Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bulet Zeisskikkert
#1
Tilføjelserne er med rødt:

Minkammerat ville købe min kikkert, så jeg tilbød at montere den for ham, for det har jeg gjort så tit. Jeg skulle skaffe en montage, så var den handel i orden

Efter at have læst alle advarsler om EAW montagernes buling af kikkerterne, så valgte jeg Leupold PRW, som montage til min 3-12 Zeisskikkert. Det var fordi QRW var i restordre. Denne type var blevet anbefalet her på sitet.
Den gamle montage var forsynet med et stykke blik under foden på siden af basen, for at kompensere for skævt monteret base. Det var udført af en nu afdød bøssemager. Endvidere sad baserne løst, da limen der var benyttet, var for ringe. Baserne havde nok siddet der i 20 år, mente kammeraten.
Baserne var med halvrunde tværspor, så de blev tilpasset til ringenes firkantede stoptappe. Ringene blev klemt på, med hjælp af papir, så der ikke blev ridser i røret. Kikkerten blev monteret på baserne, men den sad skævt på riffelen, træfpunktet ville være over en meter til siden på 100 meters afstand.

Baserne blev afmonteret og vendt, så det til sidst lykkedes at få det hele lige, med kikkerten justeret i midterstilling.

Herefter blev baserne limet med tokomponentlim og hele herligheden skruet let til, så det var muligt at fange evt. skævheder og retningen blev checket igen.

Ingen problemer, det hele var i orden, kikkerten sad stadig så retningen passede.

Men da jeg så strammede ringene til, spændt med nænsom hånd, på kryds og det hele, så sad stilleskruen og dermed den variable forstørrelsesjustering fast.

Det er helt klart, jeg har spændt for hårdt, selvom jeg ikke synes jeg spændte særlig hårdt.

Jeg har nærlæst brochuren, der stod ikke noget om moment, men jeg spændte dem som jeg plejer at spænde f.eks Tikkamontager. Men de er jo også delt diagonalt og ikke som Leupold's ca. 3/4 over.

De Leupoldringe klemmer som en i hel****, så hvad gør jeg nu[?]

En Zeiss og en Clax, lige til rotterne. [V][V][xx(]

Humøret er som i nok kan se: Ikke godt.

Gode råd modtages ...

K&B Clax [Sad]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#2
jeg blander mig lige her

lige et spg til det med eaw montager, jeg har fået fået et monteret til min zeiss, og fik at vide i gamefair at det var "svingmontagen"

hvor har du læst dette om eaw henne.

og hellere spænde til en at den går løs, det prøvede jeg med mit forrige, hvor det gik løst efter 15 skud, monteteret i en jagtforretning. (ikke gamefair)

jeg håber de er en der kan give nogle gode råd her, det er så surt når det ikke virker.

håber det bedste for dig claxel
Svar
#3
Hej Skipper

EAW og klem-mærker i kikkerten har været oppe og vende flere gange, men her er et link til af disse gange.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...hTerms=eaw

mvh Steen
Svar
#4
hej Claxel
Hvis du havde læst grundigt i debatten omkring EAW ville du have observeret at problemet bestod primært i de asymetriskt delte ringe.

Og hvad har du så gjort[?]
Netop, du har købt den eneste slags Leupold ringe, der er delt Asymetrisk[:o)][8D]

Lidt mere seriøst, skulle du nok finde en der er i stand til at rette baserne op så de sidder helt paralelle indbyrdes, samtidigt med at kikkerten peger nogenlunde fremad

jbn
Svar
#5
Hej,
med fare for at jeg har overset noget, kan du så ikke lige fortælle hvilken låsestol det drejer sig om?

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
@Gammeltoft: Riflen er en gammel Mossberg .308'er

@Ignorant: Det var for at line baserne op, at jeg monterede det løseligt og først strammede baseskruerne efter at ha' haft monteret kikkerten først.

Jeg har læst om EAW'ernes klemning, kendte godt til bulerne. Formodede at Leupoldringene ikke bøjede ind på samme måde.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Tilføjelserne er med rødt:

Minkammerat ville købe min kikkert, så jeg tilbød at montere den for ham, for det har jeg gjort så tit. Jeg skulle skaffe en montage, så var den handel i orden

Efter at have læst alle advarsler om EAW montagernes buling af kikkerterne, så valgte jeg Leupold PRW, som montage til min 3-12 Zeisskikkert. Det var fordi QRW var i restordre. Denne type var blevet anbefalet her på sitet.
Den gamle montage var forsynet med et stykke blik under foden på siden af basen, for at kompensere for skævt monteret base. Det var udført af en nu afdød bøssemager. Endvidere sad baserne løst, da limen der var benyttet, var for ringe. Baserne havde nok siddet der i 20 år, mente kammeraten.
Baserne var med halvrunde tværspor, så de blev tilpasset til ringenes firkantede stoptappe. Ringene blev klemt på, med hjælp af papir, så der ikke blev ridser i røret. Kikkerten blev monteret på baserne, men den sad skævt på riffelen, træfpunktet ville være over en meter til siden på 100 meters afstand.

Baserne blev afmonteret og vendt, så det til sidst lykkedes at få det hele lige, med kikkerten justeret i midterstilling.

Herefter blev baserne limet med tokomponentlim og hele herligheden skruet let til, så det var muligt at fange evt. skævheder og retningen blev checket igen.

Ingen problemer, det hele var i orden, kikkerten sad stadig så retningen passede.

Men da jeg så strammede ringene til, spændt med nænsom hånd, på kryds og det hele, så sad stilleskruen og dermed den variable forstørrelsesjustering fast.

Det er helt klart, jeg har spændt for hårdt, selvom jeg ikke synes jeg spændte særlig hårdt.

Jeg har nærlæst brochuren, der stod ikke noget om moment, men jeg spændte dem som jeg plejer at spænde f.eks Tikkamontager. Men de er jo også delt diagonalt og ikke som Leupold's ca. 3/4 over.

De Leupoldringe klemmer som en i hel****, så hvad gør jeg nu[?]

En Zeiss og en Clax, lige til rotterne. [V][V][xx(]

Humøret er som i nok kan se: Ikke godt.

Gode råd modtages ...

K&B Clax [Sad]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est



Hvis ringene passer, må problemet jo være dine baser. Har du haft parallelklodser på dem..?
Svar
#8
Sidste nyt i sagen

Jeg snakkede med Brock og Michelsen. De sagde kr 3000,- + for nyt rör [Sad] Men at det ikke havde nogen negativ indvirkning på präcisionen, at den var blevet klemt

Jeg tog derfor kikkerten og drejede montagen 90° og strammede den, derefter 270° og til sidst 180°. Det gjorde at der ikke var klemning så länge montagen ikke sad på "ulykkesstedet"

Hvis jeg sätter den på min 7mm, så vil den kunne gå fri og fungere perfekt. Ingen krise längere og Rex har fået solgt en kikkert til min kammerat i stedet ...[8D]

Man har lov at väre heldig. [:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Jag slipar alltid in alla ringar vid montage så att de verkligen sitter paralellt.
Alla låsekasser är sneda och därför måste ringarna justeras så att de inte klämmer på kikaren.
Jag har monterat massvis med Zeiss i EAW och har aldrig varit med om att de hindrat förstoringsväxeln från att röra sig.

MVH Håkan

Vapenredaktör jaktmarker & fiskevatten. http://www.jof.se
Vapensmed Defendor AB http://www.defendor.se
Besök gärna min hemsida http://www.spuhr.se
Vapenredaktör jaktmarker & fiskevatten. http://www.jof.se
Vapensmed Defendor AB http://www.defendor.se
Besök gärna min hemsida http://www.spuhr.se
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)