Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sætningsdybde?
#1
Jeg har spekuleret lidt angående sætningsdybder, der er åbenbart mange meninger om den sag, men jeg lader selv 30-06 patroner og bruger 180gr. nosler partition dertil. Nosler oplyser patronlængden til 82 mm.
Skal man uden videre godtage det, eller er det noget man skal tilpasse individuelt osv.
Hvad er fordele og ulemper ved at ændre på det og er der nogen der har erfaring med det.. selve fremgangsmåden med hvordan man måler sig frem til hvor riffelgangen er osv, har nosler en udmærket beskrivelse af.. men er det noget der kan betale sig at eksperimentere med?[?]
Svar
#2
Du skal især passe på at sætte kuglen dybdere end det anbefalede (altså kortere COL), da det giver et større tryk i kammeret ved en given ladning.

Det er normalt en fordel at kuglen er så tæt på riffelgangenes bomme som muligt. Så har kuglen ikke nogen "friflugt" fra hylsteret og riffelgangen, og det forbedrer akt andet lige præcisionen. Jeg har hørt at nogle sportskytter sætter kuglen så højt, at kontakten med bommene trykker kuglen lift tilbage i hylsteret. Det fungerer muligvis fnt, hvis man skyder alle skud man lader, men på en jagt, hvor du jo ofte må aflade med uforrettet sag, er det altså skidt, hvis kuglen blive siddende i riffelgangene, når du trækker hylsteret ud...

Jeg bruger dog metoden første gang jeg lader en ny kugletype (med et tomt hylster), så kan jeg på hylsteret måle en COL svarende til kontakt med bommene, og trække ca. 0,5mm fra. For at være sikker på, at kuglen ikke er trukket ud af hylsteret igen ved udtrækning af kammeret, plejer jeg at "male" prototype kuglen med en sprittusch. Giver også et indtryk af, hvor bommene har rørt.

Har dog ved eksperimenter med COL fra 0,5 til ca. 1,5 mm fra bomkontakt dog ikke umiddelbart kunnet finde udslag i træf.
Svar
#3
god information.
Jeg havde umiddelbart tænkt at jeg ville justere lidt på sætningsdybden når jeg fandt ud af hvilken ladning der går bedst med standardmålene, bare lige for evt. at give det sidste.. og jeg kan forstå at en halv til halvanden mm. er et fornuftigt sted at starte, så det besvarer jo spørgsmålet med mindre der er flere holdninger til det.. alletiders. mvh. Dennis.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)