Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkert uden dæksler ?
#21
Med grønland er det vel som med så mange andre steder, hvor den hvide mand har regeret. Det har ikke altid bragt noget godt med sig. I hvert fald ikke for de oprindelige mennesker der levede der, inden han kom....

@Happy det du skriver med de unge lærer af de ældre, det er da prisværdigt. At man på den måde opretholder en naturlig sund interesse og respekt for de ældre. Den er gået fløjten her.

Kommer til at tænke på, da man herfra lille Dk sendte en flok præster og andre "højtstående" individer til grønland med M/S Disko. De skulle op og udvælge 22 Grøndlandske børn, der skulle interneres på et børne hjem ved Fakse. Grunden dertil var, de skulle være spydspidsen af den grøndlandske ungdom. Vise vejen frem for de andre "dumme" jævnaldrende. Projektet var faktisk iværksat på initiativ af Red Barnet.....

Og det lykkedes.......selvfølgelig ikke....... Eller resultatet blev ikke om forventet. Børnen glemmer deres modersmål efter halvandet år i dk, hvor de kun må tale dansk. De føler sig splittede i forhold til deres familier og deres kultur.... Altså 22 fortabte sjæle. Der på den danske stats vegne fik ødelagt et liv..... Det er da flot. Skulle et par af dem så ryge på flasken, har de da en ganske god grund til det.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by pern

Hej Happy.
Er problemet med alkohol ikke bare, at en grønlænder bliver meget kraftigere påvirket af selv små mængder end europæere ?
Jeg har selv en ven fra korea, og bare han får 3 alm pils svømmer øjenene rundt i hovedet på han.

Mvh Per


Der er noget snak om at asiatere ikke kan tåle alkohol i samme mængder som europæere - nu vil jeg ikke sige "og amerikanere" for de er jo europæere når det kommer til stykket.

Det er noget med at de ikke har den samme genmasse og mangler ét eller andet i nedbrydelsen af alkohol, eller noget i den stil - de er i hvert fald gen-mæssigt stillet sådan, at de ikke tåler ret meget før de går under.

Det er imidlertid ikke tilfældet med inuitter, ikke i samme udstrækning i hvert fald.

Som jeg ser det, har inuitter ikke "indlært" det at drikke på samme måde som europæere.

Øl, vin og spiritus blev taget med herop på et meget sent tidspunkt og blev til dels taget med som et middel til at "styre" folket, så dermed er grønlænderne blevet "smidt" ud i druk uden at have så stor erfaring med det.

Europæere har siden middelalderen haft muligheden og kendskabet til øl, mjød, vin m.v. - samt til dels til spiritus.

Grønlænderne stiftede først bekendtskab med det efter der kom folk udefra til Grønland. Hvilket vil sige indenfor de sidste meget få generationer faktisk, hvor handel med verden udefra er accelereret.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Det med at grønlandske børn hurtigere lærer at ramme med en salonrifel/luftgevær/pistol med åbne sigtemidler.. et tror jeg ikke er genetisk eller arveligt betinget, andet end at hånd-øje kordination måske arveligt er lidt bedre end en gennemsnitsdansker på 6 -9 år ...

Begge mine piger har skudt med luft og salon siden de var ca 5 år, og de lærte begge at ramme det sorte i skiven med luftpistol i løbet af de første 10 skud, da jeg for nyligt introducerede dem til luftpistolen på 15 m indendørs (de er nu 7 og 10 år)

Som jeg husker det, var den ældste af pigerne ca. 6 år da hun brugte præcis 7 skud på at ramme en cola-dåse på 50 m's afstand med en gammel Sako P46 enkeltskuds .22LR efter det 7'ende skud ramte hun dåsen med 8 ud af 10 skud, stående med fast anlæg på skydebænken (det passede lige i højden[8D]) Hun skyder langsomt og omhyggeligt, men er ikke særligt interesseret i skydning med krudt og kugler..
Buen derimod...[:p] (hjemmelavet langbue i ask og kulfiber, tilpasset hendes størrelse)

Under grundigt opsyn skyder den yngste med "sin egen" Browning Trombone som er kortet af i begge ender..[:I] Hun er helt vild med at skyde men mangler lidt tålmodigheden og omhuen, så det er mere "spray & Pray" [:I][Big Grin] det er med kikkert eller rødpunkt.

Det med de grønlandske børn minder mig om en beretning fra nogle bekendte der var rejst derop for at arbejde i et stykke tid (som undervisere) de havde deres to børn på 7- 11 år med og på et tidspunkt tidligt på foråret var børnene afsted for at lege med de grønlandske børn fra "kvarteret". Lillesøsteren kom hjem med våde bukser, og lidt foruroliget spurgte moderen så til storebroren? Jo, han var da nede ved fjorden og lege med de andre børn.. Moderen blev lidt mere urolig og gik så derned ... Hvor hun fandt broren og de grønlandske børn i færd med yndlings legen på sådan en forårsdag: At hoppe fra isflage til isflage på fjorden langs kysten!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)