Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Backup, regnvejrs, allround riffel
#1
Hjælp søges.

Byttede for ca 6mdr siden min første riffel ud med S&L Victory med 6.5x55 og 9.2x62 piber til.

Op til det køb havde jeg bedt og fået råd i mange forskellige retninger på forummet her om fx Tikka varmint og andre lignende. I sidste ende besluttede jeg, at jeg lige måtte have et klassisk "basisvåben" i skabet først.

Men med det på plads, må jeg fortsætte hvor jeg slap og nu lede efter den backup-riffel, der skal med på jagtture til Sverige/Tyskland, og komme i brug hvis det skulle stå ned i stænger og/eller Victoryen skulle komme ud for et uheld, gud forbyde det. Derudover vil jeg gerne begynde at snuse til at skyde på længere hold, så det må den også gerne kunne.

MEN, alle tidligere råd er i frisk erindring [Smile] og der hvor det hele sluttede sidst var Tikka Super Varmint i 308w i førersædet dog med en kommentar om, at skæftet ikke var optimalt.

Siden har jeg hørt og læst meget godt om forskellige fx Remington 700 modellers standardskæfter og -aftræk fx.

Så spørgsmålet lyder:

Hvilken riffel med fiberskæfte og rusttrægt løb er mest komplet lige ud af kassen mht aftræk, skæfte, præcision, mulig montageløsning etc. der skal være en kaliber, som kan agere backup for 6.5x55 og 9.3x62 og gerne være god på længere hold.

Den kommer til at starte med en ca 5-25 kikkert på ryggen med BT, Juryen er stadig ude mht kikkertfabrikat (pris!)

Jeg håber, at I vil hjælpe med at snævre feltet ind til 2-3 modeller som jeg så kan besigtige og befamle i de kommende mdr.

På forhånd tak[Wink]

Peter

############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#2
Altså en varmint stainless. Det bliver svært at finde en bedre riffel til pengene. Der er ikke noget dingeldangel på den. På med optilock og en zeiss 6-24x56 og du er kørende. Nåe ja kaliber 308 selvfølgelig.
Svar
#3
Mener at MacNab i Vejle har en brugt Tikka Varmint Stainless stående i 7mm Rem

Det er den gode model, mener den er 3-4 år gammel og har maks skudt 100 skud.

Nej - jeg har ingen interesser i biksen[^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
"Hvilken riffel med fiberskæfte og rusttrægt løb er mest komplet lige ud af kassen mht aftræk, skæfte, præcision, mulig montageløsning etc. der skal være en kaliber, som kan agere backup for 6.5x55 og 9.3x62 og gerne være god på længere hold."

Tikka T3 Varmint Stainless - 7mmRemMag eller 300WinMag + Optilock - så er du klar til de lidt længere afstande [Smile]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
Remington 700 XCR Tactical - cal .300WinMag - kan fås for ca 12.000kr - og der skal bare smides en stål-base på.

- Låsen/løbet er belagt med TriNyte som er en meget hård beskyttende belægning - løbet er rustfri stål.

- Skæftet er Bell & Carlson fiberskæfte med fuld længde aluminiums bedding-block.

- Aftrækket på en XCR Tactical er taget fra Remington 40-X som også bruges på deres custom-modeller samt i Remington's modeller til militær og LawEnforcement. Aftrækket kan justeres udefra.

Mht præsicion på Rem 700 XCR Tactical Long Range i .308Win, så er her vist to skiver med hhv 5 skud og 3 skud - på 100m afstand med Lapua Scenar 155gr - afstand målt dels i Toyota RAV4 og med Leica afstandsmåler. :
[Image: Targets1.jpg]
Skudgruppen på 5 skud, holder sig indenfor 18mm (egenspredning på 11mm) - skudgruppen på 3 skud, holder sig indenfor 11mm, egenspredning på 4mm)

Forholdene var -25 grader, høj solskin, klar sigt, og kun ganske ganske let vind på tværs af skudretningen.

Riflen var dog lagt over i et Accuracy International AICS Stage 1.5 skæfte.

Det er nok mit bedste bud på en "back-up" for de to du nævner.

Jeg har dog kun erfaring med riflen i .308Win - men det forlyder at .300WinMag'en præsterer det samme.

Har i hvert fald IKKE fortrudt jeg har købt den. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Det er den gode model, mener den er 3-4 år gammel og har maks skudt 100 skud.

har varmint´en skiftet model ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by pete1234
Derudover vil jeg gerne begynde at snuse til at skyde på længere hold, så det må den også gerne kunne.



Når du siger skud på længere hold, snakker vi så huller i papskiver eller snakker vi jagt?

Til huller i pap-skiver rummer 308win en nogle fordele frem for magnum kalibre.

308win har mindre rekyl og derfor skyder skytten bedre med den.
Magnum kalibre forkorter levetiden på piben betydeligt.
Også er ammunition selvfølgeligt billigere hvis man ikke er hjemmelader.

Jeg ville snuppe en tikke t3 og skifte bagkappen til Limpsaver(den originale er hård som sten), men jeg har en mistanke om jeg ikke er upartisk da jeg har 2 i skabet, min far har en og på min anbefaling har en kammerat købt en. På tikkaen ville jeg selvfølgelig smække en optilock og så bruge resten af penge på en god kikkert med bt tårne. Hvis det skal være en kompromi kikkert der kan det hele virker Z6 2.5-15 som et godt men dyrt bud, der kan bruges til både drivjagt, natjagt og feltskydning.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
@ happy

Den ladning med 155 grains Scenar ser ret godt ud.

Hvad består den af ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Det er standard Lapua Scenar 155 gr - altså fabriksladning, købt i 20stk pakker.

Til sammenligning har jeg opnået lignende (omend lidt større spredning) med Hornady Custom Interlock 165gr, hvilket overraskede mig lidt - da det er en forholdsvis prisbillig ammunition i forhold til Lapua'en.

Men præsicionen holdt sig stadig nær de 15-20mm egenspredning på 100m med Hornady'en, dog med overvægt mod de 20mm egenspredning.
Hornady'en havde tendens til at "klemme" lidt i kammeret, altså låsen havde lige et ganske lille strejf af at være sværere at lukke end normalt. Dog ingen udtræksproblemer overhovedet - tror jeg har et lidt "stramt/snævert kammer".

Er ikke så "hård" til Tikka - (ringe erfaring med dem) - men kender følelsen af dem og har kun skudt ganske lidt med dem.

Følelsen er dog at de er også pragtfulde våben.

Men jeg må sige at jeg har absolut INTET at udsætte på Remington'en, og slet intet efter at have set hvad den kan præstere. =o)
40-X aftrækket er simpelthen pragtfuldt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Nu kan jeg ikke helt se om det er langdistancepapskydning eller -jagt. Hvis det er pap, så er 6,5x55 det fornuftige valg. Jeg linker til en svensker, som købte en Tikka T3 Varmint 6,5x55 og lavede visse tilpasninger. Resultatet er overbevisende: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/17814-...int-65x55/

Nu er han igang med overvejelser vedr en riffel til jagt på lidt længere afstande og tager igen udgangspunkt i en Tikka: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/31800-...ll-trades/

God læselyst!

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Jeg tænkte umiddelbart på langdistance pap/feltskydning.

Den skal dog kunne være backup for NKT'en (jagt).

############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

308win har mindre rekyl og derfor skyder skytten bedre med den.


Jo de fleste gør sikkert, men jeg skydder nu lige godt om det er 300 wm eller 6,5x55 der sidder på, dog bliver 300 wm hurtigere varm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Jeg har selv fået fingre i en S&L Classic i 30.06 med laminat skæfte, fåes også i 308, så vil du kunne flytte dine kikkerter mellem riflerne hvis du anvender slide & lock, det er dog hverken en syntetisk eller rustfast løsning

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Jeg tænkte umiddelbart på langdistance pap/feltskydning.

Den skal dog kunne være backup for NKT'en (jagt).

############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62



Så er 308win vejen frem. Ingen grund til at brænde meget mere krudt af for at lave et hul i en pap skive. Om kuglebanen er mere eller mindre flad betyder ikke så meget for du skal alligevel klikke på dine ballistiske tårne på din kikkert.

Med rigtigt kugle valg i 308win burde du fint kunne nedlægge hvad der kommer for i tyskland og sverige.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

308win har mindre rekyl og derfor skyder skytten bedre med den.


Jo de fleste gør sikkert, men jeg skydder nu lige godt om det er 300 wm eller 6,5x55 der sidder på, dog bliver 300 wm hurtigere varm

MVH Bjarne



Nu er det ikke dig der er på vej ud og købe en back up riffel. Så jeg har lidt svært ved at se relevansen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#16
Hvis økonomien er i orden ville jeg se om S&B PMII 3-20 var ved at være tilgængelig i lille Danmark.
Men ved selfølgelig ikke om du prioriterer lav vægt.

Det er hvad jeg drømmer om for tiden [:p]

Mvh. Loft
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Nu er det ikke dig der er på vej ud og købe en back up riffel. Så jeg har lidt svært ved at se relevansen.


Nej det er Peter og det kunne jo være at han heller ikke var som de fleste mht rekyl, der i ligger relevansen om du kan se den eller ej [Wink]

Men 300wm er jo lidt af en krudt gris i forhold til 308w, så den er klart mere relevant til pap skydning

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

308win har mindre rekyl og derfor skyder skytten bedre med den.


Jo de fleste gør sikkert, men jeg skydder nu lige godt om det er 300 wm eller 6,5x55 der sidder på, dog bliver 300 wm hurtigere varm

MVH Bjarne



Nu er det ikke dig der er på vej ud og købe en back up riffel. Så jeg har lidt svært ved at se relevansen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Den der kan da vendes som man lyster eleven. Hvis PETE1234 også er forholdsvis ligeglad med rekyl er det vel heller ikke relevant at der er mindre rekyl i en 308. Jeg er heller ikke pylret og skyder lige godt/dårligt med 9,3x62 som med 270 win.

Mvh. Taby
Svar
#19
Jeg vil ikke afvise at købe en 300WM. 300WM er vel osse et for all-round kaliber på en lidt mere barsk måde[Wink] ift 308W.

Men folk har jo fortrudt køb af denne kaliber pga riffelvægt/skæfte/rekyl-forhold. Men jeg formoder, at vægten er høj nok i en varmintudgave.

Tror jeg må prøve min kammerats 300WM (Sauer) på skydebanen mæste gang og så tage den derfra. Men hælder pt lidt mere til 308W

Remington 700 i hhv VS-SF, Police og Sendero-II version får generelt gode kommentarer med på vejen. Nogen der har erfaring med dem[?] eller er de sammenlignelige med XCR'en

@HappyNanoq: Kom din 700XCR direkte i et alternativt skæfte, eller prøvede du den i org. skæftet?

Mvh Peter
Svar
#20
Hvis du gerne vil have tæt på 300WM effekt, men er nervøs for rekyl, så prøv en 7mmRM. Jeg har selv en Sendero i den kaliber og der er meget håndterbar rekyl. Selv i en lettere riffel vil jeg mene at alle der kan skyde 30-06 kan klare den. Og balistikken til de lidt længere skud er rigtig god i 7mm i forhold til .30 cal.

Jeg overvejer at skifte mit 9,3 løb til min Mauser til et 7mmRM som all round kaliber.

C

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)