Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den ultimative Jagt- & Feltkikkert?
#1
Hej VTFére

Jeg er på udkig efter en ny kikkert til både jagt og til feltskydning, jeg har selv et par muligheder i "kikkerten" om jeg så må sige ;-) Men vil gerne høre jeres mening baseret på den enorme erfaring der er tilstede i dette forum.

Jeg er selv lidt i tvivl om både fabrikatet, men også skal det være med/uden lys, og hvilket sigtemiddel, og skal det være "1. eller 2. focal plane" sigtemiddel? (selv er jeg nok mest til 2. focal plane)

Men jeg har følgende inde i billedet:
- Swarovski Z6 5-30x50 BT (ballistisk tårn) enten med / uden lys
- Zeiss FL 6-24x56 (den nye med floridlinser + lys)
- Schmidt & bender PMII 5-25x56 med 2.focal plane retic.

Hvad er efter jeres mening det bedste, og er der nogen links til bedste køb i f.eks. UK?
Svar
#2
Det er væsentligt at vide hvilken slags jagt den skal bruges til, men ud fra dine forslag kan jeg se at prisen ikke er en faktor der skal tages hensyn til.

Lys har du kun brug for til natjagt, så hvis du ikke skal til udlandet, så glem den del(nogle herinde mener desuden at lys på kikkert slet ikke er nødvendigt, heller ikke til natjagt).

Men søg evt. her i forummet - emnet har været vendt ca. 100 gange, og afgræns brugen, da man éllers ikke kan finde ´den perfekte kikkert'.

Mvh Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Hej Kenneth

Tak for kommentaren, og behovet for præcisering.
- Jeg vil gerne kunne bruge kikkerten på primært bukkejagt, men også natjagt efter f.eks. svin.
- Selvfølgelig har prisen en betydning, men forventer at kunne bruge en 15-16k på kikkerten.

Jeg prøver at søge lidt herinde, men det kan jo godt være ret omfattende [Big Grin]
Svar
#4
Overvej fordele ulemper ved 1. og 2. focal plane.

1. focal plane(ffp) med et mildot giver mulighed for afstandbedømmelse ved alle forstørrelser uden større matematik indblandet.

Har du ud over en kliktabel også memorized hvilken afstand de forskellige dotter passer til gælder det igen ved alle forstørrelser.

Ulempen ved det medforstørrende sigtemiddel er såmænd ikke at det dækker for meget af målet(Subtension), snarere at det bliver meget lille ved de små forstørrelse.

2. focal plane(sfp) væsentligte ulempe er at sigtemidlet kun er kalibreret ved en forstørrelse og det dobbelte med den halve forstørrelse.
Det stiller krav til brugeren om at huske alt i en måske presset
situation.

Jeg vil såfremt jeg skulle vælge frit på alle hylder(jeg har flere af hver slags) til en allround kikkert tage en ffp.

Til bane brug hvor skydningen forhåbentlig er mere velovervejet, ville jeg bruge en sfp.

Af de nævnte er jeg mest til Zeiss og S&B, men der er rigtigt mange gode emner.

Hvilken riffel skal den på ? Fx synes jeg en 5-25 S&B vil virke urimeligt stor på ryggen af en klein og kort 308´er. men det er mere i smagsafdelingen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej igen

Kikkerten skal på en Sako 75 i 6,5x55. Og jeg er også lidt bekymret om vægten på en PMII, men jeg har læst meget godt om den specielt at kliktårnene er det bedste på markedet. Den letteste af de tre nævnte er nok Swarovskién, og det nok den jeg hælder mest til (måske endda uden lys, mest fordi jeg ikke synes om deres placering af lysenheden)..
Svar
#6
Har du overvejet Nightforce eller Leupold?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Hva med den her.
http://www.trijicon.com/na_en/products/p...pid=TR23-2
[Image: TR23-2_135.jpg]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Swarovski er uden tvivl fin kikkert, men jeg valgte den fra,da jeg synes, at den var medet følsom for, hvor man holder hovedet i forhold til kikkerten, når den står på max forstørrelse. Nok pga lille udtrædelsespupil (5omm objektiv og 30x forstørrelse)

Var i samme situation for par md siden, valgte Zeissen.

Skal siges, at jeg har kigget igennem alle 3 finalister.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Jeg har overvejet både Leupold og Nightforce, men går mest efter europæisk glas pga nat-egenskaberne. Der kan man ikke sige at amerikanske mærker har deres styrke.. Trijicon falder vel i samme kategori? Har kigget i en på messen i Odense sidste år og syntes ikke om den. Men ganske sikkert gode solide kikkerter alle tre. Leupold og Nightforce har ogå gode kliktårne.
Svar
#10
har den gl Zeiss uden FL på min 6,5x55 .. optikken super og lys er super til skumring/nat.. og med det tynde kors så kan det også hjælpe lidt med lys på, ved mørkere baggrund selv vi om er i 'danske timer' på døgnet. Har brugt den kikkert, riffel kombination fra Højlandshjorte, Rådyr, bæver til topfugl

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
Hvad med den gamle Swarovski 6-24 PV-S,altså sportsmodellen med de (relativt) store kliktårne? Den skulle stadig være til at finde. Det er også en fin kikkert,og ikke så stor og tung som
PM II 5-25'eren. Men direkte sammenlignet er S&B'en bare i en klasse for sig selv,både i optikken og "Mekanikken" Jeg har selv begge to,og de bliver brugt både til jagt og feltskydning.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Hej Ulrik
Har også kigget på den gamle PVS'er og den er da også et ok valg men jeg kan finde en Z6 5-30x50 uden lys til ca samme pris. Så tror jeg den nye har bedre optik men mangler selvfølgelig target tårnene.. Læste et sted at Swarovski ville komme med en afløser for pvs i den nye Z6 serie.. Nogen nye rygter omkring det?
Svar
#13
Hej,en sportsmodel lader vist vente på sig. Jeg købte min S&B sidste år,da jeg skulle bruge endnu en kikkert med stor forstørrelse udover min Swaro. Dengang gik der også rygter om at Z6-feltkikkerten var på trapperne-men det er vist mange trin på dén trappe....!! Jeg har ikke hørt nyt om den endnu[Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Ok, tror ellers det kunne være en fin kikkert hvis de tog sig sammen og sendte en sådan på markedet.
Svar
#15
Lige meget hvilken du vælger i den prisklasse vil det være helt godnat i min optik, ikke at vælge en med lys i. Det koster et par tusinde mere, men så har du muligheden.

Mht. Placering af lysenheden på Z6i er jeg helt uenig med den tidligere kommentar. Det er for mig den perfekte placering af lys og giver derudover mulighed for at indstille både en dagslys-styrke og en til brug om natten.

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Så blev beslutningen taget og den lille ny er på vej fra Skotland. Det blev til en Zeiss FL 6-24x56 med belyst sigte. Regner allerede med at modtage kikkerten i morgen, altid hurtig og venlig service fra Robin fra Cluny's

Hilsen Kim
Svar
#17
Tillykke med kikkerten, den skal du nok blive glad for. Jeg er i hvert fald for min.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#18
Mange tak, glæder mig også til at få den på riflen og komme igang md årets skydninger

Hilsen Kim
Svar
#19
Så blev udstyret testet ved årets første skydning igår aftes;-) Det var bare en god oplevelse, så indtil videre er jeg meget tilfreds med valget. Trods ingen modlysblænde (det laver Zeiss åbentbart ikke mere), så gik det faktisk super fint trods en meget skarp og lav sol direkte ind i kikkerten..

Hilsen Kim
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)