Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle vægt i 308win.
#1
hej
jeg skyder pt. med en 9,7 gr. kugle i min 308win. men vil gerne skifte til en lidt tungere, gerne en 10,7 gr. men jeg hører flere steder fra at en 308win. ikke er så god til tungere kugler end 9,7gr.
har det noget på sig?

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Nej det mener jeg ikke er rigtigt.

165-168 grains projektiler bliver ofte nævnt som optimale i .308 win og jeg har heller ikke hørt om problemer med 180 grains projektiler.

Hvis jeg skal gætte på, hvorfra dit "rygte" stammer, kan det være fra den evige ".308 v 30-06 hvad er bedst debat", hvor det ofte nævnes at 30-06'eren er bedre til de tunge projektiler (200 grains og op). Det betyder dog ikke at en .308 ikke kan bruges. Prøv du med ro i sindet de 165 grains projektiler.

mvh
Steen
Svar
#3
Hej

Næeh, det mener jeg ikke har noget på sig. Min S&L skyder fremragende med 190 grains kugler. Har netop målt dens stigning til 10", Hvilket ifølge nedenstående gør den velegnet til tunge kugler.

Her finder du Lilja barrels oversigt over twistrater og kuglevægt: http://www.riflebarrels.com/products/caliber_twist_rates.htm

Så kan du måle din stigning og se i vedhæftede tabel om den valgte kuglervægt ser ud til at gå med din riffels stigning.

Du kan også bare tage den lette løsning og kaste dig ud i det og skyde med den kugle du har lyst til - mit gæt er at det med overvejende sandsynlighed vil gå helt fint [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#4
en 308 skal lades med 165-168 kugler.

Fordi det giver optimal præsicion i langt de fleste våben med 10"-12" stigning.

Desuden er den kun marginalt langsommere end en 150 grains, men bedre med energi uden at smadre.

Kuglebanerne er næsten ens, men faktisk er en 165 med højere bc, bedre på lange hold end en 150, der oftest har dårligere bc. Pånær lapua 155 scenar, det er undtagelsen.

Men til gengæld er jeg ikke tilhænger af tungere end 168 fordi de tunge æder meget hylster volumen. = lavere hastighed dårligere buglebane, som den bedre bc ikke kan kompensere for på fornuftige afstande. Jeg har prøvet med a-max 178 for sjov og det blev i bedste fald lig 168 modellen, men ingen gevinst

Har du en 308 med meget langt magasin kan der kompenseres lidt ved, at sætte projektilerne til en længere total patron end de gængse 71.12 mm, men jeg mener uanset ikke det er en optimal løsning.

Såfremt man mener 165 grains ikke giver energi og død nok, kan man jo overveje en anden kuglekonstruktion fx TTSX eller lign.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Citat:quote:

Såfremt man mener 165 grains ikke giver energi og død nok


Ja så skal man bare lære at skyde[:o)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
De 308 ere jeg har haft, har skudt godt med kuglevægt 110gr til 180gr
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

165-168 grains projektiler bliver ofte nævnt som optimale i .308 win og jeg har heller ikke hørt om problemer med 180 grains projektiler.


Den vil sagtens kunne sende en 240 grains Woodleigh afsted om det skulle være, spørgsmålet er blot om der er tilstrækkelig stigning i piben til at stabilisere kuglen http://www.riflebarrels.com/products/cal..._rates.htm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
hej
tak for svarene, jeg skifter til en 10,7 gr og ser hvad der sker.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Såfremt man mener 165 grains ikke giver energi og død nok


Ja så skal man bare lære at skyde[:o)][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



jamen det gælder jo altid uanset hvad man skyder med

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)