Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mine øjne fejler - flugtskydning?
#1
Jeg har i længere tid været ked af at jeg er en spasser til at ramme noget som helst på lerduebanen, og har derfor brugt en del energi på at finde ud af hvad jeg gør galt. Jeg er kommet frem til følgende. Mit højre øje er klart det dominerende øje, men på trods af det kan jeg ikke se klart op at løbet med begge øjne åbne, det er først når jeg lukker mit venstre øje at jeg får et klart sigte billede. Og jeg tror simpelthen at jeg i min iver på banen, glemmer jeg at lukke venstre øje, og skyder derfor forbi.

Er det normalt at man ikke kan se op af løbet med begge øjne?, og hvad i alverden gør jeg ved det?

//LaGuHa
Svar
#2
Du vil se et lidt anderledes og skarpere billede af dit løb hvis du lader øjnenes fokus være på målet du skal ramme i stedet for dit løb, dermed ikke sagt at du ikke skal se løbet
Men ellers kan Easy Hit måske hjælpe dig, der kan du kun se den røde prik med dit højre øje hvis du er højre skytte, Easy Hit kan du selv montere da den er med dobbelt klæbende tape

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Du vil se et lidt anderledes og skarpere billede af dit løb hvis du lader øjnenes fokus være på målet du skal ramme i stedet for dit løb, dermed ikke sagt at du ikke skal se løbet
Men ellers kan Easy Hit måske hjælpe dig, der kan du kun se den røde prik med dit højre øje hvis du er højre skytte, Easy Hit kan du selv montere da den er med dobbelt klæbende tape

MVH Bjarne



Jeg overvejede faktisk også Easy Hit, og så har jeg hørt noget om at sætte 1x1cm tape midt i synsfeltet [venstre øje] på et par skydebriller. Eller bare sløre venstre øje med halv gennemsigtigt tape.

Men det er normalt at kunne se løbet?, jeg ser jo dobbelt løb, når jeg kigger.
Svar
#4
Tag dine skydebriller og sæt et stykke plastik for...
Jeg har til konen klippet et plastiksjatek ud..
Der skal kunne komme lys igennem så man snyder hjernen til at tro at det kun er det højre øje der dur..
Så skal du bare skyde løs med begge øjne åbne (for det gør man jo altid med en haglspreder[Big Grin]) og når du så efter et par tusinde skrald duer det også uden....

På den måde kan du også tørtræne derhjemme og spar de 2 kr. som det koster at trække i krogen...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by farT4

Tag dine skydebriller og sæt et stykke plastik for...
Jeg har til konen klippet et plastiksjatek ud..
Der skal kunne komme lys igennem så man snyder hjernen til at tro at det kun er det højre øje der dur..
Så skal du bare skyde løs med begge øjne åbne (for det gør man jo altid med en haglspreder[Big Grin]) og når du så efter et par tusinde skrald duer det også uden....

På den måde kan du også tørtræne derhjemme og spar de 2 kr. som det koster at trække i krogen...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..



Jeg har lige prøvet at sløre den venstre øje med plastik, det virker. Så nu skal jeg bare lige have konstrueret mig nogle skyder briller.

Så her kommer et tillægs spørgsmål. Hvad er formålet med skydebriller?, jeg har læst nogle steder at det er så man ikke får 'due' stykker i øjnene, men det er nu aldrig sket for mig, heller ikke ved spids. Jeg kunne jo starte med at teste med et par sports/sikkerheds briller lign. http://biltema.dk/da/Fritid/Cykler/Tilbehor/Sportsbriller/ Hvad er jeres erfaring og holdning.?

Hvordan har du sat det plastik fast?
Svar
#6
De skydebaner jeg huserer på (KFK og Hedehusene/Fløng) er det et krav at bruge både høre og øjenværn...
Min holdning er at selvfølgelig bruger man da det.. Hvorfor skyder du med høreværn??
Hvis der skulle være en løbssprængning eller fragmenter fra andres skydning er det en rigtig god ide.. Og for mit eget vedkomne finder jeg det ikke til gene at bruge dem..
Jeg ved dog også at der er stor forskel på "behaligheden" på et par kvalli briller og et sæt der fulgte med nytårskrudtet i thansen...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by farT4

De skydebaner jeg huserer på (KFK og Hedehusene/Fløng) er det et krav at bruge både høre og øjenværn...
Min holdning er at selvfølgelig bruger man da det.. Hvorfor skyder du med høreværn??
Hvis der skulle være en løbssprængning eller fragmenter fra andres skydning er det en rigtig god ide.. Og for mit eget vedkomne finder jeg det ikke til gene at bruge dem..
Jeg ved dog også at der er stor forskel på "behaligheden" på et par kvalli briller og et sæt der fulgte med nytårskrudtet i thansen...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..



Bruger du også skydebriller til jagt? Hvordan har du sat det plastik fast?
Svar
#8
Arhh, ikke til jagt...[:I][:I]
Men der smutter høreværnet jo også engang i mellem[V][V]... Derfor er jeg også ved at spare sammen til nogle "høreapperattingester", som så måske kan hjælpe med at de sidder fast under hele jagten...

På brillerne har jeg klippet i "ryggen" af et plastiksjatek og så sat det sammen igen med klips.. Så den danner et "rør" som så kan "glides" på rimeligt let (eller flyttes til det andet øje hvis det skulle være nødvendigt)..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#9
Men til mit forsvar skal også lige siges at jeg skyder +10.000 skud på skydebanen (håber ikke konen kigger med[8D][8D]), og måske 200 på jagt på en sæson.... Så risikoen for at få høre- eller øjenskade er væsenligt større på skydebanen (selvom det bare er det ene "uheldige" skud der skal til for at du får tinitus og ikke kan høre dine børnebørn om 30 år)...

For mit vedkomne er brillerne faktisk til hjælp da jeg, når jeg har gule glas i, faktisk tydeligere kan se duerne (især i skumringen)...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#10
Jeg hørte et trick fra en meget anerkendt proffesionel dansk instruktør, under en dobbelt lektion for 3-4 år siden, anbefalede han min makker (et andet forum-medlem, jeg siger ikke hvem[Big Grin]), at han kunne smøre lidt leverpostej på venstre brilleglas[Big Grin][Big Grin].

Hertil kunne jeg kun tilføje at det kunne han roligt gøre på både højre og venstre[Wink]

Han tog det ikke så personligt, vi jager og skyder da jævnligt sammen endnu[^].

/Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Desuden syntes jeg ikke man skal "spare" på sikkerhedsudstyret...
Så at købe et par briller i biltema og spare et par hunderede ift. et par briller der er lavet til formålet finder jeg useriøst..
Hvor meget er dit årlige budget på (ift. de kr. 200,-)???
Se f.eks. http://www.jagtmarked.dk/product.asp?product=787

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#12
Sørg for at brillerne ikke har for tykke og stive stænger.

Bruger du høreværn med kopper, så slutter de ikke ordentligt til ...

Og så tager ørerne alligevel skade ...[V]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Mit årlige budget tør jeg slet ikke tænke på, så der bliver indkøbt et par skyde briller og testet. Så håber jeg det går bedre på lørdag.
Svar
#14
Vi glæder os til at høre om det hjalp...

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#15
hej LaGuHa

Jeg griber lige helt tilbage til starten på denne tråd.

Jeg kan ikke undgå at komme til at tænke på om det ikke er et "fokusproblem" du kæmper med.

Du nævner at du ikke kan se klart op ad løbene med begge øjne åbne.
Ved skydning med haglbøsse til bevægeligt mål skal du IKKE fokusere på løbene - du skal fokusere på målet (lerduen i dette tilfælde). Hvis du fokuserer på løbene forsøger du dig med "sigtet skydning" og det funker i bedste fald dårligt - som oftest slet ikke.
Løbene vil som oftest bare optræde som en lidt uklar silhuet da dine øjne har deres fokuspunkt på duen 20-30 meter væk, og løbene er ganske tæt på øjnene. Der er ingen øjne der kan fokusere på både ultrakort og mellemlangt hold på en gang - prøv eks. at skyde over kærv og korn med en riffel - der skifter øjnene fokus fra kærv til korn til mål - alle tre dele kan ikke stå skarpt samtidigt.
Haglbøsse skydning er kendetegnet ved at såfremt våbnet passer til skytten - så skyder det der hvor man ser. Dvs hvis du fokuserer stenhårdt på lerduen - trækker blikket hen foran lerduen, der hvor du vil ramme den og trykker af så rammer du - såfremt altså lige at skyderen passer dig !

Jeg vil anbefale dig at tage en runde med en dygtig instruktør (ikke en lerdue "trykke ud mester") - der er nogen både på sjælland og i jylland der virkeligt kan det der- det koster normal omkring en tusse for en time - men derefter ved du præcist om dit gevær passer dig, hvordan du skal fokusere på målet - og give det nødvendige foranhold for at ramme.
Hvis du bor i den sydlige del af jylland vil jeg hellere end gerne gå en runde med dig på Vingsteds bane (jeg gider ikke stå i kø på en lokal bane og skyde 50 skud på en time) - men jeg må understrege at jeg ikke er uddannet instruktør - jeg skyder bare meget (og rammer en rimelig andel af det[Big Grin])

mvh
Claus
Svar
#16
Vise ord! :o)

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by CPS

Jeg vil anbefale dig at tage en runde med en dygtig instruktør (ikke en lerdue "trykke ud mester") - der er nogen både på sjælland og i jylland der virkeligt kan det der- det koster normal omkring en tusse for en time


Rasmus Bjerregaard koster 600,- for en time og han god til at hjælpe dig på vej med at styre øjnene

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by CPS

Jeg vil anbefale dig at tage en runde med en dygtig instruktør (ikke en lerdue "trykke ud mester") - der er nogen både på sjælland og i jylland der virkeligt kan det der- det koster normal omkring en tusse for en time


Rasmus Bjerregaard koster 600,- for en time og han god til at hjælpe dig på vej med at styre øjnene

MVH Bjarne



Det kan jeg skrive under på (og nej, jeg får ikke provision[Wink])
/bundgaard
Svar
#19
Husk de 600 kr. er plus hagl og duer - så timeprisen bliver tæt ved de 1000 kr.

Men jeg kan kun støtte op om kommentarene - jeg synes han er alle pengene værd.

Jeg uddyber gerne hvis det skal være[Smile].

Jeg har selv skudt hos ham 3 gange, det er en fornøjelse hver gang.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

det er en fornøjelse hver gang.


Helt klart, og lærerigt er det også, eksempelvis bruger han meget at spørge "hvad syntes du selv?" efter man har bommet en due, for ligesom at finde frem til hvad det er man selv ser og ikke bare hvergan under, over eller bagved, foran det sker jo ikke så tit [Wink]
Lars Thune Andersen som også er en del af skydeinstruktion.dk er også til god hjælp, vi har haft begge som undervisere de sidste par gange, sjovt når vi til sidst skyder en omgang med dem, det er specielt for Rasmus en støvsky hver gang [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)