Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cronograferede hastigheder til jagt ?
#1
Når jeg cronografere til feltskydning og jagt, så måler jeg altid 3 skud og tager gennemsnittet af dem, da jeg oplever at hastigheden stiger pr. skud.
Jeg er dog kommet til at tænke på at det måske ikke er så hensigtsmæssigt til jagt, da man for det meste kun skyder ét skud med kold pibe.

Hvad gør i andre ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne kun taler til mig...
Mvh.LANI



Svar
#2
Ikke fordi jeg har en skid forstand på det, men hvad med at skyde 3 skud på kold pibe[lade den køle mellem skuddene], og tage gennemsnittet af dem.?
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LaGuHa

Ikke fordi jeg har en skid forstand på det, men hvad med at skyde 3 skud på kold pibe[lade den køle mellem skuddene], og tage gennemsnittet af dem.?



Det er min metode. Men hvis du prøver at se hvad en forskel på 20 m/s betyder i træfpunkt indenfor 300 meter, så er det sammen med min egenspredning på jagt ikke det der rykker noget.

men jeg gør det alligevel og skyder ind efter det.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Hvis du kun kronograferer 3 skud, kan du ikke rigtig sige andet end hvilken hastighed du sådan ca. ligger i nærheden af.

Hvis du vil vide noget nogenlunde sikkert om gennemsnitshastighed og afvigelse skal du nok mindst lave 5 x 3 skud (eller 3x5 ). Så vil du få en ide om middelhastighed og afvigelse, og så kan du sammenligne forskellige ladninger som du har afprøvet på samme måde. Selvom temmelig store afvigelser ikke nødvendigvis giver så store træfpunktændringer som man skulle tro, vil du nok erfare, at den ladning som har mindst spredning i hastighederne også har lille spredning i træfpunkt.

Du vil selvfølgelig få mere præcise oplysninger, jo flere patroner med samme ladning du afprøver, men 15 skud er nok til, at resultaterne ikke afviger væsentligt fra en prøveserie med væsentligt flere skud, så ca. der ligger det gyldne kompromis mellem teoretisk statistik og praktisk gennemførlighed.

Hvis man eksperimenterer med både krudtladning, kugletype, sættedybde, hylsterfabrikat og fænghætte, kan man komme op på en vidunderlig masse prøveskud. Det er derfor en ladetilladelse ikke medfører at man sparer penge, men man får en masse træning og indblik i, hvordan tingene fungerer sammen.

Så kommer man på et tidspunkt frem til et par gyldne ladninger som man bare bevidstløst gentager, og så kan man kloge den på nettet i stedet for [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Nu ved jeg ikke hvordan du skyder. og det er nok heller ikke slemt ved tre skuds serier.

(Ved faktisk ikke hvor meget det hele har at sige, men ved at 1k F-Class skytter burger den teknik).

Men hvis vi nu antager at du er hurtig til at genlade sfter skud afgivelse, og derefter bruger Xantal sek. før du skyder næste skud. Så har kammeret haft Xantal sek. til at afgive varme til patronen, og krudtet bliver varmere og får en hurtigere burn rate.
Hvis du så kan lave dine forberedelser til skudet med åben lås og først lade umiddelbart inden næste skud, så vil krudt temperaturen blive holdt nede.

Så skal det bare ikke blive til en dårlig vane kun at åbne låsen efter skud, når du er på jagt.

Det blev hvis lidt kryptisk skrevet, men skulle da være til at forstå. (Men jeg ved som sagt ikke om du allerede gør således, og om det har nogen reel effekt).

Mvh. Loft
Svar
#6
Har læst mig til at hard core varmint skytter bruger samme teknik for ikke at koge patronerne.

Det er lidt modsat af at have magasinet inde på kroppen om vinteren.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
hmm så er det squ nok nemmere at lave et gennemsnit over feks. 15 skud afgivet over feks. ½ time

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne kun taler til mig...
Mvh.LANI



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Lani

hmm så er det squ nok nemmere at lave et gennemsnit over feks. 15 skud afgivet over feks. ½ time

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne kun taler til mig...



Helt enig og det er så også det der giver den bedste indskydning for 1 skud på kold pibe = jagtsituation.

2. skud på jagt er jo nok lidt presset alligevel og er det endog på afstande hvor 20 M/S i V/0 betyder noget skal der virkelig tænkes.

Jeg lavede et regne eksempel på en BC 0.400 og forskel fra 2600 til 2660 fps det gav med indskyd 100 yards en forskel på 0,3 moa på 300 yards.

Vi taler om ca 3 cm(hornady ballistic calculator).

Til et "red en anskydning i løb" betyder det nok ikke ret meget.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)