Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt 2011
#1
Kom hjem i går aftes fra vores årlige hyggetur til Norge på bæverJagt. [:p]

Sæsonen i år var meget stille deroppe. Vi har et par steder hvor vi plejer og være og der er normalt tegn på bæver, men i år var der INTET liv. Ikke engang en drivpind fra nogen bæver langvejs fra.

Alligevel kom vi til et sted hvor vi alligevel var heldige og se lidt aktivitet.

[Image: DSC_0045.jpg?t=1303142847]

DE første par stammer vi så vidste sig så at være fra en Husqvarna bæver eller måske fra en Jonsored. [Sad] [xx(]
Men da kikkerten kom frem kunne vi godt se at der også var Norske langtænder imellem. [^]

[Image: DSC_0047.jpg?t=1303142847]

Efter en god times tid efter vi var kommet ud skete dette. Og den kommende døde bæver viste sig. [B)]

[Image: DSC_0060.jpg?t=1303142847]
Selv den dygtigste tømrer eller Snittenisse vil blive misundelige på disse tænders kæmpe spåner.[:I] [Big Grin]

Her er en glad jæger med en bæver på +20 kg. Normalt har vi altid en vægt med men i år havde vi alle glemt. Skudt med en 30.06 på ca 55m med en Nosler Accubond 180gr ladet til 780m/s. udgangshul på størrelse med en 5 krone efter at have været på et par ben inden i. Jeg er ganske godt tilfreds. Hvorfor høje hastigheder hvis mindre kan gøre det. [Big Grin]

[Image: DSC_0066.jpg?t=1303142847]

Til dem der aldrig har prøvet og jage bæver, kan jeg kun på det VARMESTE anbefale sådan en tur.

Kan godt være bukkejagten er spændende og intens, men det slår bare ikke en go bæverjagt.

Knæk og bræk til jer allesammen.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Tillykke med bæveren, SteF_H!

Som bonus til en spændende jagt er køddet også særdeles lækkert.
Som min fætter sagde til sin eks-svigerfar, der var englænder: "Have you ever eaten beaver? It is really good." Det efterfølgende ansigtsudtryk var ubeskriveligt [Big Grin]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Tilløke SteF_H
ser ud til i har haft fint udsyn til de bævere. 20kg er helt greit (eller hvad de siger i N), ja kødet kan anbefales røget .. kender du en god røger? => super som 'bacon erstatning' til røræg. Har selv hente en baby B her til aften, i tæt kratskov nede ved lokale bæk .. jo høje hastigere (1035m/s) på 20 m .. hvorfor ik' (bare kuglen er til det .. den skal jo også virk fit på 200m). Nå det var starten på mit nye 'samle projek' på skind til en vest .. det var vist lige til en brystlommen. Kødet tror jeg vil prøve (i hverfald ryggen) stegt på panne el bras denne gang .. nogen prøvet det?

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Tillykke med bæveren[Smile] Jeg er også lige kommet hjem fra Norge efter (min første) bæverjagt. Det var virkeligt spændende jagt,og super naturoplevelse. Jeg så bla. et tjur-par og 10 Traner.Og så hørte jeg han-sneppens besynderlige "parringsstemme" (ja,sneppen er ikke tavs om foråret) og meget andet. Virkeligt skønt at opleve Forårs-Norge. Jeg skal selv røge kødet fra min bæver-Det bliver sikkert "Greit"....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
@ Stef_H

Du er en lykkelig mand. Jeg skulle have været på bæverjagt i Norge i påsken, men den Norske udlejer var ikke klar over at der er jagtforbud i påsken.
Det fandt jeg selv ud af ved at spørge på http://www.kammeret

Nu har jeg aflyst turen i år [Sad!]

Jeg må prøve at finde et andet sted næste år.

PS: hvor henne jager du ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Tillykke til de heldige bæverjægere [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Nice ...tillykke med jeres beaver jagt i Norge. Godt billeder osse.

Jeg har en sporgesmaal for dig.....kan du jagt beaver derovre med .243 eller 6mm storrelse kaliber riffel. [?]Laese herovre i American jagtbladet om Inuit Indians i Canada jagten beaver med .222 rifler.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#8
Hi Eric it is class two game like Roe (in S and DK and exact same i N I think) => demands are 3,2g bullet and E100>800J
see http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassificer..._jaktvapen
, yes 222 is used .. but also 6,5x55 and in SteF_H case 30-06 , just depends which rifle you trust the most for the job (not so much the 'power' aspect as the certainty you have with the accuracy etc .. in my case my 6,5x55 .. but my combination gun with 222 barrel would do to).

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Jeg skal op på mine forældres ødegård her i Påsken. Jeg skød en bæver der oppe sidste år, og søster der er der oppe nu har set flere (og hun har ikke været på jagt efter dem), så der skulle være gode muligheder for også at skyde en i år. Min ældste søn (snart 5 år) har meddelt at han vil med ud på bæverjagt, så det bliver nok en rigtig hyggelig tur. Vi skal sidde på et klippefremspring ca 40 meter fra bæverhytten under en fyr og ca 5 meter over søen. Der sidder man rigtigt godt og nyder naturen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Hopper lige ind igen, hvis det ikke gør noget (ellers må jeg flyt til ny tråd) .. så har fået hvad jeg ville for år .. igår kom bamsen i 'havn'.

Anyway first babyen taget ved bækken igennem en masse krat/småtræer på end 20m (med skruet ca 15x forstør i kikkert, så den ud som elefant størrelse .. er jo lidt forstørrelse narkoman .. når man er '½-blind' skal der lidt glas til at se hvad det nu er [Smile])
[Image: IMGP0577_M.jpg]
så drive denne lille nedstrøms mod mig, var vel 5kg = lige nok skind til en brystlomme eller to på min kommende vest .. + par 'drumsticks' til røgeren. DEn sad på den lille klippe midt i bækken højere oppe hvor der lidt pind + det meste af dens lunger (1035 m/s på den afstand blæser noget ud).

Nede ved elven havde jeg haft syn på en større karbat .. der dog fik fært af mig (det er jo gamblingen hernede, man skal så pokkers tæt på brinken for at få udsyn & og rimeligt frit skud). Prøvede par dage senere end 150m nedstrøms fra hvor jeg havde skræmt den = nada - og sad til 1t efter solnedgang. Igår op strøms end ½km hvor jeg set en hel del gnav .. men det var 'diffust' gnav over hele strækningen.. så sikkert stort revir. Placerer mig igen meget tæt på brinken ved et 'hårnålesving'.
[Image: IMG_0100_M.jpg]
opstrøms til højre er ok mht den svage vind.. nedstrøms fra, dvs til venstre, kan blive kritisk.

15min før solnedgang kommer den sørme svømmende nedstrøms imod mig (ville gerne tage video men men glemte i spændingen) .. den går målrettet i land helt til højere, ved noget vissen græs .. her mister jeg den så ?? . leder rundt efter den (alle andre bævere jeg har set har været meget mere forsigtige ved brinken før de endelig går på land). UPs.. der er den allerde 10m oppe og i gang med at gumle, men front lige imod mig.. den er stor så ville ikke som nogen svenskere lave hovedskud.. vil gerne have kraniet intakt.. Skal flytte mig helt ud på yderende af min jagtstol for at komme uden om et fyrretræ.. argh -> mere .. må flytte hele 'opstillingen' lidt igen , igen.. Den er der endnu .. nå banker forstør op på end 12x (skulle jo burge 600m træningen fra VTF træf i ulfborg til noget) den er ca 60m ude .. nu meget svagt på skrå , ikke nok ... lidt efter ca 45grader .. ok, frem på den og bum. Jo den var stor, den største jeg har fået måske også om de 20kg?
[Image: IMG_0111_M.jpg]
Hm den havde gumlet 'lingon' blade ??? troede ikke de tog andet en træ og bark?, men den her ville altså have grøntsager/'vitaminer'?

Da jeg slæber den hen til mit grej .. puh 20kg jo sikkert.. senere med riffel om nakken og rygsæk med grej til uges picknik - og skydestok som snublepind.. igennem masse træfælding .. slæbe B .. den må da være 25kg?.. puh pause hver 15-20m [}Smile].. endelig helt oppe ved bilen, mindst 50kg må den da veje -.. 'av min arm' [|)].

Hen til røgeren .. han har vægt ... ??? kun knab 16,7kg.. darn hvor stor er en 25kgs så?.. Nå graver den ned i en snedrive så jeg kan skinne den her til formiddag .. så skulle der gerne være til ene forside af min kommende vest.

/wolf_skate fra det varme Värmland.. til tider rigtig sommerligt i temperatur og vejr

/PS hvem var det der spurgte om kamera til skotland ?? .. har lige skaffet lille Canon PS S95 .. nøj det er super når jeg lige får det lært .. meget kompakt = rigtig lomme størrelse og alligvel mange DSLR agtige features/kontrol og trods det nemt at bruge .. + lavlys og dynamik i topklasse for den størrelse (har samme sensor som Canons store G12 model)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)