Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende præcision
#41
Ja del i bare de 2[?] i 3 om ikke for andet så for husfredsskyld[Big Grin]

Kikkertfejl eller ej så er min konklusion ang. Shultz & Larsen at, kan riflen ikke præstere bedre end jeg er kommet frem til hidtil, så bliver den byttet eller der kommer en anden pipe på. Aldrig før har jeg oplevet at være udsat for så meget bøvl for at få en riffel til at skyde trekløver og det skal en riffel kan i min verden. Nu har jeg ikke riflen til min disposition før weekenden inden bukkejagten og så vil den blive afprøvet. Som jeg skrev tidligere så kan det være skudgrupperne bliver bedre med noget ammo som er tilpasset, dette er næste step og så må jeg bare håbe det bedste[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#42
@Nemo - jeg kan godt forstå det er irriterende med de problemer med en ny S&L riffel. Men den præcision du nu har opnået, vil jeg altså mene at man bør være tilfreds med.
I stedet synes jeg da ærlig talt at din harme bør vendes til den S&B kikkert - hvor gammel er den[V].
D93
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Nemo - jeg kan godt forstå det er irriterende med de problemer med en ny S&L riffel. Men den præcision du nu har opnået, vil jeg altså mene at man bør være tilfreds med.
I stedet synes jeg da ærlig talt at din harme bør vendes til den S&B kikkert - hvor gammel er den[V].
D93


S & B kikkerten er en ældre model classic som jeg har købt brugt for nogle år siden. Og ja selvfølgelig er det da kikkerten som jeg er harm over. Den vil blive testet i nærmeste fremtid på en anden riffel, så tager jeg den derfra[Wink]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by copella

Hej Explorer-Bjarne - det ser da ret interessant ud med resultaterne med papir shims. Hvor gode var grupperne før indgrebet? Hvor meget papir lægger du ind under piben? Har du mulighed for at sende lidt billeder af indgrebet?



Jeg har desværre ikke billeder af grupering før indgrebet men det var ca en spredning på 6-7 cm i højden

Jeg har lagt 1 lag alm printerpapir i mellem, vær dog opmærksom på at det også fylder i siderne og bruger man flere lag kan man risikere at flække bedding og skæfte

Med dette resultat har jeg tænkt mig at bedde den om

[Image: SLbedding.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#45
Hej Bjarne,
det ser da temmeligt overskueligt ud. Tror jeg vil prøve det efter bukkejagten - har lige smidt min 6,5´er-pibe på igen, den kunne godt holde samling på skuddene. Men 9,3´eren kan godt tænkes at have brug for afprøvning af dit kneb!

Mvh Mads
Svar
#46
Papir shims holdt dog heller ikke præcision ved seneste feltskydning, så jeg har nu bestilt Devcon epoxy og vil lave en forbedret udgave af den nuværende bedding

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Papir shims holdt dog heller ikke præcision ved seneste feltskydning, så jeg har nu bestilt Devcon epoxy og vil lave en forbedret udgave af den nuværende bedding

MVH Bjarne


Jeg følger selvfølgelig stadig med i tråden. Explorer når du har fået lavet ny bedding håber jeg du giver en tilbage melding, gerne med billeder af beddingen og evt. skudbilled[:p]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#48
Min drivjagtsriffel med følgende konfiguration Varberger 30.06 (ikke bedded) + Scmidt&bender 1,5-6x42 startede op med at skudgrupperne slet ikke levede op til min forventning 5-6 cm)
Skilte det hele ad fjernede noget af forskæftet i højre side helt ude(kunne dog inden fint få papir igennem[?]) og satte en 8-32x40 kikkert med på - bingo lavede straks en 3 skudsgruppe på ca 2 cm. om det var hvordan den var spændt på de 3 skruer eller om det var træet som jeg fjernede som gjorde udslaget skal være usagt - i går testede jeg igen med Smidt&benderen og den lavede igen 2 fine skudgrupper på under 2 cm. - så det var en rigtig god fornemmelse - nu kan elgbasserne bare dukke op på de smalle spor... i Wärmland [Big Grin]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#49
Hej halvautomat.

Godt med nye indputs. I dit tilfælde tror jeg at det er skruernes tilspænding der gør udfaldet. Jeg har selv en Kongsberg 393 (indentisk med Varberg) og den er/var så blød i låsestolen at man kunne spænde den skæv indtil den blev bedet.

Ang. den nye S+L som jeg har beskrevet, rører pipen ikke ved træet.
Jeg vil ikke starte med at fjerne træ fra forskæftet uanset, da riflen er helt ny. Skulle det alligevel vise sig nødvendig at fjerne træ fra forskæftet tager jeg den først med forhandleren.

Nu tager jeg det rolig trods frustationer og får den testet med forskellige ammonitions ladninger, kan den så stadig ikke præsterer nogle nogenlunde skudgrupper, så tager jeg den derfra.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#50
Hvordan gik det med den endelige test[?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#51
@Claxel + alle jer andre.

Jeg har ikke glemt tråden, men takker da for alles interesse.

Sagen er den at, jeg med den pågældende riffel er igang med pipe nr. 3.

Den første pipe skød som sagt ikke godt. Lånte efterfølgende(anden) ny pipe, med samme løbskonjektur ved forhandleren, fra en Victory.

Den pipe nr. 2, stadig cal. 0.308W skød heller ikke godt.

Jeg er pt. igang med pipe nr. 3. suk[V]

Pipe nr. 3 har jeg så opgraderet til en Match pipe 19mm ved mundingen og det ser meget bedre ud.

Grunden til at jeg ikke har har været inde omkring dette problemløsning før, er ene og alene den, at jeg IKKE har haft mulighed for en ordentligt testskydning før, dette grundet tid, mulighed samt forhold. Ting som skal være iorden for en sådan test.

Jeg vender tilbage når jeg har fået testet den nye Match-pipe, som jo stadig er juniors.[Smile]

Håber at det bliver inden bukkejagten, og jeg vil komme med en lidt mere fylderstgørende forklaring omkring sagens forløb.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#52
Jeg købte for ca. et år siden en S&L Victory. Dertil købte jeg en .308 pibe i semi match (19 mm). Med 10 forskellige fabriksladninger, var bedste resultat 6 cm grupper (3 skud) på 100 meter [xx(].

Væk med piben, og på med en ny std. pibe i .300 Win. Hokus pokus.. 2 cm grupper, med samme kikkert, (Zeiss Victory 4-16X50).

Har aldrig fundet årsagen til den manglende præcision i den første pibe. Jeg gjorde alt det man normalt gør når præcisionen udebliver, uden held.
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#53
Jeg forstår simpelthen ikke at man kan kalde disse "skod" rifler for Shultz & Larsen, det har jo intet med den ægte vare at gøre. Det er en vanære for det gamle fine navn, og for os som ejer et af disse pragt eksemplarer af en riffel, fra den "gamle" fabrik.
Mvh
SN
Svar
#54
ak, ja .... de goooode gamle daaaage ....[xx(][xx(]

Fakta (åhh nej ikke de irriterende ting der ødelægger enhver god "tro" )

Fakta ER: De nyere rifler fra S&L Production er et kvalitetsmæssigt langt mere ensartet produkt med langt bedre tolerancer og LANGT færre chancer for at få en "mandagsriffel" end "dem fra den gamle fabrik" .. (øhhh... "Den gamle fabrik" er det ikke marmelade???)
[Wink][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by dravis

ak, ja .... de goooode gamle daaaage ....[xx(][xx(]

Fakta (åhh nej ikke de irriterende ting der ødelægger enhver god "tro" )

Fakta ER: De nyere rifler fra S&L Production er et kvalitetsmæssigt langt mere ensartet produkt med langt bedre tolerancer og LANGT færre chancer for at få en "mandagsriffel" end "dem fra den gamle fabrik" .. (øhhh... "Den gamle fabrik" er det ikke marmelade???)
[Wink][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Det med ensartet produkt, det ved jeg ikke lige hvordan det skal forstås.

Jeg kan oplyse at på 2 af 3 de piper som jeg har haft til rådighed, har det været en col. med en forskel på 2 mm. Det synes jeg altså er meget, hvis man vil kalde et produkt ensartet.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#56
Jeg kan kun konstatere at mine 2 piber fra "marmelade fabrikken" skyder hul i hul, og netskæringer + andet træarb. er lysår væk fra hvad jeg har set fra "mølleren".
SN
Svar
#57
Jeg er selv ejer af 2 S&L piber, fra "mølleren" og den er der bestemt ikke noget i vejen med...

Jeg ved fra mine kontakter i "bøssemager-kredse" at S&L riflerne fra "den gamle fabrik" er af en god kvalitet rent finish-mæssigt, altså flotte netskæringer, flot træ, pæne bruneringer o.s.v. MEN .. tolerancer i låsestol, bundstykker og kamre er ren lotteri, specielt i visse kalibre, oprindeligt promoveret af S&L...
Kort sagt "godt gammeldags" bøssemager-arbejde med individuelt tilpassede dele.

Efter hvad jeg har set og hørt, er der ikke problemer af nær samme omfang med de nyere rifler (97DL o.s.v.)

Omkring de 2 mm forskel i COL for en given kaliber så er netop det mål ikke muligt for en normal bruger at "måle" med reel præcision.

Sålænge Headspace dimensioner i kammeret er lavet med de rette tolerancer, kan der sagtens være ret store forskelle på throaten.

Dette er helt almindeligt og kan ses på stort set alle fabrikater.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)