Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kamera
#1
HejHej.

Jeg skal 5 måneder til Skotland og arbejde i naturen.
Jeg vil rigtig gerne have nogle fede billeder om mit livs jagttur til evigt minde og dertil kræver et godt kamera. Aller helst spejlreflekskamera.

Hvilket kamera kan I anbefale som ville være godt til natur billeder?
Måske lidt længere billeder afstandsmæssigt.
Prisen skal helst ikke overseide 4000.-, da jeg er fattig studerende.
Er helt ny i det med kameraer men jeg er hooked på at gøre noget ud af det for nogle fede billeder.

Håber I vil hjælpe.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Canon eller Nikon er nok det du skal kigge efter. Jeg vil dog anbefale dig at vente til du kommer derover da elektronik er noget billigere der end herhjemme. Jeg købte en Canon Rebel XTI (Svarer til en EOS400D) med hjem på en tur til USA. Inkl. Standard Canon EFS 18-55 linse, ekstra Canon EF 75-300 linse, taske, ekstra batteri, ekstra hukommelseskort og stor Canon blitz så kostede den lige omkring 4k. :-D De priser jeg har set på nettet, der har USA og England været rimeligt ens. Jeg er rigtig glad for den og den tager billeder som jeg er fuldt ud tilfreds med.

I dag hedder den "tilsvarende" model EOS500D. og kan fås med ET-S 18-55 Canon linse til 4.000,- kr. i Danmark. Den kan fås til ca. 3.300,- kr. på den anden side af vandet hvis man surfer lidt rundt på nettet.

Nikon laver også nogle rigtigt gode kameraer, dem har jeg bare ingen personlig erfaring med. Men om det bliver Nikon eller Canon er vist nærmest et religionsspørgsmål. ;-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
mht low light og god pris/kvali forhold en af Pentax nye serier SLR

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Canon eller Nikon er nok det du skal kigge efter. Jeg vil dog anbefale dig at vente til du kommer derover da elektronik er noget billigere der end herhjemme. Jeg købte en Canon Rebel XTI (Svarer til en EOS400D) med hjem på en tur til USA. Inkl. Standard Canon EFS 18-55 linse, ekstra Canon EF 75-300 linse, taske, ekstra batteri, ekstra hukommelseskort og stor Canon blitz så kostede den lige omkring 4k. :-D De priser jeg har set på nettet, der har USA og England været rimeligt ens. Jeg er rigtig glad for den og den tager billeder som jeg er fuldt ud tilfreds med.

I dag hedder den "tilsvarende" model EOS500D. og kan fås med ET-S 18-55 Canon linse til 4.000,- kr. i Danmark. Den kan fås til ca. 3.300,- kr. på den anden side af vandet hvis man surfer lidt rundt på nettet.

Nikon laver også nogle rigtigt gode kameraer, dem har jeg bare ingen personlig erfaring med. Men om det bliver Nikon eller Canon er vist nærmest et religionsspørgsmål. ;-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]



Kan du finde priserne med sæt det inklusiv som du siger til 4.000 kr? I søgang hvorhenne? Skal have noget at presse fotomanden med [Wink]

Hvad er forskellen forresten på Canon EOS400D og 450D, 500D og 550D?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Og er Nikon D80 lige så gode som nogle af ovenstående?
Hvilke kameraer har Nikon lavet som kan hamle op med Canon 500D fx?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Hvis det er et spejlrefleks du vil have så er det fint, men min erfaring er at det er besværligt og tungt at slæbe med, hvis ikke fotografering er det primære formål med at bevæge sig ud i naturen.
Jeg har haft et rigtigt godt spejlefleks kamera, men det kom bare aldrig med ud, fordi der var nok andet, at slæbe på. Derfor vil jeg anbefale dig at se nærmere på de forholdsvis små digitalkameraer som nu fåes med 10 eller mere zoom.F.eks denne, let handy og med gode zoom egenskaber.

http://www.pixmania.com/dk/dk/7693268/ar...pix-review

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Bliv ved spejlrefleks cameraerne, boldsen! Canon XT1 og Canon XT II er gode til at begynde med.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Du skal lige prøve at kigge på de nye hybridkameraer, alle de store mærker laver dem, det er det nye som de unge vil have [Smile]
prøv at google hybridkamera.
Svar
#9
Kig forbi http://www.dpreview.com hvor du kan læse test af alle relevante kameraer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Spejlrefleks holder [:p][:p]... Basta..

Jeg har selv et EOS500D med 18-55 og 55-250 objektiver (og taget rigtig mange billeder de sidste 1,5 år med det)..
Det dækker rigeligt mine behov i naturen (og af familien ikke mindst[8D]), og med et hukommelseskort hvor der kan være 4-5000 billeder[:p][:p], er det bare at holde knappen nede..

Men ingen tvivl om at det "kræver" lidt mere af fotografen hvis man skal/vil udnytte det...
Det kan så også tage rigtig god video (Full-HD), godt nok med knap så god lyd, der fuldstændig spoleres af zoommotoren der går lige i microfonen[Sad!][Sad!]..

Og med hensyn til vægten.. Så er der jo også nogen der piver hvis deres riffel vejer 300g for meget[:I]..
Men jeg har S&L riffel med jagtmatch pibe og næsten altid mit kamera med begge linser med ud, har har ikke oplevet det som et problem endnu, men jeg er selvfølgelig heller ikke over de 40 endnu[^], og har heller ikke været på pürch i Skotland med grejet[:o)]..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#11
Nej det er klart at det bliver mere besværlig jo mere udstyr man har med ud, og især på pürch i det skotske højland.
Men tænker lige så meget på når jeg ikke har riflen med ud, så vil jeg gå nogle gode ture, hvis der bliver tid til det, og tage nogle fede billeder.

Det det 55-250 objektiv, hvad er fordelene ved det frem for 18-55 IS? altså kan der zoomes mere?
Det er primært noget af det jeg gerne vil have da der jo godt kan være store afstande ud til fx dyret der skal fotograferes.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
Hej.
Efter min mening har de fleste IKKE noget at bruge et spejlreflekskamera til - ud over selvfølgelig at imponere omgivelserne ! Det er stort og skrumlet at slæbe rundt på - med den konsekvens, at mange får det brugt for lidt.
I din indledning skriver du "Hvilket kamera kan I anbefale som ville være godt til natur billeder?
Måske lidt længere billeder afstandsmæssigt." De to krav kan opfyldes med dette kamera :

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Fin...index.aspx

Det er ikke større end at det kan ligge i lommen på din jagtjakke, det dækker rigeligt de behov du nævner - 24 mm vidvinkel til naturbilleder og op til 840 mm tele så du kan tage gode dyrebilleder på afstand. Der er indbygget HD Video, 720p med god lyd, kameraet er nemlig udstyret med en lydløs zoomoptik. Det har 14 mill pix og samme Digic-4 processor som i de nyeste spejlrefleks fra Canon.
Og den indbyggede billedstabilisering virker fantastisk, jeg kan uden problemer tage billeder på fri hånd med 840mm tele.
Og sidst men ikke mindst - det kan købes for under 3000,- kr.

Her kan du se et lille videoklip der er optaget med kameraet.

http://www.youtube.com/user/BushmanDK

Jeg har nu haft kameraet siden det kom på det danske marked, ca. 9 måneder, kan absolut anbefale det.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Hej.
Efter min mening har de fleste IKKE noget at bruge et spejlreflekskamera til - ud over selvfølgelig at imponere omgivelserne ! Det er stort og skrumlet at slæbe rundt på - med den konsekvens, at mange får det brugt for lidt.
I din indledning skriver du "Hvilket kamera kan I anbefale som ville være godt til natur billeder?
Måske lidt længere billeder afstandsmæssigt." De to krav kan opfyldes med dette kamera : http://www.canon.dk/For_Home/Product_Fin...index.aspx
Det er ikke større end at det kan ligge i lommen på din jagtjakke, det dækker rigeligt de behov du nævner - 24 mm vidvinkel til naturbilleder og op til 840 mm tele så du kan tage gode dyrebilleder på afstand. Der er indbygget HD Video, 720p med god lyd, kameraet er nemlig udstyret med en lydløs zoomoptik. Og sidst men ikke mindst - det kan købes for under 3000,- kr.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Det er helt fint!
Kom endelig med eksempler på modeller som kunne være bedre end spejlreflekskameraer. Er ikke inde i kamera-verdenen så det er grunden til de dumme spørgsmål [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
ikke noget småt bedre end spejrefekls (sensor størrelse <-> kvali) .. men du kan få noget lige så stort der bruger samme størrelse sensor og ikke er spejrefleks.. eller mellem vej 'spejlfri spejlrefleks' så at sige .. men for 4000kr holder det hårdt.

Pentax Kx 4,5kilo
= super lavlys!! og meget lille hus af DSLR at være
http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/el...261218.ece
http://elektronik.guide.dk/Kamera/Pentax...ra_2017725
og dpreview
der nyere modeller .. nogen med vejr forsegling =dyrere..

er enig at have et lommekamere er godt .. for at være mest funtionelt = ingen linse at stikke ud -> skal0 være fuldt 'retractible', så fronse fingre kan få det fri at en lomme uden problemer. Men igen for at få dynmaik i billedet under lavlys (skumring etc ofte situationer vildt træffes)

Fuji EXR til godt 2kilo
http://www.danskdatasalg.dk/PartDetail.a...7;c:100141
har lille sensor men i forh til dens størrelse er den meget meget fin .. dog giver stort zoom område som her ofte problemer i yder områderne/skarphed etc (har selv lille broren med 'kun' 5x zoom .. og den har virkelig lavet super billeder for mig)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
Hvis jeg skulle prioritere vægt og størrelse, og fotografering ikke var selve foremålet med turen, så ville jeg kigge på et godt 'lommekamera'. Man bliver faktisk overrasket over hvor gode billeder man kan få med et sådant kamera, hvis man som alternativ alligevel bare bruger 'auto' funktionen på sit spejlrefleks kamera.

Mvh Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Jeg har selv et Nikon D200 med flere linser som jeg gerne har med når der rigtigt skal skydes billeder. I bilen har jeg så et lille Nikon S3000 liggende og det kommer også tit med i lommen når jeg er på jagt, hvor det ikke er altid at jeg har det store med. Men efter at jeg har fået en iPhone 4 er det faktisk den jeg tager de fleste billeder med - ja når man lige ser bort fra mine 2 vildtkameraer. Inden for det seneste år har jeg således tager omkring 28.000 billeder, hvoraf de 27.500 er taget med det primære vildtkamera.

Et stort spejlrefleks kamera kræver lidt mere end point and shot, selvom de fleste godt kan sættes på auto, men så ryger meget af idéen med dem. Har man tiden og interessen så kan man meget mere med et spejlrefleks end med et kompaktkamera. Et kamera som det Bushman linker til vil kunne være med til det meste, men det er jo også i samme størrelse som et spejlrefleks ,og har fx ingen makro linse, eller fiske øje hvis det er sådant noget man gerne vil lege med. Jeg kan heller ikke se blændetallene for linsen men den kan helt sikkert ikke matche de dyreste til spejlreflekskameraerne, men det kan de fleste almindelige menneskers tegnebog nu heller ikke - objektiver kan koste lige så meget som en lille bil. Skal du rode med billederne hjemme på din PC så skal du også tænke i program til det. Selv arbejder jeg i Aperture på min Mac. Det er et program der er fantastisk til at håndtere store mængder billeder. Andre foretrækker fx Photoshop fordi de gerne vil kunne arbejde i forskellige lag og masker og have mulighed for at manipulere billederne - det kan blive ren kunst. Og andre igen er glade for picasa som er et Google program. Skal det være halv vildt så kig også på Bibble, og skal det var helvildt så kig også på CaptureOne (der er dansk).

Mine bedste råd til dig er tænk på hvordan du kommer til at bruge kameraet - også helst i perioden efter den første forelskelse. Skal det kunne lille i en lille lomme for at komme med ud, så skal du vælge et lille kompakt kamera. Skal du kunne tage billeder af kronhjorten på den anden side af dalen, så skal du kigge efter noget med stor OPTISK zoom og gerne sammen med stabilisator. Hvis du gerne vil kunne optimerer billederne når du kommer hjem så skal du kunne optage billederne i RAW format (og ikke kun i jpg- jpg formatet smider en masse information væk fx om hvidbalancen og derfor er der en masse man ikke kan arbejde med/rette op på efterfølgende). Ja og så gør som du gør nu, spørg dig for, og brug evt. et par timer på dpreview jeg linkede til tidligere.

Vil du se billeder så kig på http://www.photoSIG.com Her kan du også se hvilke kameraer der er brugt til de forskellige billeder. Og du er også velkommen til at kigge på nogle af mine som du kan bl.a. kan finde på min side http://www.kroeyer.com

God fornøjelse og knæk og bræk.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Et kamera som det Bushman linker til vil kunne være med til det meste, men det er jo også i samme størrelse som et spejlrefleks ( Nej det er det IKKE - Dimensions (WxHxD) 122,9 x 92,4 x 107,7 mm - Vægt Ca. 601 g (inkl. batteri/batterier og hukommelseskort)) ,og har fx ingen makro linse, IKKE korrekt - (Nærmeste fokuseringsdistance 0 cm (W) fra forsiden af objektivet i makro) eller fiske øje hvis det er sådant noget man gerne vil lege med. Jeg kan heller ikke se blændetallene for linsen ( I øverste højre hjørne på den side linket fører til er der en knap, Specifikationer ! Maksimal f/nummer f/2,7-f/5,8) men den kan helt sikkert ikke matche de dyreste til spejlreflekskameraerne,Selvfølgelig kan den ikke det - men det er vel heller ikke at forvente til 3.000,- KR ??? men det kan de fleste almindelige menneskers tegnebog nu heller ikke - objektiver kan koste lige så meget som en lille bil. Skal du rode med billederne hjemme på din PC så skal du også tænke i program til det. Selv arbejder jeg i Aperture på min Mac. Det er et program der er fantastisk til at håndtere store mængder billeder. Andre foretrækker fx Photoshop fordi de gerne vil kunne arbejde i forskellige lag og masker og have mulighed for at manipulere billederne - det kan blive ren kunst. Og andre igen er glade for picasa som er et Google program. Skal det være halv vildt så kig også på Bibble, og skal det var helvildt så kig også på CaptureOne (der er dansk).

Mine bedste råd til dig er tænk på hvordan du kommer til at bruge kameraet - også helst i perioden efter den første forelskelse. Skal det kunne lille i en lille lomme for at komme med ud, så skal du vælge et lille kompakt kamera. Skal du kunne tage billeder af kronhjorten på den anden side af dalen, så skal du kigge efter noget med stor OPTISK zoom og gerne sammen med stabilisator. Hvis du gerne vil kunne optimerer billederne når du kommer hjem så skal du kunne optage billederne i RAW format (og ikke kun i jpg- jpg formatet smider en masse information væk fx om hvidbalancen og derfor er der en masse man ikke kan arbejde med/rette op på efterfølgende). Ja og så gør som du gør nu, spørg dig for, og brug evt. et par timer på dpreview jeg linkede til tidligere.

Vil du se billeder så kig på http://www.photoSIG.com Her kan du også se hvilke kameraer der er brugt til de forskellige billeder. Og du er også velkommen til at kigge på nogle af mine som du kan bl.a. kan finde på min side http://www.kroeyer.com

God fornøjelse og knæk og bræk.

Mvh.

Yeti



Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#18
Hvis det ikke kan være i en lomme, så kommer det aldrig med. Specielt ikke på jagt eller andre natur aktiviteter.

@farT4: Nu ved jeg ikke om du har været en tur i det skotske højland og gå en hel dag? Jeg er ret large med hvad min riffel vejer. Min 7mmRM ligger på ca. 7kg. Men det betyder absolut noget for hvor hurtigt jeg kan gå. Prøvede at gå med og uden min sauer der vejer ca. 5 kg. Jeg kunne øge farten i hvert fald 50% uden riffel uden problemer uden riffel.

Så ideelt set går man med en meget let riffel... Og der er ingen grundt il at slæbe noget tungere end højest nødvendigt med der op.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#19
tja rygsæk og spejrefleks blev slæbt rundt i det skotske højland begge gang /alle dage jeg var ude.. og det kom også ud og i funktion når vi havde dyrene lidt på afstand .. hvis tæt på & mer hujhej = lommedimsen. Bæver i sverige .. hvis det er skuming/nat og knabt med lys .. så der kun spejlrefleksen der kan hive noget ordentlig ud. SÅ spørgsmål om man har overskud til at have lidt 'spejl' i rygsækken og energi at tage den frem i de rigtig situationer .. men lommedimesen er altid med!

nå ja let riffel vs 'bakke spurter'.. >5-6kg kan det gå ?? jo når man har rette bæresystem (fx hundeføre dobbelt skuderrem 'rygsæk' type .-. eller 'over nakken' og foran, med rygsæk bag på = balanceret vægt fordeling .. eller i rygsækhoftebælte med rifix bæresystem etc). men selvfølgelig hvis man har 'øltønder' at slæbe på i forvejen så bliver det jo under alle omstændigheder hurtig til 'prusteri'

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)