Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sindsygheden total !
#1
Ja undskyld posten's navn, men forklaring folger....
Talte lige med en gammel ven fra DK i telefonen tidligere i dag. Kan fortalte at Danmarks Tojhusmuseum havde deaktiveret en af verdens meste komplette og sjaldne vabensamlinger.
Dette skulle vist vare ved at gennemskare vabene pa tvars...eller sadan noget lignende.
Ok, nu er jeg ganske vist ikke boende i DK mere, men har da siden barns ben besogt samlingen igen og igen. Den har vel ogsa inspireret mig dengang, pa bade det historiske og tekniske omrade.

Man ma vel antage, at samlingen tilhorer staten...og dermed folket som har betalt skat til museet's vedligeholdselse og bevaring af diverse effekter.
Blev befolkningen hort vedr, denne beslutning i sagen om deaktivering ? Hvem i al verden fandt pa denne modbydelige ide?

Har kendt mange gennem arerne, som har hjulpet Tojhuset med sjaldne vaben samt historisk viden osv. Sikke da en made og sige tak pa ikke!

Sa kunne man vel ligesa godt have solgt samlingen til et frit og interesseret land istedet. Om ikke andet kunne denne fortjeneste have gaet tilbage i statskassen.

Fortal vensligst at jeg er blevet misinformeret. hmm.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Det er en skrøne, at bevaringsværdige våben er destrueret. De har muligvis skaffet sig af med overtallige nutidige våben af M95 typen, som de havde i mange eksemplarer, det er nok det der er baggrund for rygterne.

Men Tøjhusmuseet har nedtaget de store historiske samlinger og lagt dem i depot, for at få plads til et udstillingskoncept med en, efter deres mening, bredere appel. De vil have et familiemuseum, istedet for et nørdemuseum.

Desværre bliver resultatet for os nørder nogenlunde det samme. Det er dyrt nok at pakke samlingen ned. Det vil blive helt urealistisk dyrt nogensinde at udstille samlingen igen, så den er tabt for os, der gerne ville se det hele. Det var meget specielt og helt enestående i verden at kunne gå fra en af verdens allerførste ildvåben, en hakebuchs fra middelalderen, forbi en komplet Gatling gun, de tyske udgaver af stormgeværet og hen til helt moderne konstruktioner, samt alt derimellem. Det kommer vi aldrig til at se igen[xx(].

Jeg kan huske, da jeg første gang besøgte museet, blev jeg i grunden temmelig skuffet. Bevares, du kunne se våbnene, men der var ingen oplysninger om konstruktionerne, hvad der var gået forud i udviklingen, hvilken historisk sammenhæng våbnene var brugt i eller noget som helst andet. Disse oplysninger måtte jeg selv finde andre steder, og så blev det mere og mere spændende at komme igen. Men det er vel de færreste der går så meget op i det, så jeg vil tro, at hvis THM har lavet " brugertilfredshedsundersøgelser" så er det de skuffede generalister der har været i klart overtal.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
nej det vil ikke undre mig hvis det er sandt at de har skåret kammer og noget af piben igennem.

jeg har selv udført ligende handling på både pistoler og rifler for en lokal politimand. for at de gamle våben lovligt kan udstilles på et lokalt museum med våben fra 2. verdenskrig.

man ved jo aldrig hvornår rockerne bryder ind for af tage en gammel forlader og anvende den i bandekrigene[xx(]
Svar
#4
Jeg kan genkende historien om det som Jess fortæller... Dog er det ikke tøjhusmuseet, men derimod bunkeren som lå/ligger ude bag hillerød...

Jeg har fået fortalt at det var kommet en politiker for øre at der var en udstilling hvor der gerne måtte røres ved våbnene og bæres rundt på og skilles ad... Dette gjaldt også børn... Og efter sigende skulle effekterne være destrueret... Jeg har ikke kunne få dette be/afkræftiget, men der er lukket i bunkeren... En stor skam...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Hvis jeg husker rigitgt, blev jeg fortalt at danske nyheder for omkring 5-7 ar siden, viste et indslag fra USA, hvor far/son skod med en Garand fra DK.
Dette horte utopi partiet SF om, og fik det bremset meget hurtigt. Ved saledes ikke hvad der skete med ovrige vaben forsvaret solgte ud af.
Fuldstandigt hovedrystende ! Det mindste man vel kunne have gjort, ville have varet og tilbyde USA samtlige vaben tilbage gratis. Mange glemmer historien al for hurtigt. Marshall hjalp og Lend/lease osv.

Haber f..... aldrig USA hjalper igen, naste gang lokummet brander. Og dette ikke fordi jeg bor her, i DK ville jeg have haft nojagtigt denne samme mening/opfattelse.

Tank sig nogle personer lever sa langt vak fra virkeligheden omkring dem.....hmm kaldes de ikke politikere.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
Der er jo foreløbig ikke bragt andet end udokumenterede rygter til torvs. Hvad med at skaffe fakta på bordet før forargelsen flyder over ? Jeg har set Tøjhusmuseet direkte dementere, at våben skal destrueres, men jeg kan ikke lige finde kilden nu.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jess, der er en lov i USA (jeg husker ikke navnet paa den) men den forbyder at vaaben tilsendt andre lande aldrig maa føres tilbage til USA igen. Jeg har F.eks en Colt 1911 A1 der blev lavet i 1943 og nedkastet til modstandsbevægelsen. Jeg maa ikke engang tage den til USA og skyde den i en skytteklub. ATF vil ikke udstede papirer til den (FORM 6) eller min US carbine som osse stammer fra Modstandsbevægelsen.
En af mine venner har iøvrigt en M1 Garand Fra det danske forsvar. Genkender kronen der er stemplet bag sigtemidlet. Hvis jeg husker ret er den fremstillet paa licens i Italien.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#8
Våben lov var del af 1968 US Federal firearms act...loven var stemtet i fordi af mange political mordet i 1960s i USA.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#9
Hogmeister.. Det vidste jeg ikke! interessant. LasseScout...Nar det kommer til dansk vabenlovgivning, bliver jeg stort forarget over alt.
Stort set intet praventivt over DK vabenlovgivningen. Dem som forsoger at efterleve spillereglerne, kender vel meget til ansvar i forvejen, ellers ville man jo vare berettiget til tilladelser overhovedet. Ja og dem den skulle have en praventiv effekt overfor, er sikkert totalt ligeglad i forste omgang.

Sjovt du navner den 1911 fra 1943. Sadan en havde jeg ogsa da jeg boede i Arhus. Fik nu afslag pa tilladelse, selvom ovrige i DK havde denne model pa billet. Blev sa rasende, at jeg var lige ved at salge den til HA istedet, da man som vabenejer blev behandlet som var man en af dem i forvejen.

Na men den er vist omsmeltet til postkasser/parkbanke i dag. Toatalt sindsygt ikke !

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#10
Min ser stadig ud som var den lavet igaar 100%. Har aldrig været i brug. Heller aldrig været registreret i DK. Smed den i kufferten engang jeg var derovre og registrede den her.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Ja, jeg var desvarre for dumloyal dengang, og troede pa systemet osv.
Skulle have gjort pracist det samme.
Vidste dog ikke at skulle have en fremtid i USA dengang. Resten af grejerne led heldigvis ikke samme skabne.....

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)