Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Unik undersøgelse med duer
#1
http://jp.dk/jptv/nyheder/indland/article2403379.ece

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
De er virkeligt uhyggeligt hvordan pengene bliver smidt ud af vinduet. Forskningspenge bliver braendt af til ingenting. En gang ind imellem spørger jeg mig hvad mine penge skatte, jagttegns midler osv.bliver brugt til. Alle disse ting er blev undersøgt til bunds i flere europæiske lande bland andet i Tyskland,England.For 10 år siden!Pga.samme problematik med yngleadfærd af duerne sent på året.
De skal bare finde nogle gamle Tyske jagtblade frem fordi der i var bland andet resultaterne af forskningen offentliggjort med kildeangivelser og hele svineri!De artikler var faktisk ret fyldestgørende da dette emne vedrørende de tyske jagttider
med den konklusion disse skulle ikke ændrers. Man acceptere den frafald af dueunger som da måtte være.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#3
Hej Lille

Har du mulighed for at "hekse" de tyske jagtblade frem?
Om ikke andet vil det give ekstra vægt til at få forlænget jagttiden på duer.
Som det er nu bliver der udstedt flere og flere reguleringstilladelser istedet for at duerne bliver nedlagt på jagt.
Og er vi så ikke lige vidt??

Hilsern

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#4
;-) dybt i den danske folkesjæl ligger trangen til at opfinde den dybe tallerken en gang til, - og så skader det vel heller ikke den ellers udemærkede forsker, at der ryger en pose penge ind på kontoen igen, hvis hans sidste projekt er ved at rinde ud.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lille

........Man acceptere den frafald af dueunger som da måtte være.......



Øhhh... hvad er det for et frafald af dueunger????

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
De er de dueunger hvor de gamle har fået huller i Frakken!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lille

....De er de dueunger hvor de gamle har fået huller i Frakken!....



Du må meget undskylde, men man kan altså ikke på nogen måde retfærdiggøre jagt på forældredyr, der medføre at deres unger går en sultedød i møde.
Jeg kan snildt være enig i at der ikke bare smides penge i grams kun for at gentage en forskning som allerede er foretaget, men at holde fast i en jagttid hvor man ved at der også nedlægges forældredyr med unger i reden...... den holder altså ikke.

Jeg er da også ked af at jagttiden nedreguleres, men når argumentet er ynglende dyr, ja så hverken har/eller bør vi have nogen "skud i bøssen", og bør da som de naturmennesker vi er, stå forrest i køen for at få ændret fredningstiden.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Asbjoern

Der er flere ting der ikke passer sammen på naturens vegne de er blevet varmere og varmere med tiden i flere europæiske lande yngler duerene næsten året rund.Der bliver drevet jagt på dem alligevel. Om de er godt eller skidt vil og kan jeg ikke udtale mig om. De kan du måske gøre. De lovgivning som skulle netop beskytte duerene blev udhulet i de der flittig bliver udstedt regulerings tilladelser og så er man noget lige så langt som før.Jeg har ikke en løsning på problemet.
Jeg ved bare de har vel sin grund at der bliver søgt om regulerings tilladelser. At duerne er tæt på at være et skadedyr er der vil ikke noget tvivle om.Min ide vil være udvid jagttiderne igen på den måde kan man reducere bestanden og lade dem være i fred i deres hoved yngletid april til september. De lyder mest logisk for mig.Fordi den mængde duere med unger i reden der bliver skudt under regulering er uden tvivle betydelig større end under normal jagt lidt sener på året.
De er et valg mellem pest eller kolera.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#9
@Lille - enig !

Fortsætter man ved med at indskrænke jagttiden må man forvente engelske tilstande på sigt, hvor man har en noget liberal jagttid på ''flying rats''

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#10
Jeg mener så ikke at det er et valg imellem pest eller cholera.
Der er masser af måder at regulere en bestand på end at tilade jagttid i dens ynlesæson - du nævner selv en af dem nemlig udvidelse af deres jagttid uden for ynglesæsonnen. Derudover er der som ved rågereguleringerne i deres ynglekolonier hvor man skyder ungerne når de er lige er hoppet fra reden osv. osv.
At give disse reguleringstilladelser i jagttiden, har altid foresvævet mig som værende stærkt kritisabelt, og som et udtryk for at man tilsidesætter normal moral og etik, bare for at landbruget eller anden produktionsgren ikke skal lide et minimalt tab. Der findes også i denne del af branchen en masse løsninger, som måske ikke er så nemme som en regulering ville være, men derimod langt mere moralsk og etisk korrekt.
Jeg mener ikke at vi kan forsvare jagten, hvis vi fortsætter med at jage en art, velvidende at der bliver skudt forældredyr i ynglesæsonnen - vi giver vores "modstandere" et rigtigt dumt kort på hånden - og os selv en grím smag i munden!
Og med hensyn til hvad andre gør, så retfærdiggøre det ikke at vi ikke opføre os jagtetisk korrekt.

Jeg kan forstå på det du skriver at du godt kan se at den ikke er go´, men at du ikke rigtig kan finde en løsning på problemet så derfor lader man stå til. MEN vi er faktisk heller ikke tvunget til at finde en løsning, for der er masser af mennesker med langt mere forstand på områderne end du og jeg, som nok skal finde en måde til at løse problemerne, hvis forholdende blev ændret til hvad de etisk og moralsk burde være.

Og nu er der kun 1 uge og 6 dage til bukkene går ind i Polen.....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Nu er hverken i lommen på Dov eller hvem som helst ellers.Først og fremmest er jeg jæger der har sin interesse. Om de er etisk eller ikke etisk.Kritsabel eller ej de er mine interesser de gælder. De er jo sådan i dagens danmark at situations betingede ting løber langt hurtigere en den den realitet der for findes.Fortsætter udviklingen som den gør er der snart ikke jagttid på duerene tilbage en gang ind imellem vil de være en fordel at lovgiveren orienterer sig given realiteter.Man burde efterhånden lade fornuften råde.Og ikke følge den der hyler højest.De er min mening og jeg stå ved at den er egoistisk!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#12
En tysk, svensk eller en undersøgelse fra et hvilket som helst andet land end Danmark er ikke god nok i denne sag, da de danske myndigheder forholder sig til danske undersøgelser vedr. yngletid for duen. Og her er undersøgelsesmaterialet mildt sagt tyndt p.t. Man har brugt DMU's observationer af enkelte ynglende duer på reden i oktober til at udsætte jagttiden. HVIS jagttiden skal laves om, skal der en dansk, statistisk valid, undersøgelse til, som kan påvise, at det kun er enkeltindivider der yngler sent på sommeren/efteråret, og ikke bestanden som sådan. Så det er absolut ikke spild af penge. Hvis man anvendte udenlandske undersøgelser, som påviste at duer ikke yngler sent, så ville DOF og andre, med rette, kunne henholde sig til, at der kan gælde andre forhold for duernes yngletid i Danmark. Så deet.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#13
Hej Panthera

Nu hvor jeg læser din indlæg kommer jeg til at tænke på en af svarene her inde vedrørende genopfindelsen af den dybeerken.Jeg ved jo ikke hvad du beskæftiger dig med til hverdag murerarbejdsmand er du nok ikke. Du lyder næsten som en eller anden slags forsker som seer sine skinde svømme væk. Ud fra den ren geografiske betragtning tyskland,sverige den ene ligge 35km fra min bopæl og så var der noget med DK er landfaste med DE og de andet 2-3km på den anden side af vandet.Hvorfor skulle disse undersøgelser i disse lande ikke kunne bruges? Et af europas mest vel renommerede institutter som beskæftiger sig med den slags forskning ligger i tyskland de har forsket i den slags siden anden verdenskrigs afslutning(Institut für Wildforschung an der tierärztlichen Hochschule Hannover)Jeg tror faktisk de har været involveret i denne undersøgels for 10år siden!
Og de er dygtig.
Jeg kan ikke huske hvad de institutter heder i england og Sverige
Men lad osse da brænde nogle penge af vi har da rigelig af dem!Og helst midler der stammer fra jagtegnsmidler.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)