpunkt, og den anden reguleres herefter.

Fin skyder iøvrigt [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by STROM
tror du ikke at varmen fra førsteskuddet vil flytte andetskuddet fra primærpiben efter genladning/nyt sigte: tager måske 5 til 15 sec. ?


Jo, men ikke særligt meget. Jeg har aldrig kunne se det på mine skiver medmindre piben er blevet meget varm (men så er jeg jo også ufokuseret). Varmen bør ikke flytte andetskuddet (fra samme pibe) mere end på andre (enkeltpibede) rifler, og jeg har ikke indtrykket af at det er et udstrakt problem.

Når man taler om varmeproblemet ved loddede piber tror jeg at man, som du siger, indskyder med to kolde piber, for så at opdage at skudbilledet ændre sig når skuddene kommer i hurtig følge. Det går sikkert helt galt når man har to meget varme piber.

Iøvrigt synes jeg det er en god ide med mange rygepauser. Ellers går skydningen for mit vedkommende op i entusiasme - og det er en skam når jeg har brugt en aften på at lade min ammunition så præcist som jeg kan.

osterwald
Svar
#7
det er også derfor det er rart at medbringe flere våben når vi nu er på skydebanen. de kan nå at køle lidt af ind imellem.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Puha så er den weekenden ovre – jagt lørdag og skydebane søndag – livet er bare dejligt[Big Grin].

CLAXEL: Jeg er helt enig med udgangs punktet at kopiere RWS’sser og så gå ”meget systematisk” til værks.

Osterwald: Helt enig med kipplauf filosofien! Korsholm har fået aftrækket ned på 1,3 kg og tør ikke gå længere ned. Den kontinuerlige nøjagtighed på 3 skud (før reduceringen i aftræks vægt) er på begge piber er til pyrch jagt – og med løbs vælger er de bare at vælge en af piberne til reference pibe – det vil i så fald være nederste for at få rekylen/balancen så langt ned som muligt – og så arbejde systematisk til skud no. 2 sidder tæt nok.

Great Dane: Jeg mener at vide at RWS bruger en bestemt type krudt til loddet piber – dvs – forbrændingen skal være tilpas ”nænsom” - specielt ved lodningen – det er her hele humlen ligger – hvilken type krudt bruger RWS til deres rand patroner?

Mit trænings behovet er ikke større end at når jeg er færdig med ”myrek..p” på 100 meter banen med repeteren – vil jeg slå et smut forbi elg banen (Kalvebod, Kbh.) og skyder ”et par serier” indtil skyderen sidder fast i rygraden[Smile], for det skal den for at det hele skal give mening med det hurtige andet skud.

STROM: Den med flere våben på skydebanen er god nok – men ikke sidste søndag før 16. maj og første skydedag efter 16. maj[}Smile].

mvh Thorlak

På torsdag !!!!!!!!!!!!!!!!!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)