Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata 22-250
#1
Mon en af jer ærede Formænd der har Quickload, kan hjælpe mig?

Hvad mener i om en ladning med følgende data:
Winchester hylstre
Nosler BT 55 grains
Norma 203B 36,1 grains
Gænghætte Federal 215M
Col 63,89 mm

Efter en måling af kammeret, skulle det være 65 mm. Skulle ovenstående ladning så være okay?
Grandlux mener det er en hidsig ladning, men hvad mener i?

Mvh Annelise/Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Jeg har ikke Quickload - men har ladet en del 22.250, og jeg er
umiddelbar enig med Grandlux. Ville starte noget lavere og så
bygge op.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#3
Federal 215M er en hidsig magnum fænghætte til så lille en krudtmængde. Alene af den grund bør du reducere 1-2 grains.

mvh
Svar
#4
Det er da helt normalt at bruge magnumhætter til hylstre med den udformning - relativ stor volume i forhold til kaliberet.

Kigger man på Robsoft så er det der kommer nærmest vel dette.

Nosler Ballistic Tip 55 grains NORMA 203B 36,1 grains FEDERAL 215M 1110 m/s 6 mm Remington Rangemaster

Men der er også nogen der er oppe i 38 grs 203-B dog med en anden hætte. Jeg er spændt på hvad QuickLoad siger. Min LoadFromADisk som langt fra er så avanceret som QuickLoad siger at den optimale ladning er 36,9 grs og at trykket vil være omkring 51.778 CUP, men jeg kan fx ikke indsætte fordskellige hætter så det skal tages med et gran salt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Jeg er dog ikke formand [Smile] men Qload siger 3683 bar ved den beskrevne ladning, men det dog afhængig af hvad dit eksakte hylster volumen er i grains vand.
Max tryk for 22-250 er 4050 bar i følge CIP, men du kan blot overvåge trykket med principper der er beskrevet i denne tråd http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=22171

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#6
En skam du begrænser dig til Norma 203. Andre virkelig gode ladninger opnaas ogsaa med
H 380
VARGET
H 414
IMR 4895

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
@Hogmeister: Når man bor på Bornholm, så er udbuddet af krudtmærker meget begrænsede. Pt. haves på lager:
Norma krudt:
200
202
203B
MRP
Rhino krudt:
14
18
På lager haves også:
Projektiler:
55 grains Hornady SP
55 grains Nosler BT
Gænghætter:
Federal 215M
CCI 200
Remington 9½

Så hvis du kan nogle gode ladedata med det ovenstående lagergods, så giv endelig lyd fra dig [Smile]
Og jeg skal KUN bruge patronerne til skydning på skiver, så det er faktisk ligegyldigt hvilken virkning de har på div vildt [Smile]

Mvh Annelise/Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#8
I følge Qload er Norma 203B den perfekte hvor du er ved max tryk med 37,2 grain og en fyldning på 97,3%
Af de krudttyper som hogmeister foreslår er det i følge Qload kun IMR 4895 der ved max giver en højere hastighed på 11 m/s, resterende ligger under, så du er ikke helt på afveje

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Jeg takker foreløbigt for hjælpen til de deltagende parter [Smile]

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#10
Du bor det forkerte sted!
H
Hogmeister
Svar
#11
Annelise bor bestemt det rigtige sted, hvis man godt kan lide at skyde buk med sin riffel :-)

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#12
Farmor.......Norma,s MRP krudt er brugt til Magnum størrelset hylsterer eller storrene hylster end 22-250 størrelse hylsterer og 55 gr kugler.[Wink]VV N140 virker godt i 22-250 men et høj kost krudt herhjemm i US.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#13
203-b er rigtigt fint til kaliberet

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
her er mine ladningere til 22-250, de er lavet til 4 forskellige rifler, og valgt efter de bedste grupper, nogle af dem er lidt hotte så start lavt.

55gr sp hornady 22-250 34,5gr 202norma col. 60mm titan

55gr fmj lapua 4pl5003 22-250 32,5gr 202norma col. 60,4mm tikka

55gr sp hornady 22-250 35,5gr 202norma col. 60.5mm tikka

55gr sp/sx hornady 22-250 36gr 202norma col. 60,4mm tikka

53gr barnes tsx 22-250 32,5gr 202norma col. 60,3mm blaser

55gr fmj hornady w/c 22-250 32,5gr 202norma col. 60,3mm blaser
Svar
#15
Jeg har ikke stor erfaring med ladning til 22-250 (selvom jeg har en 22-250`er stående i skabet i form af en vekselpibe til en S&L Sporter).. Ligesom lidt for klejnt til mig. Livet starter jo med kal .458"[Smile]

Men umiddelbart lyder en F215 hætte til at være helt unødvendig i kal 22-250 da den har et ultralille krudtvolumen.. Jeg har i kal 7mm Rem Mag (som jeg skød en del med for år tilbage) erfaret at almindelige F210 hætter ofte gav bedre præcision end F215 hætter..
Ved ikke hvordan dette ser ud i 22-250. Der kunne jeg i al fald aldrig drømme om at bruge magnumhætter.. Men hvis I siger I får god præcision, så kan jeg jo kun sige javel[Smile]
Svar
#16
De fleste steder jeg har læst om valg af fænghætter så kigges der ikke så meget på mængden af krudt, men på hylsterformen. Er der stor hylstervolumen i forhold til åbningen så anbefales magnumhætter. Det er der i 22-250. Der ud over så har Norma valgt at kører med magnumhætter til alt da de siger at disse er mindre temperatur følsomme. Jeg bruger nu standard hætter til fx 308win og 9,3x62 og har intet at udsætte på dem her.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
M.h.t magnumhætter, så har jeg faktisk lavet forsøg med Large rifle hætter, både Benchrest, almindelige og magnum. Alle andre parametre var ens i testen: 6,5x55, Lapua hylstre fra samme 100 stks lot, sorteret efter vægt. Jeg brugte i alt 60 skud.
Der blev målt V0 og kammertryk med min PressureTrace

ladningen var 43 grains VV N550 fra samme dåse. projektiler var Lapua Scenar 7 grams.

Jeg kunne kun konstatere forskelle i tryk-niveau, og minimale forskelle i V(0) hvor ladninerne med Magnumhætter så ud til at være en anelse højere tryk og V(0) Gennemsnitligt på 20 skud var der tale om under 7 M/sek højere V(0)

Det var ret koldt (omkring +3 grader og ammoen var kold) Jeg bilder mig ind at ladningerne med BR hætterne var lidt mere ensartede end de to andre, men jeg kan ikke rigtigt underbygge det med rigtig "statistik" Ladningerne med magnumhætterne var helt klart ikke mere ensartede end de to andre... så den hopper jeg ikke på i "normale" riffel-ladninger...

Hvis jeg skulle teste ligeså meget som Normas teknikere ville jeg nøjes med 1 type fænghætte i hver størrelse... [Big Grin]Vælger man magnum-hætterne, er man på den sikre side m.h.t. tryk...
Gad vide hvad normas teknikere har tænkt..[?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Fandt du moget der var brugbart?

[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Fandt du moget der var brugbart?

[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Da hun trykkede på aftrækkeren, endte hun ovre på Christiansø.
Og der sidder hun endnu og undrer sig over hvad, som lige skete der. [Wink]

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#20
@ Clax og Rex

Ingen uventede ture til Cristiansø [Big Grin]

Fandt en super ladning bestående af: 55 grains BST, 35,5 grains 203B krudt, Federal 215 gænghætte, col. 61,80 [^]

På 100 m sidder de i 3 skudsgrupper svarende til en ny dansk 1 krone og på 200 m som en ny dansk 2 krone ... ganske fint [Wink]

Prøvede også samme ladning med Hornady SP 55 grains, og de sad lige så fint samlede på 200 m (er endnu ikke afprøvet på 100 m).

Så det tjør` báre ..... [:p] [8D]

Mvh Farmor/Annelise [Big Grin] (Stadig lykkelig ejer af 22-250)

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)