Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quick load forsøg...
#1
Jeg tænkte om der var en venlig sjæl der kunne tænke sig og være med i et lille eksperiment...
Jeg har ladet en prøveserie til min 30-06 med 180 gr. nosler partition bc 0,474
norma hylstre og cci LR-M fænghætter
Der er brugt 59,0 gr. Vv N-165
Patronlængden er 82 mm. samlet
Hvilket resultat vil det give hvis man regner lidt på det? bar for og være nysgerrig ang. tryk, hastighed osv.
Riflen er en howa 1500 hvor kammer plus pibe tilsammen er 55 cm ca. Er der evt. nogle der har erfaring med lignende?
Vh. Dennis.
Svar
#2
Ja de er da pænt fyldt [Big Grin]

3615 bar
798 ms
Svar
#3
De ligger ellers under max. ladning i forhold til noslers data. Det ser også fint ud i forhold til hvad lapua/ Vv oplyser, dog med andre projektiltyper i samme vægt..
Svar
#4
Der er heller ingen problemer i den retning, det jeg mente var at hylsteret må være godt fyldt op, tænkte bare på om det knaser når du presser projektilet i ? ql siger 111 % loading ratio
Svar
#5
hej Dennis
jeg ville vælge n150 istedet for da du har kort pibe længde har du fordel af at bruge en krudt type der brænder hurtigere
jeg regnede ud fra pibe længde på 50 cm uden kammer
ved n 165 har du kun forbrændt 94,14% af krudtet 111% fyldnings grad jeg får dog kun hastigheden til 773ms med det korte løb 3615bar
ved n 150 50,5 grains 99,6% fyldnings grad og 99,93% forbrændt krudt
763ms og3640 bar
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#6
Interessant.. så vidt jeg ved er 30-06 generelt godkendt til 3500 bar, så det må da være lige rigeligt..
Angående fyldningsgraden, så er der stadig plads til at krudtet kan rasle en lille smule indeni hylstret, det er der dog ikke hvis man vælger max. ladningen som er 1/2 gr. mere.
N-165 er det langsomst brændende krudt jeg har anvendt.
jeg har også lavet en serie med MRP, 204, 203B og N-160 for at se hvad der fungerer bedst i praksis, dvs. på skydebanen. jeg har været lidt i tvivl ang. krudttype, da jeg har et forholdsvis stort hylster (30-06), forholdsvis tung kugle, 180 gr. men dog et ret kort løb/pibe. det er lidt svært og vurdere udfra hinanden.. er der en måde og regne sig frem til den ideelle brandhastighed og dermed krudttype?
Svar
#7
Selvom det kan se ud som om det er en fordel at bruge hurtigere krudt i tilfælde med kortere piber, så er det ikke altid en fordel.
Det vigtigste er at opnå en ensartet forbrænding af krudtet i tidsrummet omkring tryk-maksimum.
Teoretisk vil et hurtigere krudt give lavere mundingstryk og dermed i teorien mindre forstyrrelse af projektilet, når det forlader mundingen.
Det er dog ikke altid såadan. min erfaring er at man er nødt til at gå efter de ønskede parametre (oftest præcision og hastighed) og teste hvilken krudttype der giver bedst resultat.
Jeg har endnu til gode at se tilfælde hvor det er muligt med samme tryk at få højere hastighed med et hurtigere krudt af samme type/fabrikat, i kortere piber.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg forstår godt argumentet, det er netop også en mindre test jeg har sat iværk mht. krudttyper.. men det er ret omfattende, da der jo ikke kun er typen og tage hensyn til, men også mængden, så man er hurtigt oppe på en del skud for og have et sammenligningsgrundlag..
Hvis nogen havde direkte erfaringer, eller det kunne beregnes nogenlunde, med hvilken type og mængde de mest præcise ladninger kunne fremstilles, vile det være lettere at skyde sig ind på om man så må sige..
Svar
#9
Nåmen så fik jeg ordnet nogle prøveskydninger.. og vil lige vende tilbage med resultatet så man kan følge med.
180 gr. nosler partition 30-06 med cci lr-m fænghætter og norma hylstre blev testet med 203b, n-160, 204, mrp og n-165 krudt. alle 0,5 gr. under max. anbefaling. ifølge nosler og norma.
Vinderen blev klart N-160. N-165 gav også god præcicion, men spøg ild som en drage hehe.. 203b og 204 var meget ringe, næsten dobbelt spredning i forhold til bedste serie. mrp gav en tålelig, men ikke overvældende præcicion. alle serier er 5 skud. det passer præcis med at bedste serie (n-160) sidder indenfor en 5er på 50m.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)