Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8X57JS og 6,5X55 ladedata hjælp
#1
Hej Alle

Som super-rutineret-helt-nybegynder-genlader, er jeg lige faldet over et par spørgsmål som I helt sikkert kan hjælpe med.
Vedr. 8X57JS:
Min gamle Mauser 8X57JS, jeps, ombygget til jagt, men stammer fra en af dem der ikke gad slæbe den helt til Tyskland i '45.
Den fik jeg lave lidt ammo til med følgende data:
Norma hylstre, CCI 200 hætter, Hornady RN 170 grain kugle, og krudt i følgende ladninger med Norma 202:
46 - 46,5 - 47 - 47,5 alt gik fint med to skud i hver ladning, men så skal man ikke gå tilbage til den svage krudtladning når den er blevet varm, for så skal jeg love for at hylstrene soder på siden og jeg blev noget nervøs.
Er det bare mig der er en klovn, og lidt for forsigtig med krudtet og dermed skal holde mig i den øvre ende af scalaen eller?
Er det ikke også lidt vildt med en friflugt på 1 cm? eller er det helt normalt i den kaliber?

Så til 6,5X55:
Sierra Game king kugle i 140 grain, kan den holde nogenlunde de ladedata Norma har for Nostler Partition? Har nemlig kun noget Norma 204 krudt på lager? Altså sådan mellem 41 og 43,1 grain?
Resten af ladningen hedder Hylstre fra Norma, CCI 200 hætter

Det var noget af en smøre :-)

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#2
8x57 IS (JS)
Har ingen erfaringer med genladning til denne kaliber og ved derfor ikke hvad friflugten er almindeligvis. Men 1mm undrer mig ikke synderligt hvis det er en gammel militærriffel. Hvor lang er COAL?.
Generelt kan jeg sige at et god startladning kunne være midt imellem det der er opgivet som min. og max. Der starter jeg som regel. Om du er en klovn ved jeg ikke, men måske lidt af en sikkerhedshippie.

6.5x55
Du kan sagtens udskifte din GameKing med en partition forudsat at kuglevægten er ens og din startladning er rimelig (måske som beskrevet ovenfor).

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#3
Hej solvedk

Der hvor jeg undrede mig ved 8X57'erne var da der var hele 10 mm friflugt, men afstanden passer med sættedybde der svarer til kaliber, hvorfor det sikkert er rigtigt. Den gamle dame kan jo sluge 220 grains kugler og de fylder noget mere, så det er nok rigtigt.
COAL er 72 mm jf. Normas hjemmeside og min målte længde var 82 mm altså en friflugt på 10 mm, men kuglen er ikke længere, så længden på patronen bliver kun 72 mm.

Vi har prøvet lidt forskellige ladninger i forskellige 6,5X55 og der er ingen tvivl om, at ladningerne bliver fra midten og op, hvadenten det er MRP eller 202 krudt vi anvender, så der er vi ved at være på sikker grund :-)
Vi har også hygget med nogle oryx kugler med samme resultat, så du har nok ret i, at der ikke er nogen grund til at rode rundt i bunden af krudtscalaen :-)

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#4
Jeg ville gå i retning af en kortere friflugt. min riffel har normalt 2 mm. men det reducerede jeg til 0,5 så 1 cm. er nok lige rigeligt hvis den skal ramme samtidig..
Mht. til ladninger i 6,5x55, ville jeg generelt satse på de ladninger der fylder hylstret og stadig når at forbrænde.. feks. 50,6 gr. rhino 25 til det projektil (max.)så er der 100% forbrænding og 3428 bar tryk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)