Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ka' de sataner leve på mennesker
#1
Jeg er de sidste par gange, hvor jeg har været på jagt i Sverige, blevet angrebet af flyvende rådyrlus. De lander hvorefter de med det bageste bensæt "gnider" deres vinger af og så pisker de lynhurtigt ned i gemmer og folder (Aliens - arghhhh).
[Image: L1020047.jpg]
Jeg kom sent hjem fra jagt igår og har derfor først været i bad her til morgen......JEG HAVDE SAT'ME 2 STK. I UNDERBUKSERNE.
Er der nogen i forumet der ved om de kan leve på mennesker og skal jeg i såfald igennem et svovlbad.
De er den undenlynemig grimme (og grumme).
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#2
Hey,

det er sku´da torpedohøns.
Du må endelig ikke vende dem om for så æder de stoffet[Big Grin][Big Grin]

Nej, jeg har lige været på et "togt" til østtyskland og der fandt jeg også et par af de der sataner. For fanden hvor er de klamme.
Gad vide hvad de foretager sig på mennesker. Har aldrig oplevet at de har bidt eller stukket eller hvad de nu end måtte gøre.
Det er vel et eller andet med at de planter deres yngel...[xx(][xx(]

Gad vide om der ikke skulle være en dyredoktor her på forumet der kunne kaste lidt lys på sagen???

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg er ret sikker på at det var dem der forelskede sig i undertegnede sidste efterår, da jeg besøgte JUH...De satte sig til rette i øverste hårpragt (ikke i underdrengene) og sad og gnavede løs....Nu ingen dumme kommentarer om at de lever af lus og deslige [Sad!] Jeg har ikke været generet af dem herhjemme.

Tæger/flåter er dog stadigt værre, konen og jeg selv har vel afmonteret 40-50 stykker på os selv i år, og ca. 20 stykker fra hunden [xx(]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
ID for katten - til læge med det samme!!! Herovre kalder vi dem for älglus og de bærer rundt på alskens skidt - MEGET værre end flåter og andet utøj. Hvis du har haft sådan nogle krapyler i underdregende, skal du være ekstremt opmærksom på kløe og udslet, da det er de eneste varsler, du får om en grim infektion under opsejling.

Jeg viste dit billede til en kammerat, jeg har, der er læge i Hässleholm - han blev helt stille og underlig. Han sagde, at hvis du var komme ind på skadestuen, så var du blevet barberet, pudret (gud ved med hvad) og have fået streng besked om at holde nøje oje med eventuelle bidsteder. Bemærk at det ikke er altid at bid af älglus klør - noget med at de har en form for bedøvende middel i deres spyt!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej ID

Der er tale om hjortelusfluen, som har spredt sig nordover det sidste årti. Det er et flyvende insekt, med samme størrelse som en alm. husflue. Kroppen er dog, som du sikkert selv nok har bemærket, stærkt fladtrykt. Den er mest alm. sidst på sommeren og om efteråret. Når en befrugtet hun finder et passende værtsdyr [Big Grin]!!!!! smider hun vingerne og fortsætter til fods, til hun har fundet et passende varmt og lunt sted. Her vil hun blive og suge blod for at modne sine æg. Stikkene kan være ret generende, og kan i størrelse og udseende minde lidt om stik fra en hestebremse.

Hjortelusfluen er ikke for nuværende kendt for direkte at kunne overføre sygdomme fra dyr til menneske (som f.eks. flåter/borelia).
Men bidstederne kan blive inficeret med bakterier og andet godt, oftest med mikroorganismer, der i forvejen findes på vores hud.
Så efter evt. bid er det nødvendigt at være lidt ekstra påpasselig med kropshygiejnen.

Æg og larver udvikles i fluens krop, og når de "fødes" forpupper de sig straks i værtsdyrets pels, eller falder på jorden, hvor de også kan klare en overvintring som puppe.
Hjortelusfluen er mest almindelig i det sydlige Sverige og den nordlige udbreddelsesgrænse ligger omkring det sydlige Norr-land.

Jeg har selv haft dem på kroppen adskillige gange under elgjagter i området omkring Emmaboda I Sverige. Alm. vask og evt. "aflusningsmiddel" i form af shampoo har været rigeligt.

M.v. h.

Egan
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Egan

...nødvendigt at være lidt ekstra påpasselig med kropshygiejnen.


Afsted det går, ned til doktoren. Guderne må vide hvilke bakterier der i forvejen fandtes på hudoverfleden i angrebszonen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Hej ID!

Lige lidt mere fagligt stof fra Norge.Der er de heller ikke sluppet for plageånderne.

"Hjortelusflua (Lipoptena cervi) som hører til i gruppen lusfluer, ble første gang påvist i Norge i 1983 da den ble funnet på elg ved Halden i Østfold. Vi har kunnet følge spredningen nord- og vestover år for år, og den er nå kjent fra Magnor og Vormsund i nord til Våler, Vestby, Drøbak og Nesodden i vest.

Hjortelusflua suger blod og lever på elg, rådyr og hjort, men den angriper også mennesker og kan bli meget plagsom når den opptrer i stort antall. Det er særlig i september og oktober at den angriper folk.

Hjortelusflua er litt mindre enn husflua. Den klekker i august-september og finner seg vertsdyr ved å fly mot store dyr som ferdes i skogen. Når den har funnet et vertsdyr, kaster den av seg vingene og kryper inn i pelsen og ned til huden. Den formerer seg ved at det utvikles en larve om gangen inne i fluas kropp. Larven fødes når den er fullvoksen og omdannes straks til en svart, rund, frølignende puppe som ramler ned på bakken. Her blir den liggende til neste høst.

Fluene flyr også mot mennesker og slår seg ned på overkroppen og hodet. De kryper rundt i ansiktet og samler seg oftest i håret i nakken. De er vanskelige å jage vekk og drepe. Fluene kryper også inn under klærne og kan bli funnet på innsiden av jakken. Fluene har en sugesnabel som kan trekkes inn i hodet. De suger blod og kan gi stygge stikkmerker hos enkelte mennesker. Den største plagen har vært at fluene i meget stort antall har angrepet folk i ansiktet og nakken. Flere jegere har sagt at de ikke vil fortsette å jakte i områder med mye hjortelusfluer.

Det er ikke kjent at hjortelusflua kan overføre sykdomsfrem-kallende virus og bakterier, og det er heller ikke funnet tegn til at dette er sannsynlig. Derfor er det ingen grunn til å frykte smitte fra hjortelusfluer på skogsturen eller jakten.

Det er sannsynlig at hjortelusflua har en videre utbredelse enn det som er registrert og at registreringene er fra steder hvor flua har oppnådd så stor bestand at den er lett å oppdage.

Det vil være meget interessant å få beskrevet hjortelusfluas nåværende utbredelse bedre og følge den videre spredningen år for år. Det er like viktig å få rapport om at lusflua ikke er funnet som at den er funnet."

M.v.h.

Egan
Svar
#8
http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1253#4133
Arghh - I think I'm gonna be sick [xx(]
Med venlig hilsen (host, host!)


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#9
Så blev jeg her til morgen indhentet af skæbnen [V] Jeg måtte fjerne 2 stk fastbidte skovflåter indenfor samme angrebszone som beskrevet af ID [xx(] De to små [}Smile]'er havde overlevet et langt varmt karbad.

Et tilfælde? Næppe! Jeg skal aldrig mere drille andre med ulækkert utøj i underbukserne - undskyld.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Jeg var på jagt på Fyn i går.
Efter en tur gennem skoven pillede jeg en af jakken, som forsigtig kravlede op mod halsåbningen.
Jeg er næsten 100 % sikker på det var en som den på billedet....
(Så sikker som man nu kan være på forsinket efterbevilling)

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
fandt dem på tøjet (og i håret) efter elgjagt i Sverige sidste år.
Jeg fik nu ikke nogen bid/stik, men det lader til at være mere held end forstand.
Jagten var ved Oskarshamn og ja jeg var heldig og skød to elge.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#12
Hør lige her gutter

Med alt det kryb I render rundt med i underbukserne, så må I hellere tage et sabbatår og dyrke alt det sex I kan nå før sjoveren falder af. Til den tid kan I så igen koncentrere Jer om den skyder der står i skabet.

Venlig hilsen Lasse

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Jeg er lige kommet hjem efter en uges elgjagt i det sydlige Sverige, og jo, der var mange "dyrelus" som de blev kaldt. Enkelte dage kunne jeg være så "heldig" at finde 20-30 stykker i tøj, hår og div. andre steder. De er mildest talt møgirreterende, men jeg syntes egentlig ikke, at jeg oplevede noget egentlig bid.

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#14
Er netop hjemkommet fra grisejagt Skåne. De to første dage så jeg ingen. Men den sidste dag pillede jeg 3 stk ud af håret.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Jeg var en tur ude med riflen igår,og skød et bukkelam.Da jeg kom hjem hængte jeg den på krogen,og trak et fluenet over,der er jo stadig spyfluer,nu har jeg lige været ude at se til dyret,og opdagede at der var mindst 50 flade kriblende krablende lus/biller i nettet,jeg har tidligere set dem,men ikke i det antal[xx(] Er det mon de samme som de her omtalte "sataner"[?] Jeg syntes de er mere flade end den på billedet,men det er ikke flåter.
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Hej ULG

Det lyder interessant hvis det ikke er flåter. Prøv evt. at snakke med Skadedyrlaboratoriet, de har tit hjulpet mig når der var kryb jeg skulle have artsbestemt. De har en fin service hvor de ikke bare fortæller hvad det er for et kryb, men også noget om evt. risiko ved at omgås det, levemåder o.m.a.

Adressen kommer her:

Danmarks
JordbrugsForskning
Afd. for Plantebeskyttelse og Skadedyr
Skadedyrlaboratoriet
Skovbrynet 14
2800 Kgs. Lyngby

eller henvend dig til

Skadedyrlaboratoriets konsultation.
Personlig henvendelse:
tlf.: 45 87 80 55,
mandag - fredag 9 - 12.

e-mail:
ssl-konsultation@agrsci.dk

Hvis du gør det, så må du meget gerne videreformidle resultatet her.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Jeg fandt også en på mig i går efter en tur på reviret i Østjylland...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Jeg kender også de små bæster. Det er mange år siden, nok 20, at jeg så dem første gang i DK.

Min kammerat kaldte dem for fårelus.

I Sverige stødte jeg på dem igen for nok 10 år siden, her kunne man mærke at de ramte en i nakken, for derefter at skubbe hatten ned over øjnene, når de kravlede op i håret. [Wink]

Når man først én gang har prøvet at fange dem med fingrene, tager man altid en kam med.

Det var egentlig blot det råd jeg ville ud med [Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#19
.....5 stk.afsendt til skadedyrlaboratoriet idag,så jeg vender tilbage med et navn når der er noget nyt,hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#20
Vi venter spændt på resultatet [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)