Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende præcision
#21
@ Nemo

Du har en fejl på våbnet - spar dig selv for yderligere frustrationer.

Den mest sansynlige årsag er kikkerten - når du har prøvet med din egen kikkert (som du ved er 100 %) har du svaret !!

Hvis det mod forventning ikke hjælper, allierer du dig med en formand, og låner hans pibe (når i er sammen på skydebanen)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by AB

Nu er SL piben jo altså skåret !!!


Det ville jeg jo egentlig også mene men på videoen betegner de det som trukne http://www.youtube.com/watch?v=Hecf_z0lFWQ

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#23
S&L production SKÆRER riffelgangene i deres egne piber med et par lidt over 100 år gamle Steyr maskiner.[:0] (efter sigende løbende forbedret i løbet af de ca. 100 år[Smile])

Efter at piberne har fået skåret riffelgangene, poleres de indvendigt med en lang tin-"dorn" der er støbt i selve piben..

Denne dorn trækkes gennem piben mangen gange (over 100 vistnok, kan ikke lige huske det fra besøget) og for hver tur dyppes den i polere pasta (det foregår i en lidt Storm-P agtig maskine der kan polere omkring 6- 10 piber ad gangen, som jeg husker det.)

Det er ved at være nogle år siden jeg var dernede sidst, så jeg ved ikke om S&l nu om dage stadig selv laver egne piber til alle deres rifler??? Der er jo sket en del ændringer på stedet i det sidste år eller så.

Min erfaring (og også noget jeg har hørt fra f.eks en våben-mand hos forsvaret der skifter piber på finskytteriflerne) er at der skal skydes mindst 30 - 40 skud inden pibens reelle præcision kommer for dagen. hvor meget man renser under denne proces har efter manges mening ikke den store indflydelse på den resulterende præcision.

@ Nemo: Hvordan ser riflens grupper ud? er de pænt tilfældigt fordelt "runde" eller er der tale om enkelte skud der åbner gruppen op til 5 - 7 cm? enkelte "flyvere" der åbner gruppen tyder på montage/kikkert/skæftekontakt problemer. "tilfældigt spredte runde grupper peger på en ringe pibe eller generelle problemer med riflen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
@ dravis: Der er tale om tilfældigt runde grupper. Det er ikke tale om enkelte flyvere der åbner skud grupperne. Udover de første ca 20 skud, hvor pipen er blevet rengjort med filtprop og bronze børste (ikke renset ibund med alt mulige kemikalier) er der nok skudt 15-16 3skuds grupper med den. Kun en af disse 3skuds grupper har været acceptabelt, og nu troede jeg så at nu var den der.

Hjem for at lade flere patroner magen til, men dagen efter var det samme mønster igen med de dårlige 3skuds grupper og det skal understreges at hvergang har jeg skudt med anden riffel for at udelukke fejl på jordforbindelsen (hvis man skulle ha en dårlig dag)

Så den ene gode 3skuds gruppe var tilsyneladende tilfældig[Sad!]

Riflen har ialt skudt 70 skud, så de der 30-40-50 skud er overstået.

Takker for input, man bliver da ikke dummere af det[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Nemo
Surt for junior skal til bukkeprøve med den 6/5 - 2011, men det går nok, men riflen præsterer ikke det jeg havde forventet.



Få lavet en tilladelse hos etaten på en af dine rifler til knægten og lad ham bruge den til riffel prøven? Det er surt at være til riffelprøve med noget der ikke fungere ordenligt

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#26
S&L montagerne kan godt drille, hvis man ikke giver sig goooood tid, når man montere dem, og sørger for alt er skubbet helt frem, nogle gange kan det være en fordel at lægge kikkerten i ringene inden man spænder helt til. Lidt svært at forklare. men bare man er helt dus med S&L montagen.

who dares wins
who dares wins
Svar
#27
@IP - det er muligvis rigtigt, men nu sidder Nemo's søns S&B jo i en Leopold QRW[Wink].
D93
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by D93

@IP - det er muligvis rigtigt, men nu sidder Nemo's søns S&B jo i en Leopold QRW[Wink].
D93


Helt korrekt, disse montager har jeg flere af og brugt i en del år og aldrig haft problemmer med. Men muligheden for et sæt originale ligger da lige for, indtil jeg har fundet fejlen.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#29
Du skriver du har renset den for tombak - kemi eller Gold Medallion ?

Jeg har en Sauer pibe 6.5x55 der hader kemi[:I] Den skal bruge 30-40 skud efter en behandling før den leverer gode grupper.

Jeg er, på anbefaling her på siden, nu gået over til den slidsomme proces hvor der poleres med Gold Medallion. Så præsterer den den fra start.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Du skriver du har renset den for tombak - kemi eller Gold Medallion ?

Jeg har en Sauer pibe 6.5x55 der hader kemi[:I] Den skal bruge 30-40 skud efter en behandling før den leverer gode grupper.

Jeg er, på anbefaling her på siden, nu gået over til den slidsomme proces hvor der poleres med Gold Medallion. Så præsterer den den fra start.

[Image: ajbutton1.gif]



Hvor ofte/hvornår behandler du så med så med Gold Medallion ?

Og hvad gør du efter den almindelige tur (20 til ? skud) på skydebanen?

Jeg er stadig lidt usikker mht rensning af mine S&L piber, S&L siger jo man (kun) skal rense med olie i manualen. Men hvis man kører solventvædede propper igennem, kan det godt tage 8-10 stk før der ikke er mere grønt/blåt (efter skydning med Lapua Scenar/Mega). Hælder nu til at begynde at slappe lidt af med kemien fra nu af, indtil præcisionen ser ud til at forringes.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#31
@ Nemo

Se nu at få prøvet med en anden kikkert [Wink] - jeg kan jo næsten ikke vente på resultatet [:I]

Skulle det nu være så uheldigt, at kikkerten ikke fejler noget, har det altid været sådan, at fabrikken har været meget hjælpsomme, i sådanne tilfælde - så hvis det var mig, ville jeg tage riflen i hånden, og tage på "virksomheds besøg" [Big Grin]

Jeg har altid selv fået, en udsøgt behandling, på trods af mit "nørderi" [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#32
@ TSX: Efter de første 20 skud er den blevet renset i 10-15 min. med Robla Solo Mil, derefter har den fået en tur med Gold Medallion, mest omkring kammerenden (5-10cm) Gold Medallion er mest brugt for at få en glat overflad, altså en polering.

@ AB: det bliver først engang hen i weekenden en anden kikkert samt noget andet ammu bliver afprøvet.

Arbejde tager for meget af ens fritid.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#33
Nemo - gør dig selv en tjeneste, og lad være med at ændre mere end 1 ting af gangen - ny ammo med nuværende kikkert - tidligere afprøvet ammo med ny kikkert !!

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Jeg har samme problem med min nye Classic i 30.06 og kan også konkludere at skæftet ligger meget tæt på piben så det ikke skal tvinges ret meget før der er kontakt, den har nu fået ca 2 mm luft for så også at give bedre køling, det skal afprøves en af dagene


Fritlægning af pibe på 2 mm gjorde ingen forskel

Jeg havde for nogle år siden problemer med min Voere 22 LR da piben var tæt på skæftet, jeg lavede shims af alm printerpapir og placerede disse mellem pibe og skæfte lige foran låsestolen og fik knap 1 mm luft mellem pibe og skæfte, derefter skød den hul i hul og har gjort det lige siden, jeg fik først lavet bedding job på den for et par uger siden og den leverer stadig hul i hul

Her til morgen tænkte jeg at jeg hellere måtte afprøve papir shims teknikken på S&L’en, jeg placerede i lag papir mellem den originale bedding og pibe lige for låsestol, og nu skyder den nærmest hul i hul, herunder en frisk 4 skuds gruppe

Jo S&L er skam en fin riffel hvis du selv kan samle den færdig [Smile]

[Image: 2011-04-30-095307-SLClassic4shot.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#35
Hej alle.

Tak for de mange indlæg.

Kikketen er nu blevet udskiftet og det hjalp gevaldig. Skudgrupperne er nu væsentlig bedre og kan dækkes af en 5kr. (28,5mm) med Lapua 167grn. Scennar fabriks ammo. Tiden igår var desværre ikke til at vi kunne testskyde med andre patroner, havde ellers lavet en hel del forskellige.

Mit håb er selvfølgelig at jeg med noget skræddersyet hjemmerul kan få riflen til at præstere bedre skudgrupper.

Riflen skal selvfølgelig nu have chancen for at vise hvad den kan præsterer, kan den ikke gøre det bedre må jeg indrømme at jeg er skuffet.

Når jeg læser de forskellige indlæg at synes jeg, at jeg kan fornemme der er flere der har haft forskellige småproblemmer med deres Schultz & Larsen rifler, det er noget som jeg ikke var klar over før købet, men nu er det jo ikke riflens skyld at den første sigtekikkert sansynligvis har en fejl. Så nu må vi i arbejdstøjet og få lavet noget hjemmeladet ammo[:p]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#36
Vil det sige at de 2 [?] skal fordeles imellem claxel og chrstn olsen

[Big Grin] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Når jeg læser de forskellige indlæg at synes jeg, at jeg kan fornemme der er flere der har haft forskellige småproblemmer med deres Schultz & Larsen rifler, det er noget som jeg ikke var klar over før købet, men nu er det jo ikke riflens skyld at den første sigtekikkert sansynligvis har en fejl. Så nu må vi i arbejdstøjet og få lavet noget hjemmeladet ammo[:p]



Jeg var dog ikke overrasket da jeg fra flere jyske forhandlere har hørt om de forskellige problemer, på min egen har jeg stødt i nedenstående problemer

• Problemer med at spænde slagstift pga dårlig montering af aftræk, det er nu rykket 1 mm frem
• Pibe meget tæt på skæfte i den ene side (laminatskæfte)
• Skudgruppe på 6-7 cm i højden pga for dårlig pasning af bedding, formodentligt lavet med dummy låsestol og ikke riflens egen

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#38
Citat:quote:

Vil det sige at de 2 skal fordeles immellem claxel chrstn olsen

AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2


Arh, tror vi er tre ...

Citat:quote:

Originally posted by AB

@ Nemo

Du har en fejl på våbnet - spar dig selv for yderligere frustrationer.

Den mest sansynlige årsag er kikkerten - når du har prøvet med din egen kikkert (som du ved er 100 %) har du svaret !!

Hvis det mod forventning ikke hjælper, allierer du dig med en formand, og låner hans pibe (når i er sammen på skydebanen)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Til at dele [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#39
Jeg var jo ikke først, og det var jo kun en sansynligheds beregning [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#40
Hej Explorer-Bjarne - det ser da ret interessant ud med resultaterne med papir shims. Hvor gode var grupperne før indgrebet? Hvor meget papir lægger du ind under piben? Har du mulighed for at sende lidt billeder af indgrebet? Jeg har selv en Victory med 9,3 og 6,5-piber. 6,5 skyder omkring 25-30 mm grupper. 9,3 er omkring de 70 mm og dermed ikke i nærheden af tilfredsstillende. Med 9,3 pibne har jeg mistanke om, at den ikke er helt tilstrækkeligt fritliggende. Efter bukkejagten smutter jeg en tur forbi Hatting, så han kan lege lidt med problemet... Men det må siges at være lidt malurt i bægeret at skulle lave den slags fejlfinding på en riffel som i alle øvrige henseender er suveræn, smuk og funktionel.

Bedste hilsner fra Mads
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)