Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Større fokus på aktivister der slipper mink løs
#1
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/04/17/161506.htm

Jeg mener personligt jægerforbundet bør støtte et øget fokus på de dyreaktiviter der slipper mink ud i det fri, så de kan sprede så sig en den fri natur, hvor den prædatere hårdt på de arter vi jæger, samt andre hjemmehørende arter i den danske natur.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#2
I stedet for at gå efter hårdere straffe til disse tosser burde man måske fokusere på at fjerne grunden til at de gør det.
Uanset at det er tosset af aktivisterne at lukke mink ud, så er forholdene som minkene (og andre pelsdyr) holdes og lever under generelt, ikke i orden - basta!
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor Jægerforbundet skal blande sig i det. Begrundelsen bliver lidt tyndbenet; minkene prædatere de arter som vi vil skyde.................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#3
Tja lige efter at vi lærte at nedlægge vores vildt så lærte vi at holde husdyr. Og det gør vi så endnu. Er det bedre at flytte produktionen til Kina hvor vi jo godt ved hvordan dyrvelfærden er? Skinning af levende hunde og kvælning af katte. Igen en lille miaeksport.
http://maskinbladet.dk/artikel/mere-milj...avl-pa-vej
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ID

I stedet for at gå efter hårdere straffe til disse tosser burde man måske fokusere på at fjerne grunden til at de gør det.
Uanset at det er tosset af aktivisterne at lukke mink ud, så er forholdene som minkene (og andre pelsdyr) holdes og lever under generelt, ikke i orden - basta!
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor Jægerforbundet skal blande sig i det. Begrundelsen bliver lidt tyndbenet; minkene prædatere de arter som vi vil skyde.................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]


Ikke iorden siger du? Hvor meget forstand har du på den slags?
Det vil sige at burhøns eller fritgående har mere plads pr dyr/vægtfylde/m2 eller kalve som går i bokse eller ungkvier, evt en so der ligger med smågrise, køer generelt, grise. Der er sku ingen husdyr der har mere plads en mink. Hva med en undulat der sidder i bur, en guldfisk i en bowle.
A. Westergaard

modereret af Kima/moderator
A. Westergaard
Svar
#5
Fokus bør vel være lige så meget på mink som invasiv art som fokus er på mårhund. Begge arter hører ikke hjemme i den danske natur og derfor bør der gøres en indsats for at undgå en spredning. En del af denne indsats er at undgå udslip fra minkfarme - bevidste som ubevidste. Når man fanger aktivister kunne straffen jo passende udmåles i forhold til hvad det koster at genoprette status quo i det pågældende område - det er uden tvivl rigtigt mange mandetimer, og dermed virkeligt dyrt.

Med hensyn til pelsdyr avl, så er der uden tvivl meget rigtigt i det rekyllingen skriver. Det ændre dog ikke på at jeg mener at det er helt rimeligt at stille krav i forbindelse med alle former for dyrehold. Det skal ske på en ordentlig måde. Sådanne krav kan ske igennem almindelige regner for det der foregår her i landet, hvilket gør det en del lettere at administrere. Men som vi har set med fx børnearbejde, så er de aftagende virksomheder bestemt ikke immune overfor kritik af produktionsforhold i lande langt fra Danevang. Så selv produktion der foregår i Kina eller andre lande skal ske på en ordentlig måde, men det er langt sværere at regulere og det eneste rigtigt effektive her er at forbrugerne stemmer med fødderne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor Jægerforbundet skal blande sig i det. Begrundelsen bliver lidt tyndbenet; minkene prædatere de arter som vi vil skyde................



Hvis ikke jægerforbundet skal beskyttes vores sær interesser som jæger hvorfor betaler jeg så så mange penge til dem hvert år?

Og ja det er deres opgave at beskytte de arter vi jæger fra en invasiv art der prædatere hårdt på alt den kommer i nærheden.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Nu ser jeg altså på det at minkavlerne bliver udsat for sabotage som problem nr 1. Nr 2 må altså være at mink i den for antal rasere naturen total omkring udslippet, tre mdr senere er alt tømt og minkerne dør af sult. Kan sikkert ikke skjule at jeg selv er minkfarmer. Jeg mener at minkudslip kan sammenlignes med terror. Bare i forhold til husdyr. Det er altid så¨nemt at sidde ude på sidelinien og fortælle hvor slemt mink i fangeskab har det. Men det er altid mangel på viden om emnet. Når ikke man kender mere til minkavl end medierne fortæller at de er så er man sku for naiv.
Men jeg mener som alle i andre at mink skal holdes på et absolut minimum i den danske natur.

A. Westergaard

Så skruer vi lige lidt ned for charmen[Wink]
modereret af Kima/moderator
A. Westergaard
Svar
#8
Generelt er minkavl efter min mening den landbrugsproduktion med færrest velfærdsproblemer. Minkene følger deres naturlige årscyklus, og er ikke specielt hårdt presset op i ydelse, som f.eks. slagtekyllinger, burhøns og malkekvæg er det. Men der er nogle klaphatte i minkavlen som ikke kan finde ud af at gøre det ordentligt, og de skader selvfølgelig hele standen, sådan som det også er blandt jægere, tandlæger, brugtbilforhandlere og hvad har vi.

Den seneste hetz fra Anima undrer mig dog en del. De besøgte angiveligt nogle af de højt profilerede farmere der ellers er kendt for at have tingene 100% i orden, så det undrer mig hvad der er foregået i virkeligheden.

Hvis jeg var minkavler, vile jeg installere nogle skjulte bevægelsesfølsomme kameraer, så man kan se hvem der færdes på farmen, og hvad de foretager sig. Det behøver ikke koste alverden hvis man bruger almindelige IR følsomme webkameraer, og man kan jo sætte det op trådløst, så optagelserne gemmes selvom kameraerne bliver ødelagt.

Derudover mener jeg, at dyreretsaktivisterne er "case junkies". De skal have et eller andet til at retfærdiggøre deres trang til vold og hærværk, så det hjælper ikke at behandle dyrene bedre. Det eneste der kan afholde dem fra aktioner mod minkavlere, er et EU-topmøde, en lukning af et ungdomshus eller et møde i verdensbanken. Selv ved klimatopmødet gik de amok, selvom det møde sku da havde et temmelig sympatisk formål !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by West

Nu ser jeg altså på det at minkavlerne bliver udsat for sabotage som problem nr 1. Nr 2 må altså være at mink i den for antal rasere naturen total omkring udslippet, tre mdr senere er alt tømt og minkerne dør af sult. Kan sikkert ikke skjule at jeg selv er minkfarmer. Jeg mener at minkudslip kan sammenlignes med terror. Bare i forhold til husdyr. Det er altid så¨nemt at sidde ude på sidelinien og fortælle hvor slemt mink i fangeskab har det. Men det er altid mangel på viden om emnet. Når ikke man kender mere til minkavl end medierne fortæller at de er så er man sku for naiv. Ikke sandt ID? Men jeg mener som alle i andre at mink skal holdes på et absolut minimum i den danske natur.

A. Westergaard



Jeg er helt enig i at disse angreb er kriminelle handlinger, men terror mod husdyr... Nu kender du mere til mink end jeg, men at minkene på andre farme skulle frygte at noget ligende kunne ske hos dem er vist at stramme den. Og det er næppe heller det du mener, men terror er netop at bruge frygt som våben ved at ramme nogen der ikke er involveret i den konflikt terrorhandlingen udspringer af.

Jeg tror at vi må holde os til at det er hærværk, men helt som for andre typer hærværk er det groft krænkende for dem som det går ud over. Samtidigt så skaber det usikkerhed hvis sådanne handlinger målrettes mod nogen bestemte grupper og der ikke sker en opklaring.

Efter de optagelser der blev frigivet for ikke så længe siden sidder jeg også tilbage og funderer over hvad der er galt. Enten er kontrollen særdeles mangelfuld, der er måske manglende interesse i af fører en effektiv kontrol, eller også er optagelserne manipulerede på den ene eller anden måde. Uden at have ret meget at ha det i må jeg erkende at jeg hælder til den første af de tre muligheder.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Du har helt ret Yeti, du har ikke ret meget at ha det i [Big Grin]

Sidste år blev alle minkfarme kontrolleret. 100%. De der ikke blev kontrolleret af mig, blev kontrolleret af folk jeg har undervist i det, og det er dygtige og engagerede mennesker.

Jeg kan ikke love, at hvert eneste dyr med skader blev fundet, der er alligevel adskillige tusind på en farm. Men jeg kan love dig, at alle steder med generelle problemer fik læst og påskrevet, og blev genbesøgt så det kunne sikres, at der blev rettet op på tingene. Der hvor der var grove overtrædelser af dyreværnsloven, blev ejeren politianmeldt, men det var ikke ret mange steder. Der var ingen som havde interesse i at lave en dårlig kontrol eller holde hånden over nogen. Også pelsdyravlerforeningen selv er grundigt træt af kritikken, så de har rejst rundt med egne folk og kontrolleret hinanden for at rydde op i tingene.

Det er derfor det undrer mig rigtig rigtig meget, at Anima kunne lave sådan nogle optagelser som de har vist.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Hvis de case junkies kan finde så mange dårlige mink på et par timer om natten i lyset fra en 6volt pandelampe, mens et rejsehold på 6 faguddannede dyrlæger, der kommer om dagen og bruger 8 timer på at gå alle bure igennem ikke kan finde noget. Hvad fortæller det så os?
Svar
#12
Enten er dyrlægerne stærkt korrupte og lukker øjnene eller billederne er stærkt manipulerede af aktivisterne...

Og jeg har egentligt ikke indtryk af at dyrlæger skulle være korrupte selvom de gerne undgår at blive indblandet for meget i dyreværnssager...

Forstår heller ikke hvorfor minkavlere skulle lade stå til med syge/skadede dyr. Pelsen er vel nærmest værdiløs hvis der er store sår/skader og så er det da en bedre forretning at få kræet aflivet hurtigst muligt i stedet for at ofre tid og foder på den.

Folk der begår lovivertrædelser som del af deres bevisførelse mener jeg egentligt generelt har en meget lille troværdighed, hvorfor jeg også stærkt tvivler på ægtheden af deres videoer.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
Jeg kan godt forklare hvorfor vi dyrlæger undgår at blive for involverede i dyreværnssager, det generer nemlig også mig. Men dyreværnsloven er lavet af justitsministeren, så dyreværnssager behandles af politiet. Vi kan så hjælpe politiet med sagkyndig bistand, men kun hvis de beder om det.

Derimod er lov om hold af dyr, og de velfærdsbestemmelser der er fastsat i medfør af den, lavet af fødevareministeren, så ved den almindelige velfærdskontrol efter de regler, kan vi både undersøge sagerne og udstede administrative bøder, ligesom vi kan indstille til fødevareerhverv at landmanden trækkes i landbrugsstøtte.

Men når vi rammer dyreværnsloven skal vi altså overlade sagen til politiet. De undersøger sagen, og kan så indkalde os som vidner ved en evt. retssag. Jeg har selv vidnet i retten i tre forskellige sager indenfor det sidste par måneder. Det er ikke den sjoveste del af jobbet, men det er da rart nok når dommen så falder, og overtrædelserne bliver straffet.

Så når jeg er på arbejde, og en borger henvender sig med mistanke om dyrplageri, har jeg mest lyst til at køre ud på adressen og undersøge sagen med det samme. Men jeg skal sige til borgeren, at han må gå til politiet, jeg må ikke reagere på en konkret mistanke.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
http://www.maskinbladet.dk/artikel/aktiv...e-mink-los
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by West

Ikke iorden siger du? Hvor meget forstand har du på den slags?
Det vil sige at burhøns eller fritgående har mere plads pr dyr/vægtfylde/m2 eller kalve som går i bokse eller ungkvier, evt en so der ligger med smågrise, køer generelt, grise. Der er sku ingen husdyr der har mere plads en mink. Hva med en undulat der sidder i bur, en guldfisk i en bowle.
A. Westergaard

modereret af Kima/moderator


Skriv ordenligt West eller lad være med at skrive - og så tror jeg forøvrigt at jeg fatter en hel del mere end du har opfattet.
Den måde at holde dyr på som jeg har set på minkfarme, er ikke i orden - i min og andre som ikke opfatter dyr som produktionsenheder's optik - og det må minkfarmere altså forholdeholde sig til.

Måden danske minkavlere har reageret på i forhold til nogle af mediernes "afsløringer" er den sikre vej til at få afskaffet pelsavl - ryd op i jeres rækker (hvis det kun er brådne kar som ikke kan finde ud af minkavl) i stedet for at forsøge at skjule/nedtone problemerne.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Folk der begår lovivertrædelser som del af deres bevisførelse mener jeg egentligt generelt har en meget lille troværdighed, hvorfor jeg også stærkt tvivler på ægtheden af deres videoer.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]



Det er rigtigt megen af den journalistik der er værd at læse sådan set en del af. Og ulovlighederne er ikke strafbare såfremt hensynet til offentlighedens interesse er større end lovovertrædelsen. Såfremt optagelserne fra farmene ikke er manipulerede, og der ikke er udøvet hærværk i forbindelse med at de er blevet optaget er det ganske sandsynligt at ihvertfald journalister straffrit vil kunne begå ulovlig indtrængen for at lave dem.

I DK har man yderligere mulighed for at benytte bevises selvom sådanne er tilvejebragt på ulovlig vis. Men for at optagelserne skal kunne bruges som bevis skal man selvsagt være rimeligt sikker på at de ikke er manipulerede. Et eksempel på en sådan fremgangsmåde det lidt ligner disse sager er GreenPeace's GPS aktion mod nogle fiskere fra Nordsjælland. GPS-trackerne var helt klart anbragt ulovligt, men beviserne kunne bruges til at straffe det ligeledes ulovlige fiskeri.

Jeg mener derfor ikke at man kan sætte ligheds tegn imellem den ulovlige indtrængen og utroværdighed omkring optagelserne. Troværdigheden må vurderes særskilt. Her bør man nok kigge på at optagelserne klart er et partsindlæg. Der jo ikke er tale om nogen som tilfældigt kom forbi og optog forholdene, men om nogen der på forhånd havde en stærkt negativ holdning til farmene. Samtidigt må det jo også vægte i bedømmelsen at der er et misforhold imellem kontrol resultaterne og det optagelserne viser. Endeligt må man tænke på hvad det vil kræve at rejse rundt med skadede mink for at plante disse - er der i øvrigt nogen af farmene der har lavet særlige anmærkninger om fund af "fremmede" dyr inden optagelserne blev offentliggjort?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Du har helt ret Yeti, du har ikke ret meget at ha det i [Big Grin]

Sidste år blev alle minkfarme kontrolleret. 100%. De der ikke blev kontrolleret af mig, blev kontrolleret af folk jeg har undervist i det, og det er dygtige og engagerede mennesker.



Det er sq et privilegium at vi kan have denne debat og så have fagkundskaben i form af en af de kontrollerende dyrlæger til stede. Jeg bliver gang på gang imponeret over hvad disse fora rummer af viden.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

....Forstår heller ikke hvorfor minkavlere skulle lade stå til med syge/skadede dyr. Pelsen er vel nærmest værdiløs hvis der er store sår/skader og så er det da en bedre forretning at få kræet aflivet hurtigst muligt i stedet for at ofre tid og foder på den.

Folk der begår lovivertrædelser som del af deres bevisførelse mener jeg egentligt generelt har en meget lille troværdighed, hvorfor jeg også stærkt tvivler på ægtheden af deres videoer.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]


Jeg er også lidt mystificeret over de "afsløringer" som dyreværnsgruppen finder.
Dels giver det ikke mening ud fra et økonomisk og fagligt synspunkt, og dels er det ikke det som jeg har set ude i minkbesætningerne.
Nu har jeg ikke samme erfaringsgrundlag som LasseScout, men jeg har efterhånden set og godkendt en del mink til eksport, og jeg kan overhovedet ikke kende det skræk-senarium som bliver stillet op (og ja jeg er i samme branche som Lasse).
Nu har jeg min gang på Sjælland, og tvivler på at der er den helt store forskel imellem landets regioner, men det kan man jo altid diskutere.
Selvfølgelig ser jeg mest mink som skal eksporteres, og dermed toppen af poppen, men også burkvaliteten og rengøringen af disse er af en helt anden kaliber end hvad man ser på de "100-klip" som dyreværnsgruppen har frigivet. Derudover er jeg meeeget nysgerrig af natur, og går altid en del rundt i de minkbesætninger jeg er ude og eksportere i og spørger meget. Jeg kan på ingen måde genkende billederne, så jeg undrer mig seriøst.....

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#19
Hvis man tager de 14 mio mink som der er i DK som er blevet chekket. Hvor mange skal man så finde med bid/sår/skader eller som bare er generelt syge? Hvis man nu sage at de ser ud som ekstrabladet/TV2 eller andre medier, der ser det ud på billederne atdet er næsten over det hele der er mink med sår eller noget i den stil. Men hvis man nu siger at der er en kvart procent som det ser ud til på billederne så skulle der være 35.000 skadet mink, det har jeg sku svært ved at tro. Men hvis man vender den om hvor mange skadet mennesker eller andre dyr kan matche en statestik der mindre. Det tror jeg ikke man finder. Vi lever for at lave det bedste pelsværk der findes, det får man ikke ved at behandle dem dårligt. Men jo der er folk i landet som ikke burde holde husdyr, og det er jo altid de få som kan ødelægge det for de andre. Men jeg ved at der har været manipuleret med fotos.

Jeg undskylder hvis jeg har gået lidt over stregen med mine meninger.
Personlig syntes jeg bare at det er en skam at et erhverv skal hænges ud på den måde som det er blevet.
I gamle dage var en tilfældig landmand eller husdyrproducent stolt af sit arbejde, i dag bliver han jagtet som et miljøsvin eller dyrplager eller på ingen måde set på som en person der gør noget godt. Men faktum er at vi i stor grad er med til at betale hele gildet i dette her "såkaldt velfædssamfund"

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by West

Hvis man tager de 14 mio mink som der er i DK som er blevet chekket. Hvor mange skal man så finde med bid/sår/skader eller som bare er generelt syge? Hvis man nu sage at de ser ud som ekstrabladet/TV2 eller andre medier, der ser det ud på billederne atdet er næsten over det hele der er mink med sår eller noget i den stil. Men hvis man nu siger at der er en kvart procent som det ser ud til på billederne så skulle der være 35.000 skadet mink, det har jeg sku svært ved at tro. Men hvis man vender den om hvor mange skadet mennesker eller andre dyr kan matche en statestik der mindre. Det tror jeg ikke man finder. Vi lever for at lave det bedste pelsværk der findes, det får man ikke ved at behandle dem dårligt. Men jo der er folk i landet som ikke burde holde husdyr, og det er jo altid de få som kan ødelægge det for de andre. Men jeg ved at der har været manipuleret med fotos.

Jeg undskylder hvis jeg har gået lidt over stregen med mine meninger.
Personlig syntes jeg bare at det er en skam at et erhverv skal hænges ud på den måde som det er blevet.
I gamle dage var en tilfældig landmand eller husdyrproducent stolt af sit arbejde, i dag bliver han jagtet som et miljøsvin eller dyrplager eller på ingen måde set på som en person der gør noget godt. Men faktum er at vi i stor grad er med til at betale hele gildet i dette her "såkaldt velfædssamfund"

A. Westergaard



Du har bedre grundlag for at vurdere hvilken anden af dyrerne der kan være skadet som på billederne. Men selv hvis vi siger at det at any given moment drejer sig om 1.000 dyr. Så er det da meget underligt at kontrollerne ikke har fundet disse. Det er dette der har undret mig mest.

Mht. til manipulation så er det teknisk meget svært at gøre troværdigt på film som dem man så. Så er filmene manipulerede så kan jeg næsten kun se det gjort ved at man har medbragt dyr som var skadede og så filmet dem på farmen. Det har jeg dog meget svært ved at tro uopdaget kan være sket på så mange farme. Sådan en lille fyr af en mink er trods alt ikke noget man lige har gemt i bukselommen. Men hvordan tingene så hænger sammen, tja jeg håber at det bliver opklaret.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)