Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win vs 30-06?
#1
Spørgsmålet om 308 win vs 30-06 bringes jævnligt op på dette og andre fora. Hvad skal man sige?

Som udgangspunkt er det et spørgsmål om smag og behag, men for at hjælpe andre på vej, vil jeg lave en passende sammenligning:

30-06 er som Angelina Jolie, med andre ord ikke det sidste nye. Men hun har fået meget action og passeret gennem mange hænder og skønt der med tiden er dukket skarpe kunkurrenter op klarer hun sig godt. Hun er lidt mere moden og mere erfaren. Der er lidt mere skub i hende og du mærker et tydeligt ryk, når hun tager ved. Med andre ord kræver hun sin mand. Denne kvinde kan helt klart bedre håndtere de tunge ladninger, når bare piben ikke er for kort - det kan hun ikke lide! Kodeordene i denne sammenhæng er: Lang pibe og tunge kugler!

.308 win kan vi kalde for Megan Fox, heller ikke helt ny, men trods alt nyere og lidt mere ungdommelig. Megan Fox er gennemtestet og pålidelig, når det bliver hedt om ørerne. Denne kvinde går ikke så meget op i størrelse og accepterer endog korte piber, men synes ikke om tunge kugler. Men selv Megan Fox kan yde lidt mere, når piben er lang. Hun er berømt for at ramme plet - det kikser kun, hvis du ikke kan skyde. Hun er god for næsten lige så meget action som konkurrenten, men er lidt mildere at håndtere for dem som ikke synes om eller kan håndtere, når der tages fat.
Kodeordene er: Less is more...
Kopi af originalen eller arvtager? Slaget er endnu ikke afgjort!

Summa summarum: Egentlig vil man have begge - en i hver hånd [Big Grin]. Men hvis man skal vælge een er der nogle overvejelser. Jeg startede med Megan Fox, men har også budt Angelina op til dans - i praksis er de temmelig ens, så valget spiller ikke den store rolle. Vælg blot den du føler mest for.

Der er imidlertid også andre muligheder til andre opgaver fx en hot lille en, som trods lille format dræber fint: Lucy Lou (223 rem)eller hvis du vil have mere ydelse: Uma Thurman (.300 win mag). Sidstnævnte blev dog lidt for meget af det gode efter min smag. Personligt er jeg endt op med en harmonisk kvinde efter de klassiske nordiske skønhedsidealer: Helena Christensen (6,5x55).

Men hvis du er frisk på en udfordring, har erfaringen og styrken til at håndtere noget af det vildeste, som findes i denne kaliber og som kan lægge alt ned - den vildeste vildkat - brutal helt ud til +1600 meter, uproportionel, lang og hurtig - så vælger du inegn anden end (trummehvirvel).... Lidt mere trummehvirvel... Grace Jones!!! (.30-378 Wby)

Held og lykke med det svære valg [Wink]

vh Lars

ps. Kredit til "Abborre": http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/30316-...ler-30-06/

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Det er sgu da en beskrivelse, der er til at forstå. [Big Grin]

Nu bliver man nærmest nødttil at eje en af hver.... [:p]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#3
For helvede Lars........Hvor har du ret[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Fandens osse.

Jeg har308W, men jeg er betydeligt mere til Angelina end til Megan. Skal jeg nu til at skifte ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Sådan LARS

Nu er jeg sikker på at hvorfor jeg elsker min 308 og misbruger den til og forventer det yderste fra den.

Hvorfor min 6,5 er den der bliver knaldet mest med og hvorfor min 300 rum kun kommer i anvendelse når der virkelig skal være fest.
Den egner sig ikke til onsdagsskydning på den lukkede bane.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Lars, jeg tror du har for meget tid ...[Big Grin]

Men ja, jeg tænder da også på knaldet og ikke så meget kaliberen[8D]

Meeeen, min 7 Rem, (må vel være Cameron Diaz) har også altid leveret varen ...

PS. Jeg har prøvet en haglsprøjte der virkede som Shakira, men den har jeg solgt [:I]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Og mig som ikke var tilhænger af bigami, er nu begyndt at vakle... Hmmm...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
hej

hvem skal så være NKT

hilsen H.S.Jensen
Svar
#9
Citat:quote:

hvem skal så være NKT


............... Camilla Plum.........[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Skal Birte Rønn så være 458wm[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#11
Jeg har aldrig været hooked på 6,5x55, uden egentlig at forstå hvorfor.
Tak til Lars - jeg har aldrig syntes at Helene Christensen var noget at råbe hurra for.
At jeg så nu er nødt til at have en 7mm Rem er noget helt andet

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)