Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foldekolbe
#1
Har lige fået forspørgsel på ombygning af nogle standard rifler til foldekolbe system.

Derved har jeg søgt lidt frem og tilbage om emnet uden at finde noget specifik lovtekst.

Er der nogen i forsamlingen der kan henvise til lovtekst der gør det ulovligt med et foldeskæfte på en riffel??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
Har selv foldekolbe på min riffel. (og går ud fra der en en del af de AI og AICS rifler der er rundt omkring i landet, der er med foldekolbe).
Og har altid bare gået ud fra at jeg skulle overholde en minimum længde på 60cm.

Mvh. Loft
Svar
#3
Der er ingen regler for, hvordan skæfter skal være udformet, hverken for rifler eller haglgeværer.

Jeg anser en foldekolbe for at være den moderne udgave af det skæfte jeg havde på min Sauer 200 for 10-15 år siden. Den kunne jeg afmontere bagskæfte og kikkert på, og have det hele i en praktisk kort kuffert. jeg savner stadig systemet en del, for det var så nemt at komme omkring med.

Hverken Saueren eller de moderne foldekolber er beregnet til at blive brugt med kolben foldet ind / afmonteret,selvom det godt kan lade sig gøre, det er mest en transport-feature. Så jeg ville bare skrive totallængden med udfoldet kolbe i ansøgningsskemaet, og så lade være med at gøre et stort nummer ud af det.

Det er ikke dit problem at politiet efterhånden ser spøgelser hver gang det ikke er en mauserlås med træskæfte der ansøges om tilladelse til.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Nej det har du sku ret i Lasse!

Jeg har tidligere forespurgt på NVF da der er nogle kapaciteter der ihvertfald i henhold til det rent juridiske aspekt.
men jeg synes aldrig rigtig det er fremkommet om der er nogen cirkulære fortolkninger eller retningslinier der forbyder det.

Det jeg er kommet frem til indtil dato er det som LOFT også skriver at våbnet skal have en absolut mindste totallængde på 60cm for at kunne kaldes en riffel, sådan rent juridisk.

Endvidere er grundlaget jeg har set afslag på pistolgreb og foldekolbe med henvisning til paragraf 1 stk 1 der siger at man ikke må tilvirke/omdanne/ændre eller hvilke ord man nu vil bruge.
Grunden hertil er at en ansøger har forespurgt om han måtte montere et pistolgreb eller foldekobe på sit våben. Det måtte han så ikke da politiet henholder sig til skrivelsen fra JM

Tilvirke har de i JM nu een gang defineret så det er jeg på det rene med.

Man hører bare så mange skræmmehistporier fra kloge hoveder der udtaler at det er strengt forbudt med pistolgreb og/eller foldekolbe.....[xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
har set et stykke papir fra rispolitiets våbenafdeling
hvor der stod nogen med at våbnet ikke udmiddelbart må kunne affyres når kolben var slået ind

men prøv da at tag kontakt til dem

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Jeg har ikke et juridisk belæg for min udtalelse, men jeg er på linje med Hatting.

En hvilken som helst sammenklappet længde må være acceptabel hvis våbnet ikke kan affyres i sammenklappet tilstand - ellers ville take down rifler jo per definition være ulovlige(medmindre hver del overholdt længdekravet i sig selv).

Det lyder logisk at man blot skal overholde minimumskrav til størrelsen, hvis riflen kan affyres i sammenklappet tilstand.

Hilsen Kenneth

EDIT: rettede en fejlformulering Smile

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
@Kenneth,

det lyder nemlig helt rigtigt det du siger der.

Er vi ved at være derhenne at hvis en riffel i sammenklappet tilstand med en totallængde under 60cm kan affyres, så er det ulovligt.

Hvis riflen med sammenklappet kolbe er 61cm, så må den i princippet godt kunne affyres???

Hvis det vitterligt forholder sig således, så er der jo alligevel sammenhæng i tingene[^]

Jeg spørger policen om de kan sende mig noget tekst!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Der er intet belæg for antagelsen.

Hvis min Sauer havde haft 48,5 cm pibe ligesom min Scout har, så ville totallængden have været under 60 cm. med afmonteret bagskæfte. Og riflen kunne sagtens affyres med bagskæftet afmonteret, det ville nok bare gøre nas i fingrene [xx(]

Den angivne totallængde på min tilladelse var i den tilstand riflen var beregnet til at affyres i, ikke den korte tilstand den kunne bringes i.

Hvis man spørger politiet om det her, vil de drømmme nogle regler op, da der nu ikke er nogen. Det slipper de desværre ofte afsted med, og jeg tror ikke politiet vil nøjes med at sige, at foldekolbe er O.K. bare sammenklappet længde er over 60 cm. De vil nok nærmere sige, at de ikke vil udstede tilladelse til en riffel med foldekolbe, og da der ingen retningslinier er på området, vil de slippe godt afsted med det.

Derimod kan de jo ikke rigtig nægte at udstede tilladelse til riflen med totallængde angivet som længden i udfoldet stand, og ingen angivelse af skæftets indretning, det er der jo, af gode grunde, ikke plads til at angive noget om i ansøgningsskemaet.

Så kort sagt: Hvis du mener der er et problem, så bliver der et problem. Hvis du følger reglerne som de er, og ikke ser noget problem, så er der ikke noget problem [Big Grin]. Det er simpel kvantemekanik: Hvis du måler på det, ødelægger du det !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Det er sku sørgeligt at vores våbenlov skal være så kringlet at polisen finder det nødvendigt at lovgive selv(teknisk gør de det måske ikke, men reelt gør de). Du burde jo ligge hos politikerne ud fra den berømte tredeling...

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#10
Hej

Har ingen konkret viden [Big Grin]

men logisk giver det ingen mening at våbnet skulle være ulovligt hvis det sammenfoldet er under 60 cm og kan affyres i den tilstand.

Man kan vel på de fleste rifler tage skæftet helt og derved for en dels vedkommende bringe dem under 60 cm. Alle rifler kan vel, med en vis portion ubehag, affyres med skæftet afmonteret...

Anyway, der er så mange regler herhjemme, der savner logisk begrundelse. Derudover lyder det sjovt med en foldekolbe - så det er sikkert ulovligt [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#11
Citat:quote:

men logisk giver det ingen mening at våbnet skulle være ulovligt hvis det sammenfoldet er under 60 cm og kan affyres i den tilstand.


Det mener de ihvertfald hos RP, idet et våben under 60cm total betragtes som en pistol/revolver rent juridisk.
Så hvis en sammenfoldet riffel kan affyres i sammenklappet tilstand og er kortere end 60cm, så er der ikke længere tale om en riffel.
Mærkelig lov, men det er noget EU lov der rammer alle medlemsstater.

Den gamle skrøne med at en pibe skal være 45cm savner også juridisk hjemmel.

Men du har ret, der er meget lovstof der savner greb i virkeligheden[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Nå,
nu fik jeg en melding fra politiet.

Kan en "sammenfoldet" måles til kortere end 60cm og samtidig på nogen måde affyres så er det ikke længere en riffel men at regne som en pistol, hvorfor den i "vores" regi er ulovlig.

Man må altså gerne bruge en boltriffel med foldekolbe!

Det man IKKE må er at bruge en kastreret AR15 eller klon med foldekolbe.
Det har de fået på skrift fra Kbh at det er NOGO. Den kan forveksles med en fuldauto.

Så nu skal der produceres tube guns med foldekolbe, det skal nok blive sjovt[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Det er da nogle meget operationelle og let forståelige regler politiet har drømt op. Fint nok.

De er selvfølgelig, som jeg havde forventet, totalt uden hold i nogen som helst lovgivning, men det er jo i praksis et begrænset problem [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Hvilke af dem Lasse?

Den med de 60 cm er en EU forordning.

Den med AR15 er noget RP har noget imod og derfor beder politikredsene overholde.
Nu er jeg principielt imod militære halvautomater til jagtbrug af andre grunde, derfor kan det ikke bringe mig i det røde felt.

men almindelige bolt-repeter-rifler med et sammenklappeligt skæfte det var det jeg har undersøgt....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Jamen jeg gider heller ikke ryge op i det røde felt længere.Det er bare sjovt, at politiet ikke magter at indse, at der ingen regler er, og at de derfor ikke kan lave nogen selv.

Men lad os tage det fra en ende af. Ideen om de 60 cm kommer fra EU-våbendirketivet fra 1991. Der står definitionerne i bilag I, artikel IV:
Citat:quote:

IV. I dette bilag forstaas ved:
a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter
b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben


Det betyder altså, at et langt skydevåben har både løbslængde over 30 cm, og totallængde over 60 cm. Men da det står i et EU direktiv, og netop ikke i en forordning, skal det implementeres i medlemslandenes nationale lovgivning før det gælder, og det har Danmark ikke gjort. Derfor gælder definitionen ikke i Danmark. Kun EU-forordninger er direkte gældende i medlemslandene.

Det er forresten meget typisk, at EU for 20 år siden næsten udelukkende lovgav indirekte ved direktiver. Man turde ikke træde medlemslandene over fødderne ved alt for tydeligt at ophæve deres suveræne selvbestemmelse. Siden er EU blevet modigere og mere magtfuld. Nu kommer der næsten udelukkende forordninger, så må vi alle bare makke ret.

Så er der den med en kastreret AR15 : Rigspolitiet har selv ved en cirkulæreskrivelse instrueret politiet om, at hvis en ansøger vil have en tilladelse til en halvautomatisk riffel, og politiet ikke finder, at der er særlig grund til at give tilladelsen, så skal politiet informere ansøgeren om, at riflen evt. kan ombygges til repeter, og derefter kan erhverves på en ganske almindelig tilladelse. Derefter gælder præcis samme regler for denne riffel som for alle andre repeterrifler, f.eks. mht. magasinkapacitet, fast/aftageligt magasin mm.

Endelig den forklaring med, at den ligner en fuldautomat: Det er direkte tåbeligt. Der er ingen regler for, hvad et våben må ligne. Der er ingen våben der ligner fuldautomater mere end hard ball kopierne, og dem er der ingen restriktioner på.

Så alt i alt er der ikke en eneste af de restriktioner politiet har givet dig, der har retsvirkning. Men det er jo i virkeligheden ligegyldigt, når de ikke har forhindret dig i at gøre hvad du gerne vil.

Nu til noget helt andet: Hvilken lås bygger du de tube guns over ? Kan du evt. lave en tube gun på låsen fra en Sauer 200 STR ? Giver det mening at gøre det i form af nævneværdige fordele ? Altså tekniske fordele, NIF værdien er der ingen tvivl om [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
[quote]Originally posted by GT

Nå,
nu fik jeg en melding fra politiet.

Kan en "sammenfoldet" måles til kortere end 60cm og samtidig på nogen måde affyres så er det ikke længere en riffel men at regne som en pistol, hvorfor den i "vores" regi er ulovlig.

Man må altså gerne bruge en boltriffel med foldekolbe!

Det man IKKE må er at bruge en kastreret AR15 eller klon med foldekolbe.
Det har de fået på skrift fra Kbh at det er NOGO. Den kan forveksles med en fuldauto.

Så nu skal der produceres tube guns med foldekolbe, det skal nok blive sjovt[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]

Nu er der jo meget jeg ikke forstår. Men en boltriffel med foldekolbe der er kortere end 60cm. kan da stadig skyde, er den så lovligt[?]

Eller skal det forståes sådan at, man gerne må lave en boltriffel med foldekolbe, bare den er over 60cm[?]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#17
Den med ikke at give tilladelse til AR-15 og kloner håndhæves da ikke rigtig mere? Jeg ser helt utroligt mange ude på KSC (København SKytte Center) i weekenderne. Af de skytter jeg kender har i hvert fald en håndfuld af dem STI, Oberland Arms og JP rifler, der er customisede AR-15 med en præcision der ligger på niveau med kvalitets bolt-rifler.

Der arbejdes også på højtryk på at gøre det muligt at få dem på sportstilladelser SKV (der er givet nogle rene politi sportstilladelser, men det er der ikke noget lovmæssigt belæg for at udstede endnu, så det må være mere held end forstand.

Hvorfor nogen skulle have noget imod at man bruger en så præcis riffel til jagt, kan jeg slet ikke forstå. Den eneste grund må være at man er sat i sine egne opfattelser af at et jagtvåben skal have træpind og graveringer og nægter at følge med udviklingen. Samme holdning kan man jo møde på hagl-jagt, når man har sin pump eller halvauto med. Det kan jeg altså ikke tage seriøst. Hvis min træfprocent er i orden, så er værktøjet sku ligegyldigt i mine øjne.

Velkommen til nutiden Wink

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#18
Der er ikke noget i vejen for, at politiet giver tilladelse til ukastrerede AR 15 kloner. Der er heller ikke noget i vejen for, at de giver afslag. Som loven er skruet sammen og administreres i dag, kan den enkelte sagsbehandler på et våbenkontor give tiladelse eller afslag som det passer ham.

Trist, men sådan er det.

Det er fint, at der er sagsbehandlere på Sjælland der ser positivt på ansøgningerne. Mit gæt er, at du ikke finder nogen fra Fyn med en AR 15, der er yngre end 4-5-år.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Her på Sjælland skal vi også være over 18 for at få dem ;-)

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#20
Som jeg har forstået det, så har JM udsendt et "Cirkulære" (med hjemmel i våbenloven, hvor der står at JM kan udstede Cirkulærer om dette og hint)

Dette Cirkulære er stort set blot en "oversættelse" til Dansk af EU direktivet..

I EU-direktivet står der f.eks omkring "Klasse C våben" (Halvautomater og korte skydevåben)
(min egen ubehjælpsomme oversættelse)

Våben der kræver tilladelse:

"Halvautomatiske skydevåben der af udseende kan forveksles med tilsvarende fuldautomatiske militære"

De er altså ikke "FORBUDT" af EU, men de kræver en separat våbentilladelse!!

Det har man så i JM og Politiet valgt at tolke som om de kan/ skal forbydes... uden dog at specificere det så det gælder ensartet for alle politikredse/hele landet....

Go figure....

Mange er tilsyneladende af den opfattelse at hvis vi "rører i gryden" eller "gør opmærksom på problemet" så vil det automatisk medføre en stramning af reglerne, så vi slet ikke kan få tilladelse til halvautomatiske våben... Det er jo meget fint for dem der allerede har en tilladelse, f.eks sportsskytter på sjælland, men for dem der tilfældigvis befinder sig i de politikredse der er meget restriktive, er der jo ikke noget der holder so tilbage fra at "røre i gryden" og forsøge at skubbe til tingene, vi har jo ikke noget at tabe... kun noget at vinde... måske ..[xx(]

Min personlige mening er at vi må op på dupperne, og kræve at reglerne bliver ensrettet over hele landet, at JM/rigspolitiet går ind og får præciseret overfor politikredsenes våbenkontorer hvad vi må og IKKE må... Hvad kan vi få tilladelse til, over HELE landet, så det ikke er skrankepaver der sidder og afgør det.

M.h.t. "Foldekolber" så mener jeg at det i lang tid har været sådan at definitionen er klokkeklar: Man har defineret "korte skydevåben" ret præcist: Våben der er under 60 cm total-længde eller som har kortere pibe end 30 cm ...
Alle andre skydevåben er defineret som: Alle våben der IKKE er "korte skydevåben" ...

D.v.s. uanset konstruktion og funktion, så er våben der kan bruges som våben, d.v.s. affyres, og som er under 60 cm total-længde, et "kort skydevåben" og dermed "et særligt farligt skydevåben" (EU klasse C)

Havde den omtalte riffel med aftageligt bagskæfte været kortere end 60 cm med afmonteret bagskæfte, og kunnet affyres, ville det være et "kort skydevåben" og dermed ikke tilladt til jagt!!!!

Min konklusion er: foldeskæfter er tilladte, dersom de ikke korter våbnet ned under 60 cm i funktionsdygtig tilstand...
Om skæftet folder eller skubbes sammen eller er aftageligt er principielt ligegyldigt, og ikke defineret i lovgivningen!

Min Ruger 10/22 med kort pibe vil således ikke være lovlig med en foldekolbe...

En AR 15 med teleskopskæfte er ikke ulovlig på grund af skæftet, den vil være svær at få på tilladelse på grund af at den vil "ligne et militært fuldautomatisk våben"

Præciseringer og rettelser modtages gerne[8D][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)