Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5,6X61 SEvH
#1
Hej

Er der nogen som kan sige mig om 5,6X61 SEvH, bruger alm. .224 kugler.
Jeg er blevet tilbudt en riffel i dette kaliber, og jeg overvejer kuglevalg, og om jeg overhovedet skal sige ja til den (kræver et nyt våbenskab med en riffel mere).
Jeg vil naturligvis også gerne høre om nogen har erfaringer med sådan en fætter.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#2
på tyske fora + DEVA ladebog-> .228 og dem er der ikke så mange af (samme som til 22 Savage)
http://www.hornady.com/store/.227-22-CAL/
skulle være noget af det få i alm kontruktioner (+RWS, S&B vist også)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Norma lader til 5.6X52R (22 Hipower) samme kugle.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Bruger .227/228 kugler. Har ladet en del til sådan en. Har stadig ladeværktøj. Fin kaliber.
Svar
#5
Tak for svar.

Jeg havde håbet det var .224 kugler. Det ville jo unægteligt give en del mere udvalg.
De 120 fabriksladede patroner som følger med riflen er med 5,5 gram "parabolid" kugler, og de er sikkert ikke til at opdrive.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#6
Med mindre den riffel koster en formue er det vil lige gyldigt om kugle udbudet er spinkelt[Wink].

Det er da en riffelkaliber for en kaliberentusiast. Tror da i øvrigt af Degol laver sin starkmantel version i .228"?

Køb den og vis os nogle billeder[:p].
D93
Svar
#7
@Bobo - hvad blev enden af dette eventyr? Jeg har netop i en anden tråd set at Rhino også laver .228" kugler.

D93
Svar
#8
Der ER jo også tale om en kaliber der nok kan have nytte af en god "træg" kugle[8D]

Jeg har også haft den kaliber mellem hænderne, og efter min mening er det en udemærket kaliber både til råvildt og ræv + "skadedyr"

som jeg husker det skød riflen ganske præcist, med noget RWS ammo

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hej

Enden blev at jeg takkede nej til riflen.
Min fætter i Tyskland har en bedstefar som er død, og har efterladt riflen.
Jeg fik den tilbudt gratis fordi der ikke er andre i hans del af familien som går på jagt.
Var i den forbindelse inde ved våbenhandleren i Flensborg (Edding), og forhøre mig om de ville være behjælpelig med tilladelse til DK (det ville de godt). I den forbindelse fik jeg priser på ammo, han havde 2 pakker liggende i butikken til 40€ pr. pakke (10 stk.). Derudover skulle mere ammo bestilles hjem, og der var kun en slags med 5,5 gram projektil, som ville koste 55€ pr. pakke.
I forbindelse med at jeg allerede har en .222, til bukke jagten, hvormed jeg har nedlagt over 100 stk. råvildt med meget tilfredsstillende resultat, kunne jeg ikke finde nogen god grund til at købe et større våbenskab.
Jeg har allerede 3 rifler, og vil hellere bruge penge og energi på at gå på jagt, i stedet for at udvide arsenalet (sikkert uforståeligt for mange herinde[Smile]).

Jeg kan sige at riflen vist nok er en førkrigsårgang, og er lavet af en bøssemager i Insbruk. Den er bygget med en 98´er lås, og har et 8 kantet løb. Den er monteret med en gammel 4X32 kikkert som hedder Zeiss Zielfier, eller sådan noget.

Hvis nogen skulle være interesseret i at købe den tror jeg nok den er kommet ned til Frankonia i Slesvig.

Jeg kommer garanteret til at fortryde min beslutning om at takke nej til den, men nu er det gjordt[:I].

Med venlig hilsen, og tak for interessen og svarene.
Sonny
Svar
#10
[:0]Bobo - hvis du nogensinde kommer i nærheden af mig så bed til at jeg ikke har våd søndags Berlinger[Big Grin].

Du er da gået glip af noget af det fedeste klenodie. Om med de 120 patroner der var fulgt med så ville du da have rigelig ammo/hylstre til alminde jagtbrug.

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)