Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtradio
#1
HEj Alle jagtinteresserede.

Jeg håber der er nogen der er mere radiokyndige end mig selv der kan hjælpe her.
Jeg har en 31MHz radio fra lagtlaget i Sverige.
En anden dansker fra jagtlaget og jeg har prøvet hans og min radio her i DK (ved godt det ikke er helt OK, men det kan jo smutte[Wink]).
Vi har opdaget at rækkevidden her i DK er LANGT DÅRLIGERE end i Sverige, max 100-200m mod flere km i Sverige.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette?

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman

Flyttet af Kima
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Meget mærkeligt.

Jeg har oplevet det samme da vi tog vores Svenske 31Mhz med til Tyskland. Min vurdering var at rækkevidden var 500-700 meter i skov.

I Sverige hører jeg granlagets formand 10 km væk. (han bruger kasteantenne)

Så jeg vil osse gerne have en forklaring.

mvh
Svar
#3
Jeg har en 155 ere, den kan række over 35 km i Dk, når skogs antennen er montert.[Big Grin] Testede den forige sommer, fra min bopæl til en kammerat som stod ved Aalborg tårnet.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Så det lader altså til at det er problem der er begrænset til 31MHz radioer??

Det er da noget besynderligt, så meget anderledes kan luften da for pokker ikke være i Sverige, eller er de stadig påvirket af Tjernobyl[}Smile]?

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#5
Vi har 155MHz radioer. Den sorte/orange som svenskerne også bruger.
Købt i Sverige.
Og vi har opdaget at de rækker over 5 km hvis man står højt begge steder.
Højt på den måde at det er en forhøjning, ikke et bjerg [Wink]
vi har ikke prøvet dem her hjemme da de vidst nok er ulovlige da det er den frekvens politiet bruger eller noget i den dur.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Jeg har ingen erfaring med jagtradioer, men bruger dog maritim VHF radio dagligt. 155 MHz er så tæt på vores VHF bånd på 156 MHz at jeg tror de har sammenlignelige egenskaber.

Jeg har ingen personlig erfaring med 31 MHz, men vil dog regne med at den har en længere rækkevidde end 155 MHz. Men prisen for den længere rækkevidde, er formentlig en noget ringere lydkvalitet, og jeg kunne også forestille mig, at den er mere påvirket af atmosfæriske forstyrrelser, at den er mere fintfølende i forhold hvad der er af forhindringer mellem antennerne.

Christian
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by fasan

HEj Alle jagtinteresserede.

Jeg håber der er nogen der er mere radiokyndige end mig selv der kan hjælpe her.
Jeg har en 31MHz radio fra lagtlaget i Sverige.
En anden dansker fra jagtlaget og jeg har prøvet hans og min radio her i DK (ved godt det ikke er helt OK, men det kan jo smutte[Wink]).
Vi har opdaget at rækkevidden her i DK er LANGT DÅRLIGERE end i Sverige, max 100-200m mod flere km i Sverige.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette?

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Hvilke antenner havde I monteret?

31'eren burde række længere end 155'eren, men pga. den lavere kvalitet og fordi de fleste ikke har brug for den lange rækkevide er 155'eren den der bliver brugt de fleste steder.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Ok skal prøve at komme med nogen indspark på lidt alm tungemålsk

laver frekvenser har bedre pentration om i natur/skov eller bebyg/mursten..

men de lavere frekvenser har også længere bølgelængde så for at få effektive antenner skal de være det tilsvarende større, denne størrelses afhængihed er indbygget i fritrums effekttab formlen

http://en.wikipedia.org/wiki/Friis_trans...n_equation

Specielt på hånd sæt er det et problemer ved de lave frekvenser, da der ikke er nok areal at lave en 'jord' (grundplan) på som 'modvægt' til whip antennerne, så hele håndsættet faktisk bliver en del af antennen.. så en klam hånd om omkring = direkte indflydelse på antenne forholdene. Ved højere frekvenser er den 'aktive del' af håndsætet mindre og holder man bare nallerne væk fra whip antennens fødepunkt så er de højere frekvenser mere immune for omklammerende hænder .. dette kan til vist grad kompencere for at der er høje tranmissions (og penetrations) tab ved højere frekvenser

så MEGET afhænger præcist hvordan håndsæt bliver holdt mht undgå absorbtion og detuning af antennekredsløbet pga de 'klamme hænder og lign' + ved en mere 'ren transmission' kommer der også et polarisations aspekt ind, dvs hvor skråt man holder antennerne iforhold til hinanden.

Så skal man sammenligne S med DK .. så skal håndsættene holdes/vendes på EKSAKT samme måde .. ellers er det æbler og bøffer der sammenlignes

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Har også brugt min 155 ere i Kroatien, og der var rækkeviden, også meget god, til trods for bjerge og skove.
Den model jeg har er den gamle model Genzo på 12 volt. Deres nye model er en kopi ef Icom F34. De kalder blot deres model "Royal"
Når vi er på elg jagt i sverige, og jeg har den lange "Skogs antenne" på, så er min Genzo helt klar i modtagelsen, og afsendelsen.
De andre bruger Icom og Zodiac. De har meget støj, på deres radioer.
Da vi testede dem i Danmark, var det med 2 stk Genzo med sendestyrken sat på høj, og den lange antenne. Det gik lige så klart igemnen som en mobil telefon[Smile]
[Image: 1250_bild.jpg]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by fasan

HEj Alle jagtinteresserede.

Jeg håber der er nogen der er mere radiokyndige end mig selv der kan hjælpe her.
Jeg har en 31MHz radio fra lagtlaget i Sverige.
En anden dansker fra jagtlaget og jeg har prøvet hans og min radio her i DK (ved godt det ikke er helt OK, men det kan jo smutte[Wink]).
Vi har opdaget at rækkevidden her i DK er LANGT DÅRLIGERE end i Sverige, max 100-200m mod flere km i Sverige.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette?

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Hvilke antenner havde I monteret?

31'eren burde række længere end 155'eren, men pga. den lavere kvalitet og fordi de fleste ikke har brug for den lange rækkevide er 155'eren den der bliver brugt de fleste steder.

Mvh.

Yeti



Jamen, hvis 31 eren rækker længere end 155 eren, hvorfor er det så 155 eren som er dyrest...[?] Så er det da lidt dumt at bruge en radio der koster mere, men rækker mindre.
Er der ikke også en frekvens mere...[?] Mener jeg læste om det i et svensk jagt tidning, men kan bare ikke lige finde det igen.... Det er noget som starter med 6, tror jeg nok.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by fasan

HEj Alle jagtinteresserede.

Jeg håber der er nogen der er mere radiokyndige end mig selv der kan hjælpe her.
Jeg har en 31MHz radio fra lagtlaget i Sverige.
En anden dansker fra jagtlaget og jeg har prøvet hans og min radio her i DK (ved godt det ikke er helt OK, men det kan jo smutte[Wink]).
Vi har opdaget at rækkevidden her i DK er LANGT DÅRLIGERE end i Sverige, max 100-200m mod flere km i Sverige.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på dette?

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Hvilke antenner havde I monteret?

31'eren burde række længere end 155'eren, men pga. den lavere kvalitet og fordi de fleste ikke har brug for den lange rækkevide er 155'eren den der bliver brugt de fleste steder.

Mvh.

Yeti



Jamen, hvis 31 eren rækker længere end 155 eren, hvorfor er det så 155 eren som er dyrest...[?] Så er det da lidt dumt at bruge en radio der koster mere, men rækker mindre.
Er der ikke også en frekvens mere...[?] Mener jeg læste om det i et svensk jagt tidning, men kan bare ikke lige finde det igen.... Det er noget som starter med 6, tror jeg nok.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]



Fordi der er bedre kvalitet i signalet. Helt på samme måde som med mobiltelefonerne. De startede også med lave frekvenser, men er i dag endt på meget højere frekvenser for at forbedre talekvaliteten. Det betyder så at mobilmasterne skal stå en hel del tættere. Havde folk kun kigget på rækkevide så gik vi stadigt med NMT-telefoner og ikke GMS.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
højere frekvens = mer kapacitet = fler kanaler & fler brugere
kvalitet er groft sagt kun afhæning af båndbredde og signal/støj (og interferes etc) .. så kan man eller bruge samme modem på forskellig frekvenser og når oven nævnte er ens = kvali ens

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Eksperimentet med 31MHz radioerne blev lavet med "skogsantenne" på begge radioer.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by fasan

Eksperimentet med 31MHz radioerne blev lavet med "skogsantenne" på begge radioer.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Jebs. Osse hos mig. Skogsantenne

mvh
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by fasan

Eksperimentet med 31MHz radioerne blev lavet med "skogsantenne" på begge radioer.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Så bør rækkeviden kunnemåles i km og ikke m.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Et langt skud: Har I prøvet forskellige placeringer? - ment på den måde, at der i hvert fald i Oksbøl er "radiodøde" huller hvorfra man ikke kan få forbindelse med nogen. Det fænomen må også optræde andre steder i landet.
Svar
#17
@ Yeti: Jeg er enig i at rækkevidden BURDE kunne måles i Km, men det er desværre kun m vi opererer med[Sad].

@KWI: Jo måske er der radiodøde huller, men det virker som om det er i det meste af skoven at der er problemer???

Vi kan ihvertfald ikke forklare forskellen mellem DK og Sverige.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)