Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor meget kan et skæfte "bøjes"
#1
Jeg har for nyligt erhvervet mig en haglbøsse som måske nok blev købt i et øjebliks kådhed. Den er desværre for ret i skæftet og skal bøjes ned så der kommer større "drop". Særligt det agterste drop skal forøges. Efter min mening omkring 3,5 cm!

Er det noget en bøssemager kan klare? Kan det overhovedet gøres med så store udsving. Og hvem skal man tage til her på Fyn for at få det gjort?

Mvh Ledsmoke
Mvh Ledsmoke
Svar
#2
ca 15 mm i alle retninger, kan man bøje et skæfte, uden at det flækker.

Men de fleste jægere skal ha et drop at heel, på mellem 45-65 mm, for at bøssen passer korrekt.

Jeg hælder mere til at du ikke monterer dit gevær korrekt og prøver at kompensere for dette, ved at bøje skæftet for meget.

Har set mange eksempler på jægere der har lært sig at ramme med noget der ikke er tilpasset til dem (mig selv incl.) og så er det for alvor op ad bakke.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
ledsmoke, nu skriver du at du måske har købt i et øjebliks kårhed. En bøjning der er så stort som 35mm tror jeg ikke kan lade med et godt resultat, så bliver du nødt til at tage af skæftet.

Min erfaring er at skal et skæfte bøjes særligt meget har træet (som arbejder) en tendens til at trække sig tilbage over tid, 2-4 år.

Min anbefaling er køb et gevær der passer til dig 100% første gang også selvom du bliver nødt til at bytte gevær, der står jo nok af dem derude omkring.

Som Claxel skriver kan det være du ikke skuldrer dit gevær korrekt og det er den vigtigste del, også at gøre det ens hvergang.

Det koster at få bøjet et skæfte, så måske hellere bruge pengene på et andet gevær der passer dig = større træf procent samt færre ærgrelser.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ledsmoke

Er det noget en bøssemager kan klare? Kan det overhovedet gøres med så store udsving. Og hvem skal man tage til her på Fyn for at få det gjort?

Mvh Ledsmoke



Det er fuldt muligt, og vi er så heldige, at vi på Fyn har hele to kompetente skæftesmede:

Her:http://gunolsen.dk/

Og her:http://www.arneholgersen.dk/

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Nemo

Min anbefaling er køb et gevær der passer til dig 100% første gang også selvom du bliver nødt til at bytte gevær, der står jo nok af dem derude omkring.



Ja det ville da være dejligt hvis jeg en dag finder sådan et. Nu har jeg kastet et par hundrede til skulderen og ikke ét har passet 100% endnu. Der er ikke den butik på fyn eller i østjylland hvor jeg ikke har været inde og prøve om de havde noget stående - men nej, ikke til mig.

Men det skal da også lige siges at jeg af samme årsag var ganske klar over at jeg skulle have dette tilpasset mig. Så den lille udgift ser jeg bare ikke som noget alvorligt. Jeg kan bare blive hjemme fra banen et par gange så er pengene hjemme igen.

Men jeg takker jer alle for jeres svar og nu vil jeg prøve at tage op til denne Gun Olsen i næste uge. Ikke at jeg har nogen erfaring med ham kontra den anden der er nævnt. Men jeg kan godt lide navnet og jeg kommer jævnligt til Ringe. Hvis det har nogen interesse kan jeg såmænd godt vende tilbage hertil med hans svar og prisen på arbejdet.

Mvh Ledsmoke
Mvh Ledsmoke
Svar
#6
Jeg er ked af at der ikke er sket mere i sagen endnu, men min far er blevet indlagt efter nogle blodpropper og min kone er højgravid så det er lidt svært lige at overskue at få gjort noget ved det lige nu. Har i frustration bikset lidt forlænger sammen i værkstedet så jeg kan tørtræne med et gevær med den rette længde når jeg bare trænger til at komme ud under åben himmel og stille blikket på uendelig et stykke tid.

Mvh Ledsmoke
Mvh Ledsmoke
Svar
#7
Et haglgevær må gerne være lidt rigelig ret, det giver dig et "overskud" og hjælper på høje spidse fugle. Ved sideskud, kan du se fuglen over løbet, det finder nogle en fordel. Du bestemmer selvfølgelig hvor meget du vil rette den. Prøv på en papirsskive.
Jeg købte for nogle år siden en skøn Holland & Holland model Royal. Den var meget flot, ikke ret gammel, original kuffert, men desværre en links model.
Jeg fik bøjet skæftet, så det passede mig, til højre skulder, men efter få år "krøb" den tilbage. Jeg måtte presse højre kind meget imod skæftet, for at se lige ud over løbene. Det irriterede mig så meget at jeg solgte den igen.

FN
FN
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)