Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fallkniven PHK
#1
Affødt af Bigdanes indlæg kikkede jeg lige forbi Fallkniven's hjemmeside og designet på deres PHK tiltaler mig..
Men jeg kender ikke de knive og når jeg læser rundt omkring bliver de for det meste rost, flere syens dog de har for tykke klinger.. Selv synes jeg også at 5mm er lige i overkanten, men inden jeg lader mig "forfører" [:p]af kniven's design vil jeg lige høre om nogen af jer har nogle praktiske erfaringer med Fallkniven og især PHK modellen..
Holder de deres skær, hvor svære er de at slibe op også videre..??
Svar
#2
Hej Dragondad....

Jeg har selv en PHK. Fed kniv. Klingen er tyk, og det var jeg lidt skeptisk overfor selv. Det er dog intet problem, for kniven er så afsindig skarp, at det ikke generer.

Stålet klilngen er lavet af, er ret blødt, hvilket gør skæret ikke er beregnet til hugge opgaver. Det er en kniv til at skære med. Og nøjes man med det, vil du opleve en kniv, der er skarp længe.

Jeg har brækket 10-12 stykker råvildt, og brækket samt slagtet 2 hjorte med min. Den er stadig skarp. Har dog fået et lille hak i æggen, da jeg har brugt den lidt hårdhændet på hjortene.

Jeg er ikke ekspert indenfor knive, stål, slibning og vedligehold. Jeg er derimod skeptisk og kritisk. Og vil helst have det bedste. Det føler jeg, jeg har fået med PHK. Eller Fällkniven. Er nok nødt til at have et par andre også.....

Fällkniven der jo er svansk, skulle efter sigende yde en førsteklasses service.

Prima knive. Prima materialer. En fryd at bruge og en fryd for øjet.....

Jeg har flere Buckknive, men de er da lige til skraldespanden......

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#3
Bigdane: Den skal udelukkende bruges til at skære med..[Smile]
Grunden til jeg spørg ind til skæret og slibning er at når man skinner en moskus bliver alle de knive jeg har prøvet sløve og jeg har prøvet mange forskellige typer knivstål..
Nogle vælger så at tage ekstra knive med eller slibegrej, men det er ikke optimalt.. Slibegrejet bliver fedtet ind i fedt fra dyret via kniven og flere knive vejer, det er tungt nok at gå hjem..[Big Grin]
Svar
#4
Så vil jeg mene, at du med PHK har fundet den kniv, du har brug for. Jeg har selv brugt den til at skinne med. Og det er den fortræffelig til.....

Jeg er som sagt ikke tekniker, men den stållegering er som sagt en af de blødere, og dermed kan man opnå en enorm skarphed. Correct me if I´m wrong.

Phk står for Professional Hunter Knife. Og er beregnet til at blive brugt. Også til moskusokser...... [Wink]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#5
jamen så må den på listen over "must have".. Men der er noget anderledes ved fedtet på en moskus når man skinner den, ved ikke præcist hvorfor men det sløver kniven væsentlig mere end hvis det er et rensdyr jeg skær i..
Et hurtigt kig på nettet viser en meget stor prisforskel, nogen der ved om Fallkniven bliver produceret på licens ligesom EKA også bliver produceret af Outdoor edge - bare med en anden type stål klinge..[?]
Svar
#6
Har intet kendskab til Moskusokser. Hvis du inviterer på moskusoksejagt, tager jeg min PHK med. Så har vi 2.... [Wink]

Mener Fällkniven er et lille uafhængigt familieforetagende. De startede vist nok op i 40érne.

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#7
Jeg har længe gået og kigget på Fällkniven og vil gerne have en af dem. Ydun ville måske nok være valget hvis pengene voksede fris i haven, men som det er så kigger jeg lidt på S1 eller G1 for supplement til min SwingBlade. Det skal være en kniv der kan bruges til at stikke med, hvorfor G1 er kommet med i feltet. Men jeg ved ikke rigtigt om jeg "orker" at gå rundt med en kampkniv, eller om jeg hellere skulle vælge all-round kniven, selv om jeg for så vidt er godt dækket ind allerede.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Northern Light serien......

[Image: fk_Northern_Lights_main.jpg]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#9
Hej Dragondad

Jeg har selv skinnet både rener og moskus.Jeg tror ikke fedtet på en moskus gør kniven sløv, men det tror jeg hårene og ulden gør. Det gør renhår sådan set også, men de er tykke, bløde og luftfyldte, det er renens måde at holde varmen på. Så når du skinner en ren kommer du ikke til at skære i så mange hår. En moskus derimod holder varmen på en helt anden måde. Den har verdens fineste underuld. Det vil sige der er rigtig mange hår pr cm2. Derudover har den lange stride dækhår, helt anderledes end renens. Så når du skærer gennem moskushud, kommer du til at skære gennem mange flere hår end på en ren. Det sløver kniven hurtigt.

Nu er det ikke ret mange snit man behøver lægge gennem huden, det meste af arbejdet foregår mellem underhuden og fedt/muskler. Så det du kan gøre er, at have to mindre knive med, og reservere den ene til de første snit, der går gennem huden. Derefter skifter du til den anden kniv, som du kun bruger under huden. Kan du lade være med at skære i knogler, horn, hår og, værst af alt, tænder, med den, vil den holde skarpheden til flere okser end du har plads til på båden.

Jeg brugte selv de billige Frost knive til arbejdet, men jeg kan godt se, at de Fall knive er lækre, så du kan jo sagtens have sådan en som den ene af sættet. Eller købe to [:p]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Bigdane:

Lidt udenfor topic:
Moskus jagt er tungt og hårdt arbejde, men med masser af fantastik natur.. Så vil du en dag forkæle dig selv så prøv en moskus jagt, vi der bor her nyder bare den luksus..hihi
Der hvor jeg jager er det med kano over en større sø og sidst på dagen retur med minimum 1 moskus i kanoen mens man kigger på solen der går ned..[Big Grin]Så er man kongen af verden for en stund..hihi

HPK er fremstillet af 3G stål og hærdet til 61 Rockwell så helt blød kan man ikke kalde den, men måske netop hærdningen vil gøre at den klare mere end 1 moskus før slibning.. Det skal bruges..[:p]
Svar
#11
Det lyder bestemt spændende. Og burde opleves en dag. [Smile]

Regner med noget feedback, hvis du køber kniven. Om den så levede op til forventningerne, eller jeg har reklameret for godt for den.... [Wink]

Og gerne billeder af dyret..... [Smile]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#12
Lassescout: ja, der er væsentlig forskel på at skære gennem rensdyr skind og så moskus skind.. Grunden til min teori om fedtet er at man skære gennem skindet på begge dyr, men rensdyr kan man jo oftest trække skindet af med det samme og skære derfor ikke så meget med kniven.. Hvorimod moskus hvor jeg er nød til at skinne skindet af, det er der jeg oplever at kniven bliver sløv.. Bruger også idag flere knive til moskus, man lære af de lokale og sine egne fejl..hihi

Bigdane: Jeg skal nok vende tilbage med min oplevelse af kniven, men have lidt tålmodighed da jagtsæsonen på rensdyr og moskus først starter i august.. Jeg tager først afsted til september da jeg ikke gider alle de fluer ude i fjeldet..
Svar
#13
Det ser jeg frem til at høre om.... [Smile]

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#14
Så er jeg blevet klogere, hmm
De kloge heroppe siger at det er forskelle i fedt typen der gør at skæret dør hurtigere..
Har 2 venner som vil have H1 fra Fallkniven så afventer lige deres erfaringer fra bukkejagten i nede hos jer..
Svar
#15
Så modtog jeg de Fallkniven H1 som jeg havde bestilt til 2 venner i dk, kom "desværre" til at bestille en for meget så den må jeg hellere selv behold..[:p]Fandt dem hos en mindre forhandler i USA, pris leveret i Nuuk 800 kr. pr. stk..[Big Grin]
Første hånds indtrykket af kniven er positivt, dog virker Zytel skede lidt billig - men meget nem at rengøre..
Så nu må jagten godt begynde så den kan blive testet og holder den skæret så bliver den næsten kniv en PHK, så kan H1'eren være min reserve kniv..
Svar
#16
Så modtog jeg idag en PHK, havde en ven der ikke kunne leve uden den H1 jeg havde købt så jeg blev nød til at købe den PHK jeg ønskede mig mest..
Den skal så testes i september når turen går nordpå efter rensdyr og moskus, men umiddelbart er den rigtig fin med en god balance..
Svar
#17
Jeg er lige kommet hjem fra en jagttur i Ammeralik fjorden ved Nuuk efter rensdyr. jeg brækkede og skinnede 2 efter grønlandsk mønster med min F1 G3. De yderste 2 cm har nu en sløv ru-æg, men resten af ægen er stadig meget skarp. Jeg må sige jeg er godt tilfreds, da den blev brugt ret hårdt. Min lokale guide, havde selv medbragt 3 knive til samme opgave. De skulle alle slibes efter jagten.

@ dragondad

800 kr. pr. stk. ??? er det ikke sindsygt billigt ? Men det er måske med VG10 stål og ikke 3G ? men stadigvæk billigt faktisk

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#18
Havde min nyindkøbte PHK Fällkniv med på bukkejagt i Sverige i sidste uge. Den har nu brækket 4 (fine) bukke og forlagt 2 af dem til fryseren. Der kan ikke mærkes nogen forskel på skæret efter den omgang - stadig skarp som en ragekniv[:I]

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#19
Dejligt at høre andre har glæde af de virkelige gode knive. [Smile]

Sidste nye jeg har købt er Frej. I serie Northern Light. Også en dejlig kniv..... De koster lidt, men glæden ved brug er tilgengæld også derefter.....

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#20
@ lani
Først tillykke med dine rensdyr..! Fik du glæde af fluerne og myggene på turen..[xx(]
Det er med VG10 blad og hvis PHK kunne købes med VG10 blad så ville jeg ikke have haft noget problem med det.. Kom af med små 1400 kr for min PHK leveret her i Grønland, moms og afgifter er ikke helt slået igennem heroppe..hihi
Vi har testet den ene H1 ved at filetere tørrede torsk og vi skulle over 40 torsk før vi kunne mærke en markant forskel i skæret, så jeg vil ikke have problemer med rensdyr og VG10 blad..

Men skal nok vende tilbage efter september når jeg forhåbentlig har brækket et par moskus og nogle rensdyr..[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)