Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prøveskydning..
#1
Efter at have prøveskudt fler typer krudt i min 30-06, er det N-160 der er vinderen ang. præcision.
hylstre er norma, hætter er cci lr-m, kugle: nosler part. 180 gr. bc= 0,474
patronlængde 82mm.
jeg har prøvet med op til 57,5 gr. N-160 uden problemer ang. trykmærker ell. lign.
Men kan nogen fortælle hvad tryk det rent faktisk giver..?
..og hastighed osv..
Piben er 55 cm incl. kammeret.!
Svar
#2
Hej . 3781 Bar , 111,6% fyldt hylster , 793 ms ved 55cm løb . Ifølge QuickLoad . Hilsen A-bolt
Svar
#3
okay..interessant. nosler og lapua opgiver den til 819 og 814 m/s. ved mindre ladninger, men det er jo nok i deres egen pibe..
men tak for oplysningen..
Svar
#4
glemte lige og spørge hvordan det ser ud ang. hvor meget af krudtet der forbrændes.. når den og forbrænde det, eller er det et for langsomt krudt, der ikke når og færdigforbrænde inden kuglen forlader mundingen?
Svar
#5
Hej,

Du får et mundingstryk på 676 Bar ca.

Der frobrændes ca 93,3 % af krudtet...

Disse to ting tilsammen vil give en tydelig mundingsflamme og et kontant mundingsknald[8D]

med 51 grains N150 får du 100% forbrænding og kun 620 Bar mundingstryk (gør nok ikke den store forskel[8D])
men du mister kun 5 m/sek i hastighed og har lidt lavere tryk og en ukomprimeret ladning.
spørgsmålet er så om den ladning er præcis....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Interessant.. N-150 har jeg ikke afprøvet, men måske jeg skulle gøre det. 203b som ligger tæt på gik ikke særligt godt mht. præcision.
Urp har jeg heller ikke testet, den ligger også over n-160 i forbrændingshastighed. Ang. mundingsflamme, var det nu ikke noget jeg lagde mærke til, men det var det da jeg afprøvede N165 skal jeg lige love for. dog var den også rimelig præcis.
Tak for hjælpen, jeg lader lige videre..
Svar
#7
Hej dravis, jeg var lige ved og finde ladedata på N-150. kan ikke se det opgivet noget sted til mere end 48,5 gr. som max ladning.
Når du skriver 51 gr. ifølge den beregning du har lavet, er det så fordi der evt. er taget højde for en kortere pibelængde, eller hvordan hænger det sammen?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)