Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55. Norma oryx. Hastighed.
#1
Hej.
Vi (min fætter og jeg) laver nogle patroner til mig. Jeg er rookie på området indenfor genladning, og det er min fætter der har tilladelsen og styr på det. Men har da fået lidt indsigt i det hele her til aften.
Vi laver serier af 48, 49, 50 og 50,5 grains. C.o.l på 74mm.
Det burde ifølge en pålidelig hjemmesde være 50,5 grains der er bedst, men vi vil alligevel lave vores egne erfaringer, hvilket man jo også skal.50,5 står i normas ladebog som max ladningen. Vi bruger desuden en fænghætte der hedder noget med F... Kan skisme ikke huske hvad den hedder.
Min fætter har en kronograf og derfor vil jeg gerne vide hvilken hastighed i har haft de bedste erfaringer med når i har skudt på dyr. Det er blot for at finde ud af ved hvilken hastighed projektilerne svamper bedst op og dermed har den største effekt.
Hvis det er nødvendigt at vide, så er min riffel en Voerre Titan II fra den gamle Kuffstein fabrik.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Du skal glemme alt om hastighed med videre og kun tænke på sikkerhed til at begynde med. Når du så har fundet den ladning der uden at give for højt tryk i DIN riffel har den bedste præcision så kan du begynde at kigge på de andre ting. Under alle omstændigheder så skal du nok ende med en patron der svamper fint op, så det er der ikke nogen grund til at bekrymre sig om. Hastigheden skal du dog fortsat måle, men det er fordi du så kan lærer noget om variationen på de forskellige ladninger, og senere lave en tabel over ballistikken på netop dine patroner.

God fornøjelse.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hastigheden med 10,1 grams Norma Oryx i 6,5x55 kommer ikke højt op (< 800 m/s), så jeg ville vælge den ladning med bedst præcision. Jeg lader med MRP-2 50,0 gr, hvilket giver 790 m/s ved mundingen med fin præcision og effekt i vildtet. Jeg har vel skudt ca 30 stykker dåvildt + lidt råvildt med den ladning.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Vi laver serier af 48, 49, 50 og 50,5 grains. C.o.l på 74mm.
nu skriver du ikke hvilket krudt I bruger, men regner med at det er mrp2. har du et rigtig langt løb, siden du vil bruge så langsomt krudt til en tung kugle?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Tak for svarene!
Vi har lavet serierne for først at se på præcision, da den selvfølgelig skal være god.
Men dernæst kunne jeg godt være nysgerrig for at se hvilken hastighed der svamper mest op, men det er ret svært da det er erfaring på vildtet der kræver dette.

Men det lyder god med det i begge siger.
Ville bare nødig ende ud med en kugle der er smadret totalt.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Forresten dåner det MRP 2 Norma krudt.

Med det er Max ifølge Normas ladebog 50,5 grains.
Med samme fænghætte, krudt, kaliber og projektil så vidste det en præsision på 8mm i en Mauser 98 eller var også var det en 96.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Vi laver serier af 48, 49, 50 og 50,5 grains. C.o.l på 74mm.
nu skriver du ikke hvilket krudt I bruger, men regner med at det er mrp2. har du et rigtig langt løb, siden du vil bruge så langsomt krudt til en tung kugle?

mvh
Strom, naturgænger



Det har eg ingen forstand på..

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Boldsen

Vi laver serier af 48, 49, 50 og 50,5 grains. C.o.l på 74mm.


Jeg ville starte med at finde max COAL og så starte med 1-2 mm friflugt, på en kammerats Varberg 6,5 ville projektilet slippe hylstret inden det fik kontakt med riffelgange, så der kører vi på 80 mm COAL og den er 7,5 mm nede i hylstret

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Du griber det an fra den forkerte ende. Præcision først, saa skide værre med hastigheden. Projektilet svamper ikke altid op det samme. Det kommer i høj grad an paa hvor det rammer. Det der med hastighed kan kun bruges til pral. Jeg har F.eks en Remington 700 i 6mm Rem. Jeg er sikker paa at jeg forsvarligt ville kunne faa den op paa næsten 200m/sek mere, men hvad nytter det? Som den skyder nu laver den hul i hul hele dagen lang. Hvad mere kan man forlange?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det der med hastighed kan kun bruges til pral.


Øger man hastigheden øger man også sin rækkevide, og er det nu det man går efter og riflen samtidig skyder hul i hul ved høje hastigheder, så er det jo nok mere de der syntes det er pral der måske er missundelige [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Min kone skyder groundhogs paa over 500m afstand med den. Adskillige gange.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Der er flere af jer der siger at jeg starter det forkerte sted.

Og det er min fejl, da jeg ikke har formuleret mig godt nok.
Starter selvfølgelig med at finde den rigtige krudtladning først. Og før det er den rigtge c.o.l fundet i min riffel. Altså vælger vi fx 50 grains, hvis det er den der er mest samlede når de skydes af.

Men samtidig med at jeg skyder dem af vil vi have en kronograf (mest for sjov) og af den grund var jeg nysgerrig efter hvor hurtig jeres projektiler kører, hvis I har nogenlunde de samme ting som mig.
Søger altså erfaringer med skudvilledet på vildt med en hastighed.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det der med hastighed kan kun bruges til pral.


Øger man hastigheden øger man også sin rækkevide, og er det nu det man går efter og riflen samtidig skyder hul i hul ved høje hastigheder, så er det jo nok mere de der syntes det er pral der måske er missundelige [Wink]

MVH Bjarne



Da kun hvis du vil helt ud på de afstande hvor projektilet igen går under lydens hastighed. Ellers er det et spm. om at vælge et blødere projektil som giver den effekt du trænger ved selv lave hastigheder. Jeg er helt enig med Hogmeister - kan man ikke ramme er hastigheden helt ligegyldig.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Min kone skyder groundhogs paa over 500m afstand med den. Adskillige gange.


Umiddelbart tror jeg ikke det er en varmint ladning Boldsen har i sinde at skrue sammen med 156 grain Oryx, men man ved jo aldrig [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Min kone skyder groundhogs paa over 500m afstand med den. Adskillige gange.


Umiddelbart tror jeg ikke det er en varmint ladning Boldsen har i sinde at skrue sammen med 156 grain Oryx, men man ved jo aldrig [Smile]

MVH Bjarne



Ved ikke hvad en varmint ladning er.
Så det kunne I forklare mig, så kan jeg muligvis afgive et svar.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg er helt enig med Hogmeister - kan man ikke ramme er hastigheden helt ligegyldig.


Jeg er også helt enig i at det er præcission frem for hastighed, men jeg er ikke enig i at hastighed kun er til pral, så behøvede vi jo slet ikke at komme krudt i når vi genlader [:o)]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Hvis jeg har forstået det rigtig mht. Varmint ladning, så har jeg ikke i sinde at lave sådan en.
Jeg laver en ladning til jagt. Rådyr, ræv, elg, vildsvin, krondyr og dåvildt.
Altså ikke en ladning hovedsageligt til målskydning.

Dog vil jeg selvfølgelig skyde med samme
Patroner på skydebanen under indskydning.
Muligvis hvis det er delt skydning, så vil jeg bruge en anden patron.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#18
Varmint jagt er jagt efter skadedyr. Det sker ofte på meget lange hold og privé timerne fragmenterer ved træf. Det er ikke sådan en du skal bruge, men derfor kan du nu stadigt lære meget af en som hogmeister om hvordan man genlader. Det kræver nemlig masser af erfaring at kunne lave patroner (og optimerer rifler) så man kan træffe en ølflaske på 500 meters hold. Det kan hogmeister...

Mht hastighed og diskussionen af denne så husk lige at der vi her diskuterer maks er en forskel på 50(-100) m/s idet vi jo blot råder til primært at gå efter præssisonen. En sådan forskel i kaliber 6,5x55 betyder ikke noget jagtmæssigt ved de afstande hvor man vil vælge et projektil som oryx. Vi snakker jo ikke om skud på 300+ men nærmere om 200- Alternativt ville jeg i hvertfald straks bælge et projektil med bedre BC

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Varmint jagt er jagt efter skadedyr. Det sker ofte på meget lange hold og privé timerne fragmenterer ved træf. Det er ikke sådan en du skal bruge, men derfor kan du nu stadigt lære meget af en som hogmeister om hvordan man genlader. Det kræver nemlig masser af erfaring at kunne lave patroner (og optimerer rifler) så man kan træffe en ølflaske på 500 meters hold. Det kan hogmeister...

Mht hastighed og diskussionen af denne så husk lige at der vi her diskuterer maks er en forskel på 50(-100) m/s idet vi jo blot råder til primært at gå efter præssisonen. En sådan forskel i kaliber 6,5x55 betyder ikke noget jagtmæssigt ved de afstande hvor man vil vælge et projektil som oryx. Vi snakker jo ikke om skud på 300+ men nærmere om 200- Alternativt ville jeg i hvertfald straks bælge et projektil med bedre BC

Mvh.

Yeti



Forklaring tak.

Og skal skynde mig at sige, at jeg på ingen måde betvivler nogens talenter! Søger bare information og et svar på hvilke hastigheder med oryx i mit tilfælde ville give det bedste udslag ved skud på dyr. Lennart mener jeg,at jeg har fået svar på [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Mht hastighed og diskussionen af denne så husk lige at der vi her diskuterer maks er en forskel på 50(-100) m/s idet vi jo blot råder til primært at gå efter præssisonen. En sådan forskel i kaliber 6,5x55 betyder ikke noget jagtmæssigt ved de afstande hvor man vil vælge et projektil som oryx. Vi snakker jo ikke om skud på 300+ men nærmere om 200- Alternativt ville jeg i hvertfald straks bælge et projektil med bedre BC


Jo jo nu er det jo Oryx Boldsen er interesseret i og alt andet lige så øger du din rækkevide for gennemskud på feks elg, svin og hjort ved hastighedsforøgelse, tager jeg feks Oryx ladningen jeg har lavet og drosler ned fra 832 m/s til 782 m/s, så vil det på 200 m give en reduktion fra 2250 joule til 1963 joule, og på samme tid viser den hurtige ladning i dette tilfælde en væsentlig bedre præcision end den langsomme.
Når en ladning er præcis sker der jo ikke noget ved at forsøge med lidt mere krudt, det kunne jo være den var endnu mere præcis som den omtalte ladning jeg lavede til en Varberg

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)