Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 140gr bthp
#1
Er der nogen der har et godt foreslag til en ladning i 6,5x55 med en 140gr hornady bthp projektil og meget gerne vithavuri n160
jeg syntes ikke at jeg opnår en tilfredsstillende præcision med mine nuværende forsøg.

Mvh Høker
Svar
#2
Hejsa.....

Kugle: Hornady 140 gr bthp
Vihta. N 160: 44,5 gr
Hætte: CCI 200
Col: 78,0 mm
Denne ladning kører rigtig godt i min SAKO.

Mvh Per
Svar
#3
tja jeg er pt på 44,8 gr n160
og en col på 77,4 men jeg er ret sikker på at col ikke skal være længere.
jeg gik faktisk og fantaserede om at korte mine patroner op til omkring 76mm og starte forfra med lade stigen.

Mvh Høker
Svar
#4
Jeg er lige kommet hjem fra bænken af og endte med:

Kugle: Hornady 140 grs bthp
Vihta. N 160: 45,0 grs.
Hætte: CCI 200
Col: 77,2 mm
Denne ladning kører rigtig godt i min Blaser med 24" pipe.

Mvh.

Jacob S. Jensen

.22 Lr, 6,5x55, 30/06 & .300 WSM
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#5
Ang. patronlængde, vil det letteste jo være at fastlægge den en gang for alle ved at isætte en tom patron med løst projektil og se hvortil riffelgangen trykker projektilet i til. Måle længden og trække 2 mm. fra så man ikke skal kompensere for forøget tryk fordi projektilet rører riffelgangen ved affyrring. Så er den optimale længde fastsat..
Nu skal man selvfølgelig skyde med det der giver god præcision i ens egen riffel.. men ingen af de nævnte ladninger giver mere end 96% forbrænding af krudtet, nogle noget mindre. dvs. ild ud af piben og dårlig udnyttelse..
Tog man titans data og skiftede de 45 gr. n-160 ud med 48.85gr. Rhino 25 ville man opnå PRÆCIS samme tryk i kammeret, 99,83% af krudtet forbrændt og 845ms. istedet for 799 ms. desuden bedre fyldning af hylster, hvilket giver mere ens trykudvikling.
Spørgsmålet er selvfølgelig om det også giver bedre præcision, men det burde det!? Mvh. Dennis.
Svar
#6
Lige et sporgsmal !
Har ikke den store erfaring med genladning af riffel patroner. Er dog ved og kobe endu en ny jagtriffel. Har altid godt kunne lide 6,5X55, fordi jeg skod meget med den tidligere i DK.
Dog lever jeg i et domineret 308WIN miljo, hvor alle jagtvennerne bruges enten denne kaliber eller 30-06 og 7mm Rem.mag. Er der nogen fordel ved 308WIN over 6,5X55 til hovedsagligt bukkejagt ?
Rent financielt er det hip som hap for mig, da genladekomponenterne stort set koster det samme. Starter nok med fabriksammo, og sa herefter genlader hyltrene osv.
Kan indtil videre bedst lide ide'en om 6,5'eren, men pa den anden side er 308WIN til at kobe allesteder, skulle man glemme eller for brug for mere ammo pa farten.
Bor iovrigt i et tattere bevokset skovomrade, og der er sjaldent gode skudhold pa over 150 m. til malet.
Fordele/ulemper....eller er det stort set en smagssag???

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#7
Til dit formål vil jeg anbefale dig 6,5 X 55.

Havde du stadig boet i DK, ville du med god samvittighed kunne bruge den kaliber til råvildt, sika, då - og kronvildt. Selv elge i Norge og Sverige dør af mødet med et velplaceret skud af en 6,5 X 55 [Big Grin]

.308 W [xx(]

Så hellere tage springet til en 30.06 - bevares lidt mere rekyl, men det kan RIGTIGE JÆGERE håndtere [Big Grin][Big Grin]

Ingen grund til at starte med fabriksammo, med mindre du vil have en dårlig oplevelse. Håndladet ammo med stor "kærlighed" vil blive mere præcis, da du vil kunne operere med en mindre tolerence end fabrikkerne gør og du vil kunne opnå en bedre præcision ved hjemmelading.

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#8
6,5x55 eller 308....kartoffel kartoffel...

Du skal vælge 308 hvis du lægger vægt på let tilgængelighed af fabriksladet patroner.

Du skal vælge 6,5x55 hvis du vil have en kaliber, som dine jagtkammerater ikke har.

Begge er glimrende kalibre og i praksis tror jeg ikke på, at "modtageren" vil mærke den store forskel på om du skyder med det eller det andet.

...og 30-06 istedet for 308?..jaja 30-06 har en fordel med 200 grains projektiler og derover. Men hvorfor så stoppe ved 30-06?, hvorfor så ikke 300 win. mag eller 300 wea, ja hvad helvede måske en 30-378 wea, for der skal skydes ud til 150 m.[Wink]
Svar
#9
Tja'e,
Jeg tror efterhanden mere og mere pa "kartoffel/kartoffel forklaringen. Er der en speciel grund til at du ikke kan lide 308 Nobody? Et par af naboerne kom lige forbi mens jeg skrev posten her. Nu indblander de ogsa 30-06 og 270 Win. i hele molevitten.
Uanset, tror nu jeg valger 308'eren. Sekundart valg bliver 30-06.
Tak for jeres indsigt og rad.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#10
Jeg har altid betegnet .308 W som en kalibere, som kan undværes, specielt i min samling af jagtrifler. 6,5 X 55 er fint til mange mål og 30.06 har så det ekstra power, som hverken den eller .308 W har. Også en grund til at få 2 jagtrifler i skabet [Wink]

Men at diskutere kalibere er det samme som at diskutere hvilken størrelse malepensel til et malearbejde eller diskutere hvilken hammer der skal bruges til at banke et 90 mm søm i en stolpe.

Sålænge der er valgmuligheder, vil vi diskutere det, uanset om vi mødes ansigt til ansigt eller finder diverse forum på internettet
Thats life [:o)][:o)]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#11
Fuldstandig enig. Det er en diskussion som aldrig ville fa en ende. Sommetider er det vel ogsa bedst at vare glad for det man har, istedet for at blive ulykkelig over alt det man gerne ville have ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#12
De bedste rifler jeg har ejet, m.h.t. præcision og funktion har alle været enten 6,5x55 eller 8x57 Mauser.

Skulle jeg aflevere alle rifler i mit skab undtaget 2, ville jeg beholde min 6,5xKedelig og min 376Steyr Scout..... undskyld Jeff, min "Dragoon"[:I]

Med de to rifler er jeg dækket ind for alt vildt på denne her planet... fra 95 grains varmint til 350 grains solids....

i en SHTF situation kan min 6,5x55 vælte SABB mål ud på 900 m og skyde 7 mm grupper på 100 m med den rigtige hjemmerullede ammo... Med 300 grains AGS tungsten solids kan min .376'er skyde gennem 20 mm akselstål---

.308, 30-06, .27o o.s.v. er alle "nice to have" but not needed...

@50GIJESS Køb du dig nu bare en 6.5xkedelig "and stand out a little" derovre i guds eget land...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Dravis,
Problemet er bare, at de allerede gor grin med min accent, Ecco sandaler og klaphat.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#14
[Big Grin] Gøre grin med ting er nemt, specielt ecco-sandaler og klaphatte, men måske forsvinder grinet, når de ser hvad en god "6,5xKedelig" faktisk kan??

Når jeg kommer derover på besøg tager jeg min custom Sako med.. og et par klaphatte, så kan vi se hvem der først får hullet klaphatten på 600 m ...[Big Grin]

Jeg har faktisk vundet et væddemål mod en "gaaalf-spiller" med den 6,5x55.. Jeg påstod at jeg kunne ramme golfbolden mindst lige så langt ude som han kunne slå den.... han tabte en flaske 15 års Bowmore...

OG SÅ: tilbage til "høker"s trådstart: Hvilken riffel, og hvilken stigning i piben???
140 BTHP er en ret lang bønne, og kræver nok noget nær maksimal hastighed i en "normal" 6,5 pibe.. Jeg ville vælge et dobbeltbase-krudt, som N560 eller Norma MRP, det har gjort det muligt for mig at opnå god præcision med bl. a. Berger 140 VLD som er rigtigt lange...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Der er en s&l classic dl med 650mm match pibe, stigningen er sq egentlig et godt spørgsmål.
men 6,5x55 er vel en af deres spids kompetencer.
jeg bruger cci lr200 hætter og norma hylstre.

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.ballade.dk/
Svar
#16
Det er og bliver et svært valg, men som Dravis skriver, så er 8x57 og 6,5x55 altså bare gode til at samle kuglerne :-) men i de fleste våbenskabe kan der sagtens stå en .308w mellem de to, så man er sikker på at man har lidt afstand mellem yndlingskalibrene :-)

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#17
Har også forsøgt af finde "ladningen" med det omtalte projektil i min 6.5-284 men er gået tilbage Lapua Scenar som har super samling.

Det er jo egentlig mærkeligt da de to projektiler er "næsten" identiske.

Høker: Hvordan går Lapuaen i din 6,5-55 ?

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Dravis,
Problemet er bare, at de allerede gor grin med min accent, Ecco sandaler og klaphat.

Jess Christensen
Master Pistolsmith


Pjat med dig - jeg sender The Julekalender med De Nattergale til dig sammen med en pakke Rullemarie kiks - så er dette år reddet for dig [Big Grin]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#19
Lam: Jeg har faktisk haft rigtig gode grupper med scenar'en.
men også nogle rimelige grupper med hornady'en.

jeg ved ikke hvor stor betydning spidsen af projektiler har for præcisionen men de er meget uens på hornady'en
men skal grupperne være hul i hul er det jo nok nemmere med et produkt der er så ens som muligt.

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.ballade.dk/
Svar
#20
Nobody!
Istedet for Rullemarie. star sovsekulor. Gl.Dansk og rugmel lidt hojere pa listen ha ha. Ja det bliver vel til 308win. i sidste ende. Dem kan man kobe pa tankstationer, skulle man fa brug for flere pa farten.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)