Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lang patron til lang lås? (om mauser 03/ .308 win)
#1
Hej Folkens.
Jeg håber, jeg har valgt det rigtige forum til dette indlæg.

jeg er i den lykkelige situation at jeg skal erhverve mig en riffel.
Som relativt uerfaren jæger og helt ny riffeljæger er det jo vildt spændende og jeg glæder mig, men det er sgu også lidt af en jungle. Det virker imidlertid som om at hver mand har sin religion når det kommer til rifler.

efterhånden har jeg fået valg riffel (en mauser 03 med vekselpibe) og skal nu vælge en pibe (har ikke råd til flere pt Smile - Riflen er jeg låst på- det skal være den, men hvilken kaliber. efter diskussioner og mange kloge råd endte jeg på .308 win. (de andre alternative slutkandidater var 7x64 og 30.06) Men nu har jeg hørt at der kan være et problem med at anvende en .308 win (forholdsvis kort patron ) i Mausers 03 forholdsvis lange lås. Jeg forstod ikke selve problemstillingen - (det var sælgers indvending) og spørger derfor om nogle her har negative erfaringer med korte patroner i en lang lås især erfaringer med Mauser 03. .308 win

Igen -en forbier!
Svar
#2
Velkommen til VTF!

Til Mauser M03 tilpasses magasinets længde til patronens længde - i modsætning til fx Sako, som tilbyder låselængder tilpasset efter patronlængde.
Mausers løsning er den mest anvendte, når man vil have mulighed for vekselpibe. I praksis har jeg ikke kendskab til, at låselængden som sådan har givet anledning til problemer i Mauser M03 og kaliber 308 win.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
ah - tak. jeg synes også det lød mærkværdigt at en så udbredt kaliber som .308 win skulle være problematisk at anvende i forhold til et mærke som Mauser.

Igen -en forbier!
Svar
#4
Hej GustavB, velkommen til. Nu Du leder, så se lige denne.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=21822

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#5
Hej.
Jeg har skudt med 22-250 + 7mmRemMag + 308Win + 300WinMag + 9,3x62 + 375H&H i Mauser M03.
Jeg har ALDRIG haft problemer af nogen art omkring ladning - forudsat at man anvender det magasin der er beregnet til kalibret.
Jeg ved godt at nogen mener man kan spare lidt penge ved at anvende et standard magasin til korte patroner - men der formentlig en grund til at der laves magasiner til de forskellige kalibergrupper, så efter min mening er det at spare det forkerte sted.
Så hellere undlade at betale for "fint" træ og graveringer - det bidrager ikke på nogen som helst måde til at forbedre riflens kvaliteter. [^]

Jeg har jaget i temperaturer fra -14 til + 30 grader - riflen har altid fungeret upåklageligt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#6
Hejsa

Jeg er lige kommet ind udefra min egen lille "skydebane"[^].

Jeg har testet lidt ladninger til min M03 kal. 308 win.

Jeg har tidligere haft lidt problemer med mit magasin. Igen i dag var der problemer[xx(][xx(].

Jeg sidder pt og kigger lidt på magasinet - og tror jeg har fundet et muligt problem[V], jeg kigger lidt videre - og du hører nærmere hvis jeg bliver klogere.

Selve riflen har jeg kun gode ord omkring - men mht. magasinet, så er jeg blevet lidt kedeligt overrasket. Jeg er dog overbevist om at det er start vanskeligheder, og dem skal jeg nok få løst. Men alligevel irreterende.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Hejsa. tak for de mange fine svar.
@Boryx - jeg vil enormt gerne høre om du får løt problemerne eller oplever at de er vedvarende.

Igen -en forbier!
Svar
#8
Jeg skal nok vende tilbage.

Jeg skal skyde igen i morgen, så ser vi om mine tiltag hjælper[B)]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Jeg har kunnet få den til at lave fødefejl, når jeg bruger 308win i et langt magasin til 9,3x62, men ikke med 308win i et kort magasin.

Grunden til at en kort laver fejl i det lange magasin vil jeg tro er, at patronen kan begynde at pege opad før den er så langt fremme at den guides af kammeret. Det er i hvert fald det jeg så på banen. Projektilet får fat i kanten af kammeret eller ryger helt over kanten og låser derfor så man ikke kan lukke bundstykket.

Hvis man følger rådet om at bruge det rigtige magasin, har jeg svært ved at forestille mig der skulle blive problemer. Det er jo nok hele grunden til de ikke bare har lavet et magasin til alle kalibre.

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Jeg har kunnet få den til at lave fødefejl, når jeg bruger 308win i et langt magasin til 9,3x62, men ikke med 308win i et kort magasin.

Grunden til at en kort laver fejl i det lange magasin vil jeg tro er, at patronen kan begynde at pege opad før den er så langt fremme at den guides af kammeret. Det er i hvert fald det jeg så på banen. Projektilet får fat i kanten af kammeret eller ryger helt over kanten og låser derfor så man ikke kan lukke bundstykket.

Hvis man følger rådet om at bruge det rigtige magasin, har jeg svært ved at forestille mig der skulle blive problemer. Det er jo nok hele grunden til de ikke bare har lavet et magasin til alle kalibre.

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70



Forkert!![B)][B)]

Jeg bruger et 308ér magasin - og jeg har problemer[xx(]

Jeg har fået et nyt magasin pga. problemer med det første, og har nu problemer med det nye.
Måske er jeg mere uheldig end gennemsnittet[Big Grin][Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
@ Boryx

"Måske er jeg mere uheldig end gennemsnittet"

Eller osse tar du på det ligesom en nonne på en sømandsp.. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][:I]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

@ Boryx

"Måske er jeg mere uheldig end gennemsnittet"

Eller osse tar du på det ligesom en nonne på en sømandsp.. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][:I]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Tjaaaa, så må vi også antage at bøssemagerne hos Korsholm og et par af dem jeg var på banen med holder forkert på sømandspi....[Wink][Wink]

Men tro mig - tanken har strejfet mig[Big Grin]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Jeg har ALDRIG haft problemer af nogen art omkring ladning - forudsat at man anvender det magasin der er beregnet til kalibret.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Hej Bushman. Jeg købte jo som bekendt det store magasin for at spare og det kan drille lidt. Derfor købte jeg dit 308ér magasin og gæt engang - dit magasin laver fødefejl 5 ud af 5 gange på min riffel. Den tager den øverste patron godt nok, men nummer 2 "dykker" den over HVER GANG. Hvis man så repetere 3-4-5 gange så nupper den den osse og resten magasinet lader den fint fra.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[IMG]br /Formerly known as Tikka4everbr /http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif[/IMG]
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hejsa

Jeg er lige kommet ind udefra min egen lille "skydebane"[^].

Jeg har testet lidt ladninger til min M03 kal. 308 win.

Jeg har tidligere haft lidt problemer med mit magasin. Igen i dag var der problemer[xx(][xx(].

Jeg sidder pt og kigger lidt på magasinet - og tror jeg har fundet et muligt problem[V], jeg kigger lidt videre - og du hører nærmere hvis jeg bliver klogere.

Selve riflen har jeg kun gode ord omkring - men mht. magasinet, så er jeg blevet lidt kedeligt overrasket. Jeg er dog overbevist om at det er start vanskeligheder, og dem skal jeg nok få løst. Men alligevel irreterende.

//Bo



Køb en Tikka T3 - så er det problem løst[Wink]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Jeg har ALDRIG haft problemer af nogen art omkring ladning - forudsat at man anvender det magasin der er beregnet til kalibret.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Hej Bushman. Jeg købte jo som bekendt det store magasin for at spare og det kan drille lidt. Derfor købte jeg dit 308ér magasin og gæt engang - dit magasin laver fødefejl 5 ud af 5 gange på min riffel. Den tager den øverste patron godt nok, men nummer 2 "dykker" den over HVER GANG. Hvis man så repetere 3-4-5 gange så nupper den den osse og resten magasinet lader den fint fra.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[IMG]br /Formerly known as Tikka4everbr /http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif[/IMG]
[Image: logo01_old.jpg][/center]



Glædeligt at jeg ikke er den eneste med problemer[^]

Men skidt for dig.......[xx(]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by RINCON

Citat:quote:

Originally posted by Bushman

Jeg har ALDRIG haft problemer af nogen art omkring ladning - forudsat at man anvender det magasin der er beregnet til kalibret.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Hej Bushman. Jeg købte jo som bekendt det store magasin for at spare og det kan drille lidt. Derfor købte jeg dit 308ér magasin og gæt engang - dit magasin laver fødefejl 5 ud af 5 gange på min riffel. Den tager den øverste patron godt nok, men nummer 2 "dykker" den over HVER GANG. Hvis man så repetere 3-4-5 gange så nupper den den osse og resten magasinet lader den fint fra.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[IMG]br /Formerly known as Tikka4everbr /http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif[/IMG]
[Image: logo01_old.jpg][/center]



Hej.
Så returnerer du bare magasinet - ingen problem.

Som sagt - jeg har aldrig haft problemer, har skudt ca. 400 skud fra det magasin.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#17
[/quote]
Hej.
Så returnerer du bare magasinet - ingen problem.

Som sagt - jeg har aldrig haft problemer, har skudt mere end 400 skud fra det magasin.Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[/quote]
Men den pibe du har til salg har skudt MAX 400 skud[?][Wink][B)]//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Boryx



Hej.
Så returnerer du bare magasinet - ingen problem.

Som sagt - jeg har aldrig haft problemer, har skudt mere end 400 skud fra det magasin.Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[/quote]
Men den pibe du har til salg har skudt MAX 400 skud[?][Wink][B)]//Bo
[/quote]
Ja ja - k..p du bare videre på fluerne [Big Grin][Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Hejsa

Jeg er lige kommet ind udefra min egen lille "skydebane"[^].

Jeg har testet lidt ladninger til min M03 kal. 308 win.

Jeg har tidligere haft lidt problemer med mit magasin. Igen i dag var der problemer[xx(][xx(].

Jeg sidder pt og kigger lidt på magasinet - og tror jeg har fundet et muligt problem[V], jeg kigger lidt videre - og du hører nærmere hvis jeg bliver klogere.

Selve riflen har jeg kun gode ord omkring - men mht. magasinet, så er jeg blevet lidt kedeligt overrasket. Jeg er dog overbevist om at det er start vanskeligheder, og dem skal jeg nok få løst. Men alligevel irreterende.

//Bo



Køb en Tikka T3 - så er det problem løst[Wink]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



man kan vel også få 3 tikkaer for prisen af 1 m03?[Big Grin]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Hmm guys - talk about religion

der er ikke rigtigt noget af det du har valgt der ikke kan slå effektivt ihjel ligeså langt væk som du føler dig sikker på

go week-end
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)