Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af jagtriffel
#1
Jeg har gået på riffeljagt i 12 år, og har i denne periode brugt min gamle Mauser, som jeg har arvet fra min far, der købte den brugt i starten af 70-erne.
Jeg skyder 3-4 rådyr med riffel om året, og rejser normalt ikke til udlandet på jagt. Jeg skal dog på en tur til polen i år.
Mit budget er ca. 14.000 kr., og jeg skal have både kikkert og riffel. Spørgsmålet er, om jeg skal vælge brugt eller nyt, og hvad jeg skal vælge.
Jeg har i første omgang tænkt at købe en brugt Zeiss Diavari Z 3-12x56, og hertil en brugt riffel. Her melder problemerne sig... jeg ved, at kalibren skal være 6,5x55, men herudover aner jeg ikke hvad jeg skal gå efter. Jeg har kigget på en Viking, en Tikka M65 og nogle brugte Sako.
- Ville i også købe brugt med mit budget og forudsætninger?
- Hvad skal jeg prioritere ved riflen?
- Lyder mit valg af kikkert fornuftigt, jeg kan jo få en ny Zeiss Duralyt til samme pris?
- Er der nogle konkrete rifler i vil anbefale omkring 6.000 kr. ?

På forhånd tak for hjælpen!
Svar
#2
Tikka eller SAKO, det går du aldrig fejl af.

Et velholdt brugt våben ser jeg ingen problemer i.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg syntes de Tikka T3'ere jeg har set virker meget plastikagtige, og at Sako'erne var noget tunge. Det med vægten er dog ikke nødvendigvis et problem, men jeg frygter at det kan afholde mig fra at skyde frit stående.
Svar
#4
Hvis du kan leve med at den er i 308 win, får du (formentlig) rigtig meget for pengene her:
http://www.lauritz.com/ItemList/ItemList...an=s&New=0
Varenummer 2202717
Det er en Tikka M55.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Velkommen på Forum Jazz.

Du kan sagtens få et godt sæt for 14.000 kr. Uanset om det er brugt i de anerkendte mærker, eller nyt i det velanskrevne midtersegment. Jeg ville nok købe hos en af de større butikker, de giver garanti også på brugtkøb. Køb evt. det nye nummer af Jagt, Vildt & Våben, der er en oversigtsartikel om brugtkøb af riffel.

Men hvad med at gøre noget helt andet ?

For 14.000 kr. kan du jo få en sigtekikkert i den absolutte topklasse. Zeiss, Schmidt & Bender eller Swarovski. Sæt den på Mauseren med en ordentlig montage, og oplev en helt ny verden af kvalitet gennem den kikkert. Hvis Mauseren er bare nogenlunde velholdt kan den sagtens præstere det du har brug for, om ikke det du har lyst til.

Når der så er gået 1- 2 år og du har glemt smerten fra kikkertkøbet, kan du udskifte riflen under den.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Hej Jazz.
Køb en kikkert med lys, det kommer du ikke til at fortryde.
Svar
#7
Hej jazz

Jeg ville kigge på en Schultz og Larsen Classic og så en Zeiss Duralyt med lys det kan du no få til 13-14000,- med originale SL montage.[Wink]

Jeg ville nok se på en 308 win i stedet for en 6,5x55 i stedet for.[Smile]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Jazz, det lyder som en rigtig fornuftig kombination du er inde på.
Mit bud på en riffel ville nok være en Sauer 200/202 eller en S&L - dem tror jeg du kan finde brugt i den rigtige prisklasse. De er også lette at afsætte igen, hvis du senere beslutter dig for det. Dit kalibervalg er perfekt til det behov du beskriver.
Jeg kan ikke rigtigt se ud fra dit indlæg, om du allerede har Zeiss'en på hånden. Hvis ikke det er tilfældet, så overvejer jeg at opgradere fra den du beskriver til en ny Zeiss, men hvis du er interesseret, skal du lige oprette dig, så man kan sende en PM.
Svar
#9
Hej JAZZ
Jeg har set en Sauer 200 i kaliber 308 på dba til 6500kr,så har du også til en ok kikkert.
MVH
LØVIG
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by JAZZ

Jeg syntes de Tikka T3'ere jeg har set virker meget plastikagtige, og at Sako'erne var noget tunge. Det med vægten er dog ikke nødvendigvis et problem, men jeg frygter at det kan afholde mig fra at skyde frit stående.



Jeg læser dit indlæg som du ikke mener at kunne skyde stående med en tung riffel ?

Jeg betragter en tung riffel som en fordel ved stående skydning - de fririfler man bruger til 40 skud stående i baneregi vejer i retning af det dobbelte af 1 let jagtriffel.

Du foretrækker 6.5x55 - men hvis du skal have din nye riffel med til Polen, og skal skyde gris eller hjort, vil jeg på det varmeste anbefale dig at købe en 308W istedet for en 6.5x55.

Og man går aldrig fejl af en Schultz & Larsen.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#11
Jeg har prøvet en Schultz og Larsen Classic (308W) med Zeiss Duralyt evt den ny med lys (men så skal du osse være en god krejler).

Det er et rigtigt gedigent, præcist og godt sæt og indenfor dit budget[Smile]

I dit sted ville jeg , som andre også nævner, lige overveje om det skulle være en 308W ift 6.5'eren, da den kan lades med mere kraft hvis dit behov skulle udvikle sig[Wink]

Mvh Peter

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#12
Jeg købte en ny S&L Classic med en brugt S&B kikkert (hver for sig) til ialt ca 9000 med montage. Har ikke fortrudt.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#13
Tak for alle jeres gode råd!
Jeg har lige været ude at kigge på en (ny) S&L classic, og den tiltaler mig meget. Jeg overvejer nu, at "skifte hest" og købe et helt nye sæt: S&L Classic + Duralyt 3-12x50 + S&L montage. Listeprisen på dette sæt er ca. (i nævnte rækkefølge) 8.000+7.000+1.500=16.500.
Hvad er efter jeres mening en rimelig pris dette sæt? Eller med andre ord, hvor meget kan man presse prisen?
S&L classic har ingen kindpude, hvilket irreterer mig lidt - hvad er jeres holdning til dette?
Svar
#14
Jeg fik et tilbud på sådan et sæt for 6mdr siden på 2-3000 under listeprisen.

Men jeg er ikke så stor en krejler, så man kan måske få den mere ned [Wink]

Mvh Peter

############
[Image: ajbutton.gif]
############
S&L Victory
6.5x55
9.3x62
Svar
#15
@Jazz - det er da det sæt du skal have.
Kindpuden er ofte af kosmetiske grunde, i det kindpuder på standard skæfter alligevel ikke passer til den enkelte jæger.
D93
Svar
#16
1. Jeg mener god brugt riffel er en god ide og jeg mener ligeledes at en god brugt kikkert er en god ide, hvis budgettet er begrænset. Jeg har egentlig aldrig kunnet se logikken i "God brugt riffel og god ny kikkert". Jeg købte en god brugt kikkert og den er jeg glad for (S&B).
2.Jeg savner overhovedet ikke kindpuden, ejer kun een riffel (SL Classic) og een haglspreder, af princip. Har altid skudt ved at kolben ligger an mod det nederste af kinden og underkæben, og der ligger den godt, og jeg skyder udmærket hvis jeg selv må sige det. Det samme gælder min haglspreder (og min riffel i forsvaret som jeg også skød fortræffeligt med uden kindpude eller Monte Carlo effekter), nu vi taler om kindpuder. Skal man endelig have kindpude skal den jo alligevel være individuelt tilpasset, den "medfødte" er jo nærmest til pynt. Blot min opfattelse af den sag.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#17
Så er sagen afgjort :-) Det blev S&L + Duralyt. Kan ikke vente med at komme ud at skyde - mange tak for hjælpen til jer alle!
Svar
#18
Tillykke, et godt sæt, hvilken kaliber blev det?

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#19
Tak! Det blev en 6,5'er, den kaliber har jeg altid brugt, og har ikke mod på at skifte. Jeg har skudt nogle få skud med en 30-06'er, og det kommer jeg ikke til at gøre igen :o)
Svar
#20
Tillykke med kanonen, du skal nok få mange gode oplevlser med den.[Wink]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)