Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Måling af sættedybde
#1
Hej,
Har målt sættedybde (eller rettere max COL)for en specifik kugle/våben kombination ved først at markere afstand fra munding til bundstykke på en kulfiberstang og derefter afstand fra munding til spidsen af kuglen. Markeringerne består af bøsninger der skrues på kulfiberstangen. Kuglen er med en træ-dyvel sat an mod riffelgangene uden mere kraft end der lige skal til for at holde den på plads. Med en skydelære måles derefter afstanden mellem de to bøsninger. Sættedybden skulle så kunne findes ved at trække ½ -1½ mm fra. I teorien en præcis metode. Men resultaterne afviger fra ladetabellerne (kan være det specifikke våben) og (værre) også fra resultatet der opnås ved at sværte kuglen på en (tom) patron og så skubbe kuglen ned i hylsteret indtil riffelgangene lige akkurat ikke fjerner sværten. Denne metode giver en ret kort COL/dyb kuglesætning. Afvigelsen er mere end der kan forklares ved måleusikkerhed.
Har nogen af jer erfaringer med den førstnævnte metode, som i hvert fald i teorien er den mest præcise? Jeg spørger fordi våbnet er af lidt ældre årgang og jeg vil gerne undgå det overtryk der kan opstå ved at sætte kuglen an direkte mod riffelgangene.

Venligst

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
Jeg har lige gjort det samme..¨vær opmærksom på at hvis man ligger projektilet helt an mod riffelgangen anbefaler QL at sætte starttrykket til 750 istedet for feks. 200-250 (kaliber 30-06).. du skal med andre ord reducere ladningen mærkbart for og have samme tryk, til gengæld kan man anvende langsommere krudt end før, da trykket hurtigt kommer op og det fremskynder tilsyneladende forbrændingen.
Har du ikke selv Ql. laver jeg gerne nogle beregninger til dig, men det blir først senere på dagen.
Din metode til måling lyder ikke så præcis, selvom jeg godt har hørt den omtalt før.
Jeg tog et afskudt hylster og sizede den yderste mm. af halsen. Alternativt kan man lave en lille bule, som akkurat fastholder kuglen i hylstret. kuglen sættes yderligt i hylstret og kommes derefter i kammeret og der lukkes.
Nu vil riffelgangen presse mod kuglen, som skubbes tilbage i hylsterhalsen. Når patronen forsigtigt udtages, har den præcis den maksimale længde. Så kan man evt. selv trække o,5 mm. fra.
Processen gentages selvfølgelig nogle gange, men resultatet skulle gerne være ens.
Svar
#3
Tak til Højen,
Jeg prøver din metode og ser hvad den giver. Med den rigtige sættedybde kan jeg bruge ladetabellernes kombination af krudt, kugle og sættedybde. Jeg har ikke her og nu trang til at sætte direkte an mod riflingen; men tak for tilbuddet om Ql!
Venligst
Niels

9,3*57
9,3*57
Svar
#4
Jeg anvender en metode ala højen hvor jeg neck sizer et afskudt hylster og sætter et projektil i med min bullet puller som jeg igen trækker næsten helt ud

Derefter klemmer jeg projektilet i ved at kamre det i riflen, jeg måler herefter længden med en bullet comperator

Jeg gentager processen med at klemme projektilet i og måle 2-3 gange, hvis værdien ikke er ensartet gentager jeg endnu flere gange

Det hænder at projektilet kiler sig fast i riffelgangene og man hiver kuglen lidt ud igen når man åbner, det giver uensartede målinger

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Jeg forstår ikke helt det med en kulfiberstang og bøsninger ? Kan du tage et billede af det ?

Jeg måler med rensestokken mod bundstykket og markerer med en spritpen. Så sætter jeg den kugle jeg vil bruge fast mod bommene og markerer igen. kuglen bliver ikke sat mere fast end at den nemt kan løsnes med et let slag med rensestokken. Derefter kan jeg trække 1 mm fra målet, det er min max. COL. Den gælder selvfølgelig kun for den kombination af riffel og kugle den er målt med.

Jeg kan godt komme ud for, at den målte max COL giver en patron som ikke kan være i magasinet. Så må jeg lave patronerne kortere, men jeg har aldrig været ude for, at max COL har givet en patron som satte kuglen fast mod bommene, så jeg anser da metoden for tilstrækkeligt præcis.

Jeg har ikke brugt den metode med teleskop-prøvepatron, netop fordi jeg frygter, at kuglen kan trækkes ud igen under målingen, men næste gang jeg skal til det, vil jeg da prøve begge metoder, og se om de giver det samme.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
[Image: reevestool002.jpg]
Lyder som denne metode.

Mvh. Loft
Svar
#7
Hvis man med Stony Point (den hedder vist noget andet nu?) måleren bruger en rensestok til at "holde imod kuglen/projektilet" fra mundingen, kan man lave meget fine og ensartede målinger med det setup. På den måde kan man "sætte" kuglen ensartet i riffelgangene.

Det er tydeligt at mærke hvornår projektilet "sætter sig" i riffelgangene..

Der er stor forskel på hvor brat riffelgangene begynder i forskellige rifler, og i de rifler hovrr overgangen er meget blød, kan man få store variationer i COL målingerne.

Weatherby kalibre benytter helt bevidst en ekstrem lang "throat" hvor det er umuligt at sætte projektilet ud i nærheden af bommene.
Dette forøger i realiteten hylstrets volumen og sænker dermed kammertrykket lige i starten = mere krudt og større hastigheder

Flere af de gamle 6,5 kalibre, derunder 6,5 x kedelig (55) har en meget lang "throat" da kalibrene oprindelig altid skød med meget lange nærmest rundnæsede kugler. Det kan være meget svært at få lette kugler til at sidde langt nok ude, og stadig sidde ordentligt fast i hylsterhalsen. (F.eks. er det ikke muligt med 100 grains Ballistic Tip i min 6,5 x 55 at komme nærmere end 2 - 3 mm fra bommene....)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hvis man med Stony Point


Er der nogen der ved hvilket gevind der er på denne og evt hvor man ville kunne få fat i en snittap? [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Lidt google søgning fortæller at det er en "5/16-36 [:o)]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
Jeg har ikke lige et billede, men Loft's billede er præcist som mit setup, omend mit er mere hjemmestrikket. Det lader til at være en gængs metode, så måske er det blot et spørgsmål om at finde et professionelt måleapparat? Der er nævnt forskellige muligheder - er der nogen der har link eller forhandlere til måleapparater?
Venligst

9,3*57
9,3*57
Svar
#11
hej
jeg bruger hornady lock-n-load overall length gage
det er den røde vist på loft billede rimeligt nemt og precis
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hvis man med Stony Point


Er der nogen der ved hvilket gevind der er på denne og evt hvor man ville kunne få fat i en snittap? [Smile]

MVH Bjarne



Hej.

Ingen der ved hvor man kan købe en "5/16-36 snittap ?

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#13
Nu skriver du at du måler afstanden imellem bøsningerne ?
Det er forkert, du skal måle fra forkant til forkant.
Mvh Hans
Svar
#14
Hej Hans,
Ja faktisk er det endnu værre[Wink] - jeg måler fra "yderkant til yderkant" [:0] men jeg har så "heldigvis" nulstillet skydelæren så "0" svarer til tykkelsen på en bøsning; men du har fuldstændig ret!

9,3*57
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)