Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer eller Sako???
#1
Hej jagttosser..;-)

Fandt lige den her side for et par dage siden uder min søgen på en ny riffel. Har besluttet jeg vil skifte min kal 222 ud med en 308. HAr fået smag for en Sako 85 Bavarian eller en Sauer 202 classic. Hvad skal man vælge af de to??? Det virker jo som lækkerier begge to når man står med dem i hånden. Dog ved jeg ikke helt hvad jeg mener om det plasticlignende / plasticbelagte magasin der sad på Saueren...?

Prismæssigt har jeg fået en del priser og lige nu tror jeg faktisk jeg kan få en Sauer 1000 kr billigere end Sako´en. 10.000 - 10500 for en sprit ny Sauer 202 Classic er det ikke en ok pris...? Må indrømme kan ikke helt forstå den er så billig i den pågældende butik i forhold til de andre steder jeg har forhørt mig. Skal dog siges at det så nok ikke bliver med det nye ilaflon belægning på piben.

Mange spørgsmål jeg kom med der. Men byd ind med lidt kommentarer..

Mvh

Thomas
Svar
#2
Nu er jeg nok lidt farvet af Sako, så det er måske ikke helt retfærdigt over for Sauer'en.
Jeg har en Bavarian i 223, og har intet dårligt at sige om den.
Velskydende og flot finish. Godt magasin indeholdende fem patroner. Virkeligt godt aftræk, som altid på Sako.
Kan kun anbefale Bavarian, som samtidig er en meget smuk riffel.....
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Hej jagttosser..;-)

Fandt lige den her side for et par dage siden uder min søgen på en ny riffel. Har besluttet jeg vil skifte min kal 222 ud med en 308. HAr fået smag for en Sako 85 Bavarian eller en Sauer 202 classic. Hvad skal man vælge af de to??? Det virker jo som lækkerier begge to når man står med dem i hånden. Dog ved jeg ikke helt hvad jeg mener om det plasticlignende / plasticbelagte magasin der sad på Saueren...?

Prismæssigt har jeg fået en del priser og lige nu tror jeg faktisk jeg kan få en Sauer 1000 kr billigere end Sako´en. 10.000 - 10500 for en sprit ny Sauer 202 Classic er det ikke en ok pris...? Må indrømme kan ikke helt forstå den er så billig i den pågældende butik i forhold til de andre steder jeg har forhørt mig. Skal dog siges at det så nok ikke bliver med det nye ilaflon belægning på piben.

Mange spørgsmål jeg kom med der. Men byd ind med lidt kommentarer..

Mvh

Thomas



Religion. begge gode rifler. jeg har selv sauer og meget tilfredes, både finish og låsegang samt precision...
En ting som man enten kan lide eller ej er sikringen. Jeg syntes det er den fedeste på Sauer, men nogle kan ikke forenes med den.
Du kan ikke pille patroner ud sikret. Men jeg står aldrig og vifter med den uanset om jeg har den eller andre af mine rifler. Normal sikekrhedsrutime.
Har aldrig haft problemer med magasiner. der er både plastic og metal magasiner.
Jeg har selv 243, 6,5x55, 30-06 og 9,3x66 i samme sauer og lås.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#4
Hej, hvis jeg skulle komme med et bud, ville jeg ikke hænge mig så meget i navnet, men mere i riflens opbygning.
Feks. sådan noget som løbslængde.
Forskellige kalibre har forskellige løblængder som harmonerer bedst i forhold til hylsterstørrelsen og i forhold til udnyttelsen af krudtet. bliver løbet/piben for kort, kan det være svært og få en høj udgangshastighed på kuglen, da der skal bruges hurtigere krudt i patronerne. Man når så hurtigere det maximale tryk uden og få så mange m/s. ud af det. Jeg ville ihvertfald ikke gå efter den korteste pibelængde, men du kan læse meget mere om det på http://www.riffeljagt.com eller søge på det herinde, jeg så netop det emne omtalt herinde igår.
Vh. Dennis.
Svar
#5
Jeg har Sauer 202 - men da jeg også skyder med Sauer 90 og Schultz Larsen 100DL har jeg desværre problemer med at føle mig helt tryg ved sikringen. Hvis jeg kun brugtet 202'eren ville jeg utvivlsomt vænne mig til dennes sikring. Riflen iøvrigt er helt OK.

Har Du haft en SL Victory i hænderne [?][Wink]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#6
Sauer 202 magasin fungere fint. Men lad vær med smide det på jorden på noget hårdt så går der en plastik fli af et bestemt sted(det har der gjort på begge mine magasiner).

Sauer 202 har jeg skudt meget med og er rigtigt godt tilfreds.

Sako laver nogle rigtigt gode rifler.

Det er ren smagssag.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

Hej, hvis jeg skulle komme med et bud, ville jeg ikke hænge mig så meget i navnet, men mere i riflens opbygning.
Feks. sådan noget som løbslængde.
Forskellige kalibre har forskellige løblængder som harmonerer bedst i forhold til hylsterstørrelsen og i forhold til udnyttelsen af krudtet. bliver løbet/piben for kort, kan det være svært og få en høj udgangshastighed på kuglen, da der skal bruges hurtigere krudt i patronerne. Man når så hurtigere det maximale tryk uden og få så mange m/s. ud af det. Jeg ville ihvertfald ikke gå efter den korteste pibelængde, men du kan læse meget mere om det på http://www.riffeljagt.com eller søge på det herinde, jeg så netop det emne omtalt herinde igår.
Vh. Dennis.



Hvis han havde søgt en 300WM kunne jeg forstå dit synspunkt. men når nu Naboen søger en 308 så er det noget pladder at fyre af.

Mvh. Loft
Svar
#8
Hej Naboen
Køb en Sako,jeg har selv en 202 pga mulighed for kaliber skift,men,men ,men jeg vænner mig sgu aldrig til sikringen,derfor står den til en snarlig udskiftning,overvejer seriøst en Mauser M03.
MVH
LØVIG
Svar
#9
Efter hvad jeg kan se er det et spørgsmål om at øge den samme kugles hastighed 100-150 m/s.. men der er jo ingen der siger man behøver vælge den maximale ladning, det kan jo justeres ned. Det er bare ment som en billig måde og gøre en 6,5-55 egnet til lidt større vildt, ihvertfald hvis man ser på lovkravene til anslagsenergi..
Men det kommer jo også lidt an på ens eget temperament.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by højen

Efter hvad jeg kan se er det et spørgsmål om at øge den samme kugles hastighed 100-150 m/s.. men der er jo ingen der siger man behøver vælge den maximale ladning, det kan jo justeres ned. Det er bare ment som en billig måde og gøre en 6,5-55 egnet til lidt større vildt, ihvertfald hvis man ser på lovkravene til anslagsenergi..
Men det kommer jo også lidt an på ens eget temperament.



Og 100m/s er altså også en ordentlig bid af piben ligegyldigt om der snakkes 6,5-55 eller 308.
Og i en 308 behøves man ikke være nervøs for at man ikke overholder energi kravene, når en scout med en 20" pibe kan, så er der noget galt hvis de to nævnte rifler ikke kan.

Mvh. Loft
Svar
#11
Tak for alle jeres kommentarer, er godt med noget input fra kendere..;-) Må indrømme blev noget forvirret over det med pibelængden, anede ikke det var noget jeg skulle gå op i - eller er det lidt "ligegyldigt" hvis det er en 308 kal man vil ha´? Syntes ikke rigtigt jeg har hørt noget om valg af pibelængde ved de forskellige forhandlere jeg har snakket med. Troede nærmest kun der var et standard mål.

Men ja nogen vil ha´moderen andre datteren - fornemmer lidt det er det valget står mellem ved de to mærker - og ja der er nok nogen der vil have begge men det har min pengepung desværre ikke råd til..;-)Tror måske lidt jeg hælder til saur´eren da jeg tror jeg kan få den 1000 - 1500 kr billigere og syntes den virkede rigtig lækker(ikke at sako´en ikke var det...:-)

Lige et spørgsmål hvis jeg vælger Sauer 202; Skal det så være med ilaflon belægning eller er det ligemeget? Forhandleren havde en uden som det lød til jeg kunne få til 10 - 10.500 kr? han ville undersøge om han kunne skaffe en med ilaflon men det blev da måske lidt dyrere (max 11.000) sagde han?

Har jeg forstået det ret hvis man kan vælge mellem metal eller plastic magasin? Hvis det er tilfældet er metal magasin vel det bedste? eller?

Fortsat god søndag
Svar
#12
Sakoens magasin kan lades oppefra og er nemt og hurtigt at lade. Det er altså noget mere bøvlet med Saueren. Prøv det med begge. Desuden kan Sakoens magasin holde flere patroner uden at rage ud under skyderen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Jeg har Sauer 202 - men da jeg også skyder med Sauer 90 og Schultz Larsen 100DL har jeg desværre problemer med at føle mig helt tryg ved sikringen. Hvis jeg kun brugtet 202'eren ville jeg utvivlsomt vænne mig til dennes sikring. Riflen iøvrigt er helt OK.

Har Du haft en SL Victory i hænderne [?][Wink]

[Image: ajbutton1.gif]



Har haft en Schultz og Larsen (hvis det er det en SL betyder..:-)) aner ikke hvilken model det var.. Den var bestemt også lækker men syntes bare at både Sako og Saur´eren føltes lidt mere "delikat" i mine hænder, men er jo igen smag og behag. Så sorterede den lidt hurtigt fra som en mulighed. Man skal jo skære lidt ind til benet eller får man jo aldrig truffet et valg hvis der er endnu flere at vælge mellem...[Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Sakoens magasin kan lades oppefra og er nemt og hurtigt at lade. Det er altså noget mere bøvlet med Saueren. Prøv det med begge. Desuden kan Sakoens magasin holde flere patroner uden at rage ud under skyderen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Vil prøve dette når jeg kommer ned til forhandleren imorgen, og lade det indgå i mine overvejelser,tak.;-)
Svar
#15
Uden tøven, vil jeg klart tage en Sako 75. Det er kram udover alle grænser..[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#16
Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 3 år), er blevet min foretrukne.

1). Kan aflades sikret

2). Kan lades fra toppen

3). løst magasin, har to (hurtig genladning på f.eks. drivjagt)

4). God ergonomi

5). Godt aftræk

6). Rustfri, man behøver ikke være nænsom

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring[:p]

8). Perfekt rekyleoptagelse, via godt skæfte

9). Har kun skudt til en grævling, der ikke blev leveret. )På 12 meters afstand og glemte at holde højt.) ( af 36 stk vildt, fra skovskade til elg)

10). Lang pibe

11). Jeg synes den er pæn

Men min ven Hugo har købt en 202 jagtmatch, hvor han har en STR - 6,5x55 og en 22lr pibe til og det er da en feeeeed riffel

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 3 år), er blevet min foretrukne.

1). Kan aflades sikret

2). Kan lades fra toppen

3). løst magasin, har to (hurtig genladning på f.eks. drivjagt)

4). God ergonomi

5). Godt aftræk

6). Rustfri, man behøver ikke være nænsom

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring[:p]

8). Perfekt rekyleoptagelse, via godt skæfte

9). Har kun skudt til en grævling, der ikke blev leveret. )På 12 meters afstand og glemte at holde højt.) ( af 36 stk vildt, fra skovskade til elg)

10). Lang pibe

11). Jeg synes den er pæn

Men min ven Hugo har købt en 202 jagtmatch, hvor han har en STR - 6,5x55 og en 22lr pibe til og det er da en feeeeed riffel

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




jvf 2) Kan en saur ikke også lades fra toppen da?

jvf 3) Man kan vel også købe 2 magasiner til en saur og derved genlade hurtigt[8D]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by naboen

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 3 år), er blevet min foretrukne.

1). Kan aflades sikret

2). Kan lades fra toppen

3). løst magasin, har to (hurtig genladning på f.eks. drivjagt)

4). God ergonomi

5). Godt aftræk

6). Rustfri, man behøver ikke være nænsom

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring[:p]

8). Perfekt rekyleoptagelse, via godt skæfte

9). Har kun skudt til en grævling, der ikke blev leveret. )På 12 meters afstand og glemte at holde højt.) ( af 36 stk vildt, fra skovskade til elg)

10). Lang pibe

11). Jeg synes den er pæn

Men min ven Hugo har købt en 202 jagtmatch, hvor han har en STR - 6,5x55 og en 22lr pibe til og det er da en feeeeed riffel

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




jvf 2) Kan en saur ikke også lades fra toppen da?

jvf 3) Man kan vel også købe 2 magasiner til en saur og derved genlade hurtigt[8D]



Nej en sauer kan ikke lades oppe fra! og der kan kun være 3 skud i et std sauer magasin mod 5 i sakoens[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Citat:quote:

Originally posted by naboen

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg er nok mest Sako/Tikkamand, med 4 stk af slagsen.

Grunde til hvorfor min seneste riffel, (Sako 75 i 7 rem - gennem 3 år), er blevet min foretrukne.

1). Kan aflades sikret

2). Kan lades fra toppen

3). løst magasin, har to (hurtig genladning på f.eks. drivjagt)

4). God ergonomi

5). Godt aftræk

6). Rustfri, man behøver ikke være nænsom

7). Stabil montage der kan byttes kikkert uden træfpunktsændring[:p]

8). Perfekt rekyleoptagelse, via godt skæfte

9). Har kun skudt til en grævling, der ikke blev leveret. )På 12 meters afstand og glemte at holde højt.) ( af 36 stk vildt, fra skovskade til elg)

10). Lang pibe

11). Jeg synes den er pæn

Men min ven Hugo har købt en 202 jagtmatch, hvor han har en STR - 6,5x55 og en 22lr pibe til og det er da en feeeeed riffel

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




jvf 2) Kan en saur ikke også lades fra toppen da?

jvf 3) Man kan vel også købe 2 magasiner til en saur og derved genlade hurtigt[8D]



Nej en sauer kan ikke lades oppe fra! og der kan kun være 3 skud i et std sauer magasin mod 5 i sakoens[Smile]

Mvh Bjarne



Hmm ok, man bliver jo klogere og klogere... Kan godt ske min estimerede pris på en saur ikke holder helt hvis man vil opgradere en std saur og have plads til lidt flere bønner i magasinet og hvis magasinet skal være af metal.. Er vel lidt dyrere;-)

Hvad med ilaflon belægning - er der ikke nogen der ved noget om det, om det er noget man skal gå op i eller...?????[Smile]
Svar
#20
En Sauer kan godt lades oppe fra, men du kan ikke lade magasinet oppefra! Så det er et skrald af gangen, og hvis du vil lade med et fyldt magasin, skal du sørge for at bundstykket ikke kommer helt tilbage, så det får fat i patronen i magasinet, men det er vist standard i alle mærker. På en Sako, kan du lade magasinet oppefra, og det kan jo have sine fordele.

Hvis du skal på jagt i udlandet med en riffel med løst magasin, skal man i min optik have et ekstra magasin med, så det er et fedt om man skal købe et ekstra Sauer eller Sako magasin.

Jeg har selv en Sauer og er rigtig glad for den, men min næste jagtriffel kunne meget vel blive en Sako 75/85.

Christian
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)