Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger og begyndersæt
#1
Hej alle i garvede jægere.

Så jeg har bestået mit jagttegn og er nu på jagt efter en riffel og kikkert, jeg skal bruge til jagt på vildsvin og råvildt, primært i Sverige. Jeg har fået et tilbud der lyder sådan her:

Remington 700 LTR (.308) 10.000
Zeiss Diavari Classic 3-12x56T m. lys 11.500
Våbenskab 7 våben 2.700
Montage ca. 800
Montering 500
Trænings ammunition x
Jagt ammunition x
Føderal x
Vedligeholdelses sæt m. olie x
I alt: ca. 26.800
x'erne betyder at jeg ikke ved præcist hvilken model der er tale om, men at der er inkluderet i prisen.

Må jeg spørge om jeres umiddelbare mening om denne handel ? Bør jeg kunne gøre det billigere ? Er der ting jeg skal være opmærksom på ? Er der mere jeg har brug for som nyjæger ? Jeg har allerede tøj og høreværn, kniv, skydevest, og småting m.m.

Håber at i vil dele ud af jeres erfaring.

På forhånd tak.
Svar
#2
Hvor gammel er Du - tror du er i stand til at betale det koster ?[:I]

Men hvis du er, som man kan formode, helt ny mht. jagtvåben, vil jeg anbefale Du starter på et lavere niveau - køb et våben med en rimelig optik - og fortsæt derfra og vent til du har fået erfaring nok til at ''begære'' bedre materiel, og selv vil kunne vurdere hvad du har brug for..

Man kan være så ''uheldig'' man har brug for flere kalibre[Wink] og når man kigger i skabet's log og finder ud af der er/har været en halv snes forskellige kalibre ved man godt hvor nogle af lommepengene er blevet af.[8D]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#3
Jeg er 22 og har naturligvis økonomi til at betale de tilbud jeg indhenter Smile

Jeg har skydeerfaring fra forsvaret, hvilket også er grund til riffel og kalibervalg. Jeg har bare flere gange hørt at man det er dumt at sparer på optik, da det er det vigtigste hjælpemiddel man har. Hvor ville du mene jeg skulle nedgradere?

Tak for dit svar Smile
Svar
#4
Det er et fint sæt du har udset dig, ingen tvivl om det.

Hvis det var mig, så vil jeg ikke købe nyt. Køber du brugte kvalitetsting, er der mange penge at spare, men udstyr fungerer lige så godt som nyt. Er det behandlet ordentligt, bliver det ikke dårligere af, at det er brugt en smule.

Men hold dig endeligt til kvalitetsgrej.

Jeg har gjort det samme alle de 20 år jeg har dyrket sporten, og har aldrig fortrudt det.

Alt jeg ejer af grejet er købt brugt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Du gaar ikke galt i byen med en Remington. Synes blot den lyder lidt dyr. Her koster den omregnet 4700 kr (ved godt det ikke kan sammenlignes) Men aligevel.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Jeg mener ikke Du skal købe det dyre sæt, så afskærer du dig for at bygge op undervesjs, afskærer dig fra glæden over at have trådt et med trin op, og du undgår også at glædes sammen med de andre ungjægere med deres CG/Tasco.

[Image: ajbutton1.gif]

Modereret af Kima/moderator
mvh
Svar
#7
Der mangler en god håndkikkert på din indkøbsliste - sådan en er i mit univers et "must".
Og et godt tips er at prøve en hel masse forskellige i forretningen - eller rettere sagt uden for forretningen, og her skal du insistere overfor ekspedienten selvom de hopper lidt over at du vil tage en håndfuld af dem ud på parkeringspladsen.
Selvom pris normalt hænger sammen med kvaliteten, er det ikke altid at det er det dyreste der virker for dig!
Selv gik jeg ud for at købe en zeiss håndkikkert, men prøvede mig frem og endte sgu med en Minox 6,5x32 til 1/4 af hvad den zeiss jeg hvavde kigget på kostede.....[:I]
Og jeg ved godt at 6,5 i forstørrelse og 32mm?? Men det virker bare kanon til mig, også om natten i Sverige, og her skal du tænke på at vildtsvin i Sverige normalt er noget natteroderri med meget lidt lys!

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Glemte lige: 308 er et sk... godt vælg til at begynde med, og lad for guds skyld ikke en ivrig ekspedient overtale dig til en fancy kortløbet magnum-kaliber som din første riffel......[xx(]
En magnum køber du senere når du "bare ikke kan undvære sådan en".....[:p]

Og så er der masser af billig træningsammunition i 308......[8)].....knæk og bræk.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
dejligt at en nyjæger bestemmer sig for at købe ordentligt grej fra starten !!!!!!!!!!!!!!

på den måde slipper du for meget bøvl og senere byttehandler med dertil hørende tab.

det eneste jeg ville ændre var en kikkertopgradering fra classic til victory

tommelen op herfra.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Wow... sikke mange forskellige meninger.
Jeg er ret sikker på jeg vil købe nyt, så det står fast. Hvad syntes i om prisen på det samlede tilbud ?

Hvad vinder jeg ved at opgradere fra Classic til Victory ? Kan ikke umiddelbart finde nogle forskelle på google, bortset fra prisen Big Grin
Jeg har en virkelig lækker kikkert med afstandsmåler i, som jeg har arvet. Den forventer jeg er god nok når den lige er malet. Den er oprindelig købt til sejlads, så den har en fræk gul farve Big Grin

Tak fordi i giver jer tid til at hjælpe mig, det er jo mange penge og et svært marked.
Svar
#11
Lækre sager du har i kikkerten[Wink] Mht pris skal man vist ikke købe noget før man har snakket med Skov i Bording eller Rex i Laurbjerg. Det har jeg lært på den trælse måde.

Jeg var på samme kurs som dig, da jeg valgte at købe et "klassisk" våben med træskæfte og alm blåneret pibe som første ordentlige riffel. Så kom den blanke/rustfri skyder med fiberskæfte bagefter.

Smag og behag, du gamle, smag og behag [Smile]

Pøj pøj.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by bergmann.88@gmail.com

Jeg er 22 og har naturligvis økonomi til at betale de tilbud jeg indhenter Smile

Jeg har skydeerfaring fra forsvaret, hvilket også er grund til riffel og kalibervalg. Jeg har bare flere gange hørt at man det er dumt at sparer på optik, da det er det vigtigste hjælpemiddel man har. Hvor ville du mene jeg skulle nedgradere?

Tak for dit svar Smile



Hej Bergmann

Om man vil købe det gode sæt fra start eller vendte og se om man bliver bidt af jagt og derefter købe noget der passer til dine behov til den tid må være op til dig. I hvert fald skal du vide at du kan komme i gang med riffeljagt for langt færre penge.

Eftersom du kender til skydning i forvejen må du også have en ide om det du kommer til at bruge din riffel til er alm. jagt inden for 150meter eller du har tænkt og begynde og skyde for sjovt eller konkurrence skydning på længere afstande(eventuelt jagt?)?

Hvis du ikke interessere dig for skud på lange afstande vil jeg synes Remington'en grundet prisen er et overkill. En tikka t3 hunter vil fint kunne levere jagtligt præcission ud til 150 meter samtidigt med den er billigere.

Nu du er i gang med rolls royce modelen i jagtriffel, så hvis du interessere dig for skud på lange afstande så vil du før eller siden få brug for kliktårne. En kikkert der både vil kunne udfylde dine jagtlige behov og eventuelle på lange afstande er Z6i 2,5-15 BT(=kliktårn)

Swarovskien har den fordel frem for zeiss'en at den arbejder med 6x zoom hvor Zeiss kun arbejder med 4x zoom. Dvs, du har større spænd i forstørrelses hvilket er en klar fordel.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Citat:quote:

.........så hvis du interessere dig for skud på lange afstande så vil du før eller siden få brug for kliktårne. En kikkert der både vil kunne udfylde dine jagtlige behov og eventuelle på lange afstande er Z6i 2,5-15 BT(=kliktårn)

Swarovskien har den fordel frem for zeiss'en at den arbejder med 6x zoom hvor Zeiss kun arbejder med 4x zoom. Dvs, du har større spænd i forstørrelses hvilket er en klar fordel......


Er det ikke lige i overkanten med en Zwarowski??? Jeg ville mene at selv zeiss´en er lige i overkanten af det man bør kaste sig ud i økonomisk, når man er 1. gangs køber - dog retfærdiggøre nattejagten zeiss´en.
Kliktårn og alt det der køber man når man simpelthen ikke kan undvære det mere.....[:I]

Men kan godt følge dig i T3´eren - dejlig riffel.

Startede selv med Tikke i Model m695 heldigvis i 6,5 - med heldigvis mener jeg, at der så var en grund til at udvidde våbenarsenalet.......[Big Grin]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
Puha... Tak for alt den hjælp.

Jeg tror at jeg holder mig ved det sæt jeg fik lavet i butikken. Det virker umiddelbart som det rigtige for mig, riflen stod over i hjørnet og kaldte på mig, så den vil jeg bare have. Optikken ville jeg ikke have noget mod at spare lidt på, men som mange påpeger kan man bare ikke gå langt ned, når det er svin der skal jages. Riflen skal primært bruges til jagt, og jeg kunne ikke forstille mig jeg ville skyde på vildt, længere væk end 100 meter, som min erfaring er lige nu. Dog vil jeg formodentlig bruge mange timer på skydebaner, så vil gerne have en høj zoom effekt.

Sidste spørgsmål. Montage, er det rigtigt at jeg skal sikre mig det bliver stålmontage, eller er andre materialer også ok ? Og igen, er prisen rimelig ? eller skal jeg trykke ham lidt på maven ?
Svar
#15
mht kikkert og zoom .. startede selv med 1½-6x42 i gammel brugt S&B .. som ny syntes jeg for lidt, ville mere zoom for at lære .. fik derefter ny 3-12x56 med lys (Kahles), skulle jo være 'universal' størrelse .. MEN den har vist sig som lidt hverken fugl eller fisk med de 3-12x.. i DK og på driv er det minste 3x ikke lavt nok for mig, så 'roder rundt' efter dyrene (derfor nu monteret lille lyspunkt oven på til det korte hurtige og placert på min magnum.. til lang holde bruger jeg mere end de 12x kan give (nu 6-24 også med rødpunkt oven på min 6,5er). Til min nye 375 kommer en 1,7-10x på.

Så du kan tænke på om du vil kigge på en fx en 2-8 (tror duralyt har dem lys?) og senere en anden kikkert der række et stykke op over x12 (fx 4-16x, eller mere). De 2x er bedre for at fange dyr, som fx jeg har set på 20-50m fra tårn her i DK, 8x fint til dyr på 100m. Hvis det skovjagt i S = du har mere brug for ca 2x (el. mindre) i bunden end 12x i toppen.

Natjagt og svin .. ja tyske glas er udviklet til det market, men 56mm er kun nødvendig hvis du skal helt op i forstørresle om natten og du er ung nok til at dine pupiller kan åbnes nok til trække det hele ind.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Citat:quote:

.........så hvis du interessere dig for skud på lange afstande så vil du før eller siden få brug for kliktårne. En kikkert der både vil kunne udfylde dine jagtlige behov og eventuelle på lange afstande er Z6i 2,5-15 BT(=kliktårn)

Swarovskien har den fordel frem for zeiss'en at den arbejder med 6x zoom hvor Zeiss kun arbejder med 4x zoom. Dvs, du har større spænd i forstørrelses hvilket er en klar fordel......


Er det ikke lige i overkanten med en Zwarowski??? Jeg ville mene at selv zeiss´en er lige i overkanten af det man bør kaste sig ud i økonomisk, når man er 1. gangs køber - dog retfærdiggøre nattejagten zeiss´en.
Kliktårn og alt det der køber man når man simpelthen ikke kan undvære det mere.....[:I]



Hvis manden er ude for at bruge spidsen af en jet jæger så kan han lige så godt få det rigtige fra start. Mande skød i forvejen og hvis hans intension var at lege på lang afstande, så kunne han lige så godt få den rigtige kikkert fra starten af. Det med man skal starte med noget, også brug penge på at opgradere når man alligevel kunne have fået det rigtige fra start for en marginal mer investering fatter jeg ikke pointen i.

Hvis du læser min post fra start af gør jeg opmærksom på at han kan få et sæt der er langt billigere, men det er hans valg at bruge pengene på hans riffel og dermed vores opgave at rådgive ham om de muligheder der er, så han på et informeret grundlag kan tage sin egen beslutning. Når man lige frem køber 700 LTR så det en oplagt mulighed at lave huller i en skrive på langafstand, og rådgive ham om hvad han kunne få brug for i den forbindelse.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#17
det er forstørrelses zoom 3-12 er hver fugl el fisk mht skovjagt og langhold.. derfor forslag om en decideret kikkert nu og en anden decidret til senere .. ellers er vi oppe jo og snakke 6xzoom og det bliver jo alligevel mer pris (og dække alligvel ikke fra 2<= til 16+ (dvs fra 'gadekæret til himalya'), men ok 2,5-15 er nok fin som 'solo kikkert') .. mere zoom er også mere glas og normalt list lystab pga dette (ærke natjægeren i Tyskland har jo fast 8x56 el 6x42 til det brug)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#18
Hejsa

Gå aldrig ned på grej - hvis du har grynene skal du bare slå til, det er en fed rig der kan handles når du vil over i Sako TRG med PM2 på ryggen
Svar
#19
Citat:quote:

......Det med man skal starte med noget, også brug penge på at opgradere når man alligevel kunne have fået det rigtige fra start for en marginal mer investering fatter jeg ikke pointen i.....

.....Hvis du læser min post fra start af gør jeg opmærksom på at han kan få et sæt der er langt billigere, men det er hans valg at bruge pengene på hans riffel og dermed vores opgave at rådgive ham om de muligheder der er, så han på et informeret grundlag kan tage sin egen beslutning. Når man lige frem køber 700 LTR så det en oplagt mulighed at lave huller i en skrive på langafstand, og rådgive ham om hvad han kunne få brug for i den forbindelse......



Hehe..... Jeg har skam læst dit indlæg fra starten, men jeg har også læst hans....[Wink].... jeg giver dig ret i at mange her inde tænker lange skudhold når de høre remington 700 LTR, og så snakker vi en helt anden type kikkert end hvad man normalt har brug for til jagt - 100 % enig.
Men dét jeg læser ud fra "bergmann´s" indlæg er, at han simpelthen har set riflen og tænkt "....øj.... sådan en må jeg bare ha´...." og det kan jeg sgu godt forstå. Men jeg læser også at hans planer er jagt på buk og vildtsvin, herunder nattejagt, og formodentlig det man kan betegne som normal træning - altså 100 meter banen (måske 200 meter). Og her er zeiss´en rigeligt rent forstørrelsesmæssigt og lysmæssigt.
Han nævner ikke svingmontage eller flere kikkerter, så vi snakker én all-round kikkert til en fair pris med natteegenskaber - zeiss igen.
Så ud fra de antagelser ville en Zwarowski efter min mening ikke være "most value for the money" i hans tilfælde. Det er remingtonnen heller ikke men den har han set sig lun på, så det er en helt anden snak.

M.h.t. merinvesteringer senere hen, så ved man normalt først hvad man har brug for når man har skudt/gået på jagt i 5-10 år - og jeg har skrevet normalt....[:I].. - men for 90% af riffeljægerne i Dk er en allround riffel med en allround kikkert det eneste de har (og har brug for) resten af deres "riffel-dage". Derfor mit indlæg om at en Z6´er nok var lige i overkanten i hans tilfælde.

At vi andre så får et manisk forhold til at skæddersy en riffel til ét specifikt formål, er da bare dejligt nørdet, men sådan er der jo så meget.........[8D]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#20
Det er et rigtig fedt sæt du har fundet der.

MEN... Du må ikke give mere end 8-9 for LTR'en uden noget. Den skal du presse dem på.

Jeg har en Remington 700 LTR Godt nok i 223R og en S&B Zenith 3-12x50 Med FD, (står til 14500) og QRW Ringe, og baser tilhørende.

Det sæt Incl, Butler Creek til begge ender, Uncle Micke rembøjler, Neopren rem, 140 Spidsskarp, 2x20 stk jagt ammo og rensesæt for 20K rent. Og så var den monteret, og lige klar til at jeg selv gik i kælderen hældte en håndfuld patroner igennem og justerede de sidste klik til at den passede til mig.

Jeg har både en Zeiss og en S&B og der er ingen tvivl om at den dag jeg finder på at skifte Zeiss'en ud så kommer der en S&B mere i skabet.

Pres ham bare.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)