Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
n140 vs. 308 win ?
#1
Endnu en ny håndlader - og endnu et tvivlsspørgsmål.

Kugle: Hornady HPBT match 168gr
Hylster: norma
Fænghætte: CCI LR
Krudt: Vitavouri n140

Min udfordring: hvilken krudtmængde skal jeg bruge?

Jeg har fundet data for 168gr kugler fra Sierra (Lapua.com) - Umiddelbart hælder jeg til at bruge den opskrift: (min 36,2gr max: 42,8 gr) - men mangler lidt erfaring med betydningen af at skifte kuglefabrikat - her ville jeg gerne have lidt input.

Takker på forhånd for input og info.

Vingeskudt
Svar
#2
Der sker ikke noget ved at skifte kugle, med samme vægt, så længe det ikke er special eller homogene kugler(ikke blykugler)
- du skal bare være obmærksom på, at sættedybden ikke er den samme, da de har forskellig udformning.

Start med en moderat ladning - f.eks midt imellem min. og max.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Der er stort set ingen forskel mellem Sierra MK 168 grains og Hornady 168 BTHP grains Natl. Match, når man sætter det ind i Quickload...

Men de to kugler har en lidt forskellig form, så måske skal sætte-dybden justeres lidt, og kortere COL = højere tryk for samme krudtmængde... = reducer max-ladning lidt, alternativt længere COL for at komme tættere på bommene (kan øge præcisionen i mange rifler)

Eksempel: Standard COL med Hdy BTHP = 2.800" = 71,12 mm tryk = 3659 Bar

COL øget til 2,879 = (2 mm længere / mindre sættedybde) = 3449 Bar og 10 M/sek langsommere kugle.... (i 24" pibe)

Jeg ville starte med at finde en passende sættedybde med Hornady kuglen (i bommene -- minus 1 - 2 mm, hvis de så kan være i magasinet og føde!!!
Derefter starte med ca 42 grains N140 og arbejde opad..

Max ladning med 72 mm COL = 43,2 (dette er fra min egen .308) og den er faktisk trykmålt med "Pressuretrace" måleren til 3675 Bar, hvilket er en del under CIP maksimum på 4150 Bar.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Tak for de gode svar -de hjælper mig meget.

jeg glæder mig til at komme en tur på skydebanen i weekenden - nu med hjemmerullet.
Vingeskudt
Svar
#5
Hurtig update - var på skydebanen dag for at forsøge mig med første batch af "egen avl". Jeg valgte at begynde midt i mellem min og max ladningerne. Laveste ladning var 39,2 gr og højeste var 41,2gr (i 0,5 gr skridt). Rent præcisions mæssigt var der ikke mærkbar forskel på ladingerne. Men ramme, det kan de sgu. Forrygende underholdning.
/Vingeskudt
Svar
#6
Jeg har været det samme igennem med min 30-06. istedet for 82 mm. patronlængde har jeg brugt 83,5, hvilket er 0,5 mm. fra riffelgangen.
jeg har lavet en ladning som beregnet giver 3608 bar. dog har jeg stadig mærker efter udkasteren i en del af hylstrene.. Er der noget der jeg har overset..? ladningen er 57,3 gr. mrp. cci 250 lr-m. hætter, norma hylstre og 180 gr. Nosler partition!? jeg kan selvfølgelig reducere ladningen til der ikke opstår tryktegn nogensinde. men det burde der jo heller ikke gøre ved 3608 bar så er der noget jeg har fejlberegnet?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by højen

Jeg har været det samme igennem med min 30-06. istedet for 82 mm. patronlængde har jeg brugt 83,5, hvilket er 0,5 mm. fra riffelgangen.
jeg har lavet en ladning som beregnet giver 3608 bar. dog har jeg stadig mærker efter udkasteren i en del af hylstrene.. Er der noget der jeg har overset..? ladningen er 57,3 gr. mrp. cci 250 lr-m. hætter, norma hylstre og 180 gr. Nosler partition!? jeg kan selvfølgelig reducere ladningen til der ikke opstår tryktegn nogensinde. men det burde der jo heller ikke gøre ved 3608 bar så er der noget jeg har fejlberegnet?



Prøv en Cci 200 i stedet og se om ikke det virker bedre... Jeg har aldrig haft behov for at bruge magnumhætter når vi snakker ladninger under 60 grains, heller ikke i kolde egne hvor pemp kommer ned på -15-20 grader...
Men start med at reducere ladning 1-2 grains, just in case...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
jeg tror også det er planen med en reducering. men beregningerne forklarer ikke tryktegnene, derfor ville jeg gerne vide om andre når frem til samme resultat ved beregningen..
Svar
#9
Husk altid at checke om hylstrene har mærker inden ladning, især hvis du genbruger andres hylstre, men også hvis du ved et uheld får samlet fremmede hylstre op, sammen med dine egne på skb.

Ladninge virker ikke hårrejsende, men pas på med at gå så tæt på bommene, med friske ladninger. Selv om kuglerne er "ens", kan der alligevel være noget forskel på dem.

Hvor sikker er din måling [?]- måske er du tættere på, end du tror [Wink] - det kan måske forklare eventuelle tryktegn !!

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
Har målt efter en del gange og det er ret præcist. metoden er at kamre en patron med løst projektil og måle den efterfølgende.
Jeg kender mine hylstre, da de er mærkede, så fører statistik med ladningerne.
Jeg kan lige komme med en update nu..
Mrp gav ikke så god fyldning og forbrændings% når man fortsatte med at reducere ladningen, så jeg nåede frem til at rhino 25 var mere optimal til den ladning.
Det har jeg nu afprøvet ladninger med og fundet en passende ladning. Trykmæssigt ligger den beregnet omkring 3600 bar som den anden, denne giver dog ingen trykmærker og fyldning og forbrænding samt præcision er fin, så den er på vej i masseproduktion..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)