Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqvarna 310 AS renovering.
#1
Som nyjæger har jeg kigget lidt omkring efter inspiration, og er, som sikkert mange andre, endt op i kulisserne på dette forum. Her kommer så mit første indlæg.

Jeg har ventet med at investere i jagtgevær, og lånt og prøvet mig lidt frem, indtil jeg vidste hvad jeg ville have.
Jeg nåede til den konklusion, at jeg måtte have mig en side by side til almindelig jagtbrug. Jeg havde en rimelig klar plan om et side by side jagtgevær med engelsk skæfte, og også en ide om at et nyt engelsk gevær er udenfor rækkevidde. Brugt tiltaler mig, da jeg derigennem kan se om det har kunnet tåle brug, og frem for alt tiltaler prisen mig naturligvis.
Jeg har en indre trang til at lave det meste selv, så et renoveringsprojekt lå derfor lige for, selvom en noget må via en våbensmed. Jeg blev inspireret af Swift her på dette forum, og fik jeg lyst til at få mig en Husqvarna 310 AS. Det er en velproportioneret bøsse, der ligger godt til såvel skulderen som til øjet.

Jeg startede ud tidligt i år med en årgang 1915 310 AS til kr. 800. Den lignede en bunke lort.
[Image: Billede1.jpg]
De eneste før billede jeg har, er disse mobil billede jeg fik før købet.
[Image: Billede2.jpg]
[Image: Billede3.jpg]
Målet var at ændre den til en ”søndagsbøsse” i en eller anden form.
Bøssen lignede som sagt lort med frisk udvendig rust på løbene, en slidt brunering, slidt hovedbolt, delvis afskallet lak og en del skrammer, ridser og trykmærker på skæftet. Derudover spørgsmålene med stålhagl, og hvad med kamrene på 65? Var det noget der kunne gøres noget ved?
Først skulle der laves et overblik over arbejdet der lå forude, velvidende at målet naturligvis kunne justeres undervejs efter pengepungen.
Jeg forhørte mig indledningsvis hos en bøssemager eller to, og efter en rengøring var der en der gav mig en check-up på bøssen.
Planen var derefter, inspireret at Swift, følgende:
• Afrensning, oppudsning og oliebehandling af skæftet med linolie af egen avl, rå linolie kogt med alkannarod.
• Ændring af patronkammer fra 65 til 70 mm.
• Hovedbolt m.m. skiftes.
• Baskulen forsølves.
• Aftrækkere forgyldes.
• Løbene bruneres.
• Optrækning af netskæring.
Som sagt så gjort. Bøssen røg til bøssemager for at få udført det hårde arbejde. Udskiftning af hovedbolt, ændring af kamrene. Så snart jeg fortalte ham om mine øvrige kælderplaner, kom første ændring til projektet. Den gode mand kiggede mærkeligt på mig, og mente jeg burde stålpolere baskulen i stedet for forsølvning. Jeg turde ikke risikere at få en 12,7 pibe slået ind i baghovedet, og derfor er baskulen nu stålpoleret, og det ser også rigtig godt ud.
[Image: Billede4.jpg]
[Image: Billede5.jpg]
[Image: Billede6.jpg]
Udvendig rust på løbene havde jeg i første omgang afrenset med 0000 ståluld og olie. Det blev pænt, da rusten kun var ren overfladisk, men bruneringen var lidt slidt af de små hundrede år bøssen havde levet, og det især på højre side. Mens jeg venter på min egen bruneringsanstalt kommer op at køre, så forsøgte jeg mig med noget dyrt indkøbt Blac-King. Jeg afrensede med acetone, og påførte substansen med 0000 ståluld over ca. 30 minutter, afvaskning med vand og derefter masser af olie. Det blev et rigtig flot resultat. Foreløbigt laver jeg ikke mere ved det.
[Image: Billede7.jpg]
[Image: Billede8.jpg]
[Image: Billede9.jpg]
Skæftet var jo sådan set nemt nok, bortset fra tiden det tog. Jeg fik et par gode råd fra Swift og bøssemageren. Alle skaderne blev fjernet, og skæftet blev flot. Jeg påførte først linolie kogt med alkannarod , fortyndet med terpentin 1/1. Efter en rimelig mætning af træet kom det på ufortyndet. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvorvidt det er blevet for mørkt. Næste gang vil jeg prøve med noget Tung olie. Det er angiveligt mere farveresistent overfor lys, og skulle også give en blankere overflade og mere vandresistent overflade.
[Image: Billede10.jpg]
[Image: Billede11.jpg]

Optrækning af netskæring udestår endnu. Især forskæftet er specielt ret slidt i netskæringen. Indtil videre har jeg ikke rigtig mod på det, da det forekommer mig lidt uoverskueligt. Tror jeg hellere må afprøve det først, og helst på noget tilsvarende træ.
[Image: Billede12.jpg]
Forgyldning af aftrækkerne vil blive foretaget snarest lejligheden byder sig.
Så status er nu,
• Netskæring udestår,
• Forgyldning af aftrækkere udestår.
Resten er som jeg ønsker det. Senere vil løbene og andre smådele blive bruneret, men det afventer indøvelse af processen.
Svar
#2
Hej airpover og velkommen til.
Det ser rigtig fint ud, det du har lavet. Kom nu bare i gang med netskæringsjernene, det vil pynte.
Hvordan ser det ud med trykprøvning? Og har du været ude og skyde med den?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Hej airpower.

Velkommen til VTF, og tillykke med det det flotte resultat. [Smile]

Og du har fuldstændig ret i at der er noget ganske særligt over en 310’er. [Wink]

mvh. Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#4
Nydeligt arbejde! Den er godt på vej til at blive en rigtig "søndagsbøsse" som du skriver.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Tak til alle.
Den skulle kunne klare noget nær de ondeste stålpatroner i nuværende stand, selvom den nok mest kommer til at skyde med skovpatroner. Den er desværre endnu ikke prøvet af, men den kommer med på lerduejagt i nærmeste fremtid.
Mvh.
Svar
#6
Bøssen blev afprøvet på de tamme lerduer i dag. Den begunstigede med med en personlig rekord, så den må derfor være godkendt. Nu glæder bøssen sig til en "rigtig" jagt.
Mvh.
Svar
#7
Superflot arbejde. Du nævner at baskylen er " stålpoleret" hvad det? Og hvordan gør man det? Jeg er selv lige gået igang med en gammel Marixa Eibar, som jeg vil gøre pæn igen.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#8
Hvis det var dit første indlæg, glæder jeg mig til du har været her nogle år...
Sikke nogle projekter du vil kunne rumme..
Men super flot resultat der.
Og super med alle billederne..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#9
Samme spørgsmål herfra. Hvordan stålpolerer man basculen?

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#10
Fik I nogensinde svar på stålpoleringen

PFT
Svar
#11
Jeg tror at det er en tromlepolering med små stål klumper/kugler og en sæbeblanding. Blandingen kan fåes hos de firmaer, der sælger udstyr til smykkefremstilling.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#12
Hvad blev der af airpower og resultatet??
Svar
#13
Kom lige til at læse i noget gammelt faglitteratur.
Det kunne også være en slyngblæsning med 0,1 mm stålkugler.

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)