Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata til 8X57JS
#1
Hej Alle
Så er det ved at være tid til at få luftet den gamle Mauser, som stammer fra en tysk soldat, der hellere ville have to liter mælk, end gå og slæbe på sin riffel i 1945.
Jeg har Norma og Lapura hylstre, cci200 fænghætter, Norma 202 krudt og jeg havde tænkt mig at bruge en 150 grain kugle fra Sierra, Pro Hunter-SPT.
Nogen der har en opskrift som jeg tør bruge?
Norma har en til en Hornady kugle der siger 47-50 grain, er det OK til så gammel en riffel?

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#2
Hej "Bornholmer"

Du skal lige undersøge piben grundigt på den gamle skyder, de kan være meget ru indeni, og dermed øge trykket betydeligt.
Du bør derfor starte med minimumsladningen, og meget gerne kronografere resultatet, så har du en ide om trykniveauet.

Du behøver nok ikke være nervøs for at have fået en K98 med .318 pibe, men i princippet bør man få det checkket hvis de viser sig at være en rigtig gammel Mauser ( 1. verdenskrig)

Min (nu hedengangne) M98 karabin lavde tæt på tophastigheder med minimumsladningen, og efter en meget grundig polering af piben, faldt hastigheden meget.
Præcisionen var forbavsende for sådan en gammel ru skyder.. 3 - 6 cm på 100 m leverede den med næsten alle ladninger.
Den var dog helt tydeligt mest glad for tunge kugler (Norma Alaska 196 grains og Hornady 170 grn RN) Selv Normas fabriksammo med samme kugle gav 4 - 5 cm grupper.

Data for min riffel 47- 49 grains Norma 202 til Hornady 150 grains SP
Col: 82 mm
(bruges på eget ansvar!!!!)

God fornøjelse:
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Dravis
Den gamle dame skyder fantastisk med RWS fabriksammo, men jeg prøvede nogle kugler fra Norma og det blev sq ikke så flot endda.
Nu har jeg jo fået den tosset ide af lade selv, så prøves må det :-)
Har godt på fornemmelsen af en 220 grain fra Sierra ville lave et flot billede, men forsøger at undgå for mange halvtomme bøtter krudt i skabet, så derfor tænkte jeg at starte med en ladning der passer til Norma 202 og så er vi nede i de lette kugler.
Da Norma har lagt ladedata for Hornady-kuglen (som underligt nok koster ca det halve af Sierra) vil jeg prøve den først og se om vi kan få lidt sjov ud af den gamle dame :-)
Tak for svaret, jeg prøver mig frem fra den lave ende efter en grundig rens (sådan en tror jeg faktisk aldrig hun har fået, men har lige været over min .308 og nej hvor bliver bommene skarpe af sådan en rigtig rens)

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#4
Hov igen Dravis
Jeg kan jo sagtens lade en 170 grain med Norma 202, det tror jeg lige jeg prøver, for ingen tvivl om at hun har det bedst med lidt gods :-), Så prøver at starte omkring de 46 grains og ser om det går godt.

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#5
Hej igen Dravis

Det blev en noget underlig oplevelse. Jeg har lavet en række kugler til den gamle Mauser 8X57JS.
Det er en Hornady 170 grains RN som kom i et Norma hylster med en CCI 200 hætte.
Jeg lavede tre i hver ladning fra 46 - 46,5 - 47 - 47,5 og 48 grains Norma 202 krudt.
De tre første ladninger var ikke så rasende gode, de sendte tryk retur i knolden på mig og fik altså ikke udvidet hylstrene nok.
Friflugten bliver på ca. en cm. og det er godt nok også en del.
Der var iøvrigt sodninger ned af hylstrene, så ikke tryk nok på dem, hvis jeg læser det rigtigt.
Resultaterne med de to sidste ladninger var meget bedre, men jeg skal lige overbevise mig selv om at det er en god ide at ligge i top-ladninger med en så gammel dame :-)
Måske skulle man vælge en tungere og længere kugle, så blev hun måske mere lykkelig ??

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#6
Min gamle V24 er godt tilfreds med S&B træningsammo og lign. kugler omkring de 196 grain ....gerne med en portion N 150 bag.

Jeg bruger 46 grain - og uanset fænghætte valg, forlader kuglen ganske fint mundingen [Wink]
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#7
hej michael
min skyder godt med hornady interlock 195 grains
kender desværre ikke ladningen da det var nogle jeg fik ladet
af en bekendt før jeg selv begyndte at lade
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#8
En kronografering vil sikkert afsløre at din skyder ikke er nær så ru i piben som min gamle mauser var, og derfor oplever du de nævnte resultater.

Hvis du vil være helt sikker på at du ikke kommer for meget krudt i, så få lige kronograferet nogle skud. hvis ikke de ligger meget over "normalen" i V(0) så kan du roligt bruge dem.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Er der nogle som kan byde ind med sikre målinger som vægt,hastighed,løbslængde fra virkeligheden.

Overvejer dette kaliber i en Krieghof Sempio, så det var rart at få sat tal på......

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#10
8 x 57 kan snildt det samme som en 30-06 ...

Den er faktisk lidt bedre end 30-06 med de tungeste kugler..

f.eks. lavede jeg 220 grains Woodleigh der gik lige under 800 m/sek i en M98 med ny 65 cm pibe.. det er faktisk 10 - 15 m/sek mere end en 30-06.

Det er Yderst effektiv grise-medicin...[8D]

Med en Sierra MatchKing 200 grains får men en meget effektiv langdistance kaliber, med meget høj BC (.511!!!!) og V(0) på omkring 820 m/sek
fuldt funktionsdygtig ud til 1000 m eller mere...

8 x 57 er måske nok en gammel svend, men den er fuldt på højde med alle de moderne [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)