Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
majs
#1
hej gæve jægere
jeg har noget brak på grunden ca. en halv tønde land, jeg gerne vil dyrke op med majs til vildtet. hvornår bør man så ? og hvordan skal jorden forberedes til dette vh janus
ps jeg har en gammel grusgrav sø på min. 2 ha med normalvis flere ynglende grågåse par op til brakken vil de æde det spirende majs og i så fald kan dette forhindres på nogen måde [?]
Svar
#2
jeg laver selv ca 15-20 hektar med vildt agre om året ca 2/3 af det er majs. køre også ud og laver vidt agre for folk så ved da lidt om det ...

altså du skal jo have marken plovet. det kan godt ske at det kræver at du harver marken op inden.
så skal du have harvet marken så den er jevn . dette er ikke nødvendigt men en go ting.
så er du klar til at så . dette sker når jord temp.er oppe omkring 5 grader . det er den om ca 3 uger .
langt det bedste resultat får du ved at lade en med en rigtig majs så maskine så majsen hvor han også putter gødning ned på samme til .
og hvis du vil have dem til at blive med kolbe og over 25-50 cm skal du sprøjte dem med evt mais tair ( et kemikalie ) og gøde dem igen når de er i ca 10 -20 cm højde

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
hej
tak for svaret havde også tænkt mig at spørge bondemanden op til vores jord om har kunne klare opgaven ved han dyrker majs på nogen af hans marker.
men ved du om gæssene vil lade majsen stå i fred ?
hvor i landet bor du måske ?
reviret ligger på midtfyn
vh janus
Svar
#4
jeg bor lige nord for vejle og her er ingen gæs så kan desvære ikke svare dig på det .
men kan da give et gæt : jeg tror ikke majsen vil sige gæsne noget for indtil der er kolber på planterne eller de er så store dyrne kan burge dem til at skjule sig i finder de fleste dyr dem ikke noget særligt.

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
hej tak for dit svar det var dejligt med et kvalificeret bud
vh janus
Svar
#6
Nix nix nix. Gæs elsker ogsaa at spise majs naar det er ganske kort og nyspiret op til 10 15 cm højt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Hvis der er græs på marken nu kan du lige så godt lade være med at så majs hvis du ikke giver det 2-4 l round up inden pløjning, majs er ikke en afgrøde der er lige så nem at have med at gøre som korn!
Jeg bakker din ide op om at du snakker med din nabo!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#8
ok tak for svarene, så må jeg få jorden sprøjtet kan jeg ligesom fornemme
vh janus
Svar
#9
iøvrigt dør majsen hvis gæssene æder toppen eller bliver planterne så ikke så høje eller ?
janus
Svar
#10
Der er jeg dig svar skyldig!
I det syd midtfynsk hvor jeg har været indvoldveret i majsdyrkning har vi IKKE haft problemer med gæs, de har altid hellere ville sidde i hveden i markerne rundt om, - har aldrig set gæs i en nysået eller uhøstet majsmark her.

Men om du er helt på bar bund i din viden om dyrkning af majs syntes jeg du skal lave en aftale med din nabo, og lure ham lidt af!
Alle kan tage en alm radsåmaskine og "strø lidt majs under jorden" jeg har så tit set det, og dem der har gjort arbejdet er så stolte for majsen er jo 1,5 meter høj (men der er ingen kolbe der er større end babymajs) og det er kernerne dyrne vil have, fugle som hårvildt!

Det det koster dig at købe såsæd og kemi er spildt om du ikke får det gjort ordentligt, det bliver bar et halv dårligt læhegn, men får du naboen til det kan det bliver mere værd end de penge det koster dig!

Lykke til
Mvh
Fair
Ps. håber ikke jeg har taget modet fra dig:-)
Mvh.
Fair
Svar
#11
tak skal du have fair, jeg håber også bonden vil så og sprøjte for mig, til en fornuftig penge
vh janus
Svar
#12
Kleiner kan du ikke lige aktiver din PM

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#13
hej fair ved ikke lige hvordan man gør med pm. men min mail er januskok@hotmail.com
vh janus
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)