Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende hastighed i 223 rem
#1
Hej Formænd!

Jeg er nu begyndt at kronografere mine ladninger, hvilket bringer megen interessant information for dagen.

Da jeg i sin tid udviklede ladninger havde jeg ikke adgang til en kronograf, men fandt en fin ladning med Norma Oryx 55 grains, som uden problemer kunne holde sig indenfor 20 mm med 5 skud @ 100 meter.
Efterfølgende købte jeg en ny portion RP 11 og ladede en serie patroner, men jeg blev lidt skuffet over præcisionen. En hastighedsmåling viste V0 812 m/s [xx(]

Nå, det skal man jo ikke lade sig slå ud af, så jeg købte en ny portion RP 11 og lavede nye testladninger med Norma Oryx 55 grains med 23,0-24,5 grains krudt bag.
Normas ladedata angiver V0 for Hornady SP 55 grains mellem 880-986 m/s med samme mængde N201.

Denne gang viste kronografen 816-885 m/s med de respektive ladninger [B)].
Bedste ladning 24,0 grains RP 11, hvor spredningen var 41 mm for 5 skud @ 100 meter. V0 873 m/s, ES 10 m/s og SD 3,3 m/s.

Er der nogen som kan gennemskue, hvad jeg gør galt?
Jeg kan til nød acceptere, at den første dåse krudt var langsom/dårlig, men to i træk?

Der var ingen tryktegn og jeg overvejer nu om jeg skal forsøge at lade nogle over anbefalede maxladning. Hvad siger ekspertisen?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Det lavere tryk kan skyldes at du måske ikke sætter kuglen dybt nok, men har ændret på patronlængden? Min erfaring siger mig at Oryx kan lide at blive sat forholdsvis dybt, hvilket giver et bedre starttryk...

Må er kende at jeg har i flere tilfælde gået over maxdata med gode resultater, men med forsigtighed...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Uden at gøre mig til ekspert på 223(selvom jeg også har været der) så vil jeg sammenligne med mit nuværende 308 kompleks.

Ifølge QL er 46 Grains rl 15 et helt vildt over tryk i min riffel.
Og skulle give en hastighed på næsten 900 meter.

Men det giver kun 810 meter, hvilket svarer meget fint til den ladning, som ifølge QL skulle give max tryk.

Hylstre og andet er gennemset, målt på hylsterbund og der er ikke nogen tegn på over tryk.

Jeg har sammenlignet med andre tabeller for projektiler med samme vægt og krudt, og i følge dem er 46 grains omkring max.

Så nu bruger jeg bare de 46 grains. Men vejen der til var trykladninger med spring på 0,5 grain.

I en 223 vil jeg anbefale, at du arbejder dig opad med 0,1 eller 0,2 grains ad gangen pga det lille hylster volumen. Den procentuelle forøgelse vil så ligne de 0,5 fra 308 hylstret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Kører med 25,5 grains RP11 i min 223 AI hvilket giver 1000 m/s med en 55 grains SP.
En standard 223rem burde kunne køre 900m/s uden problemer.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Kan det have noget at gøre med, at Norma bruger magnum hetter i deres lade data..[?] Ved ikke om det giver mere fart

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
For du fornuftige hastigheder når du måler hastighed på fabriksammo?

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#7
Tak for gode råd.

Jeg har nu lavet nogle nye testladninger med COL ihht Normas ladedata og krudt i intervallet 23,0-25,0 gr. Så må vi se, hvad kronografen og skudgrupperne viser.

Jeg har desværre aldrig kronograferet fabriksammunition i riflen.

Fortsættelse følger, når jeg har været på skydebanen...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Glem alle de der "fabriksangivelser" og lav friflugten på ca 0,5-1mm med den patronlængde det nu giver, magasinlængden taget i betragtning.

Er dit kammer anderledes og du ved et tilfælde får negativ friflugt så får du langt tidligere tryktegn med deraf lavere hastighed.

På min egen 308, kører jeg med 0,3mm negativ friflugt og det skyder med en absolut max ladning så man får tårer i øjnene[Big Grin]

Derfor se og få målt max patronlængde i DIT kammer!
Og nu ikke noget med bare at mase en kugle i et afskudt hylster, men den rigtige metode med en stang og 2 bøsninger eller en "stoney point patronlængdemåleting".

Iøvrigt så skal nogle projektiler sættes dybere for at have den korrekte patronlængde og det kan udmynte sig i det fænomen som "Doktoren" skriver.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Jeg har i min riffel med COL 58,0 en friflugt på 0,8 mm med Norma Oryx. De beskrevne resulteter opnået med denne COL. Derfor giver det i mit hoved god mening at følge "Doktorens" ordination [Wink]

vh Lars

Citat:quote:

Originally posted by GT

Glem alle de der "fabriksangivelser" og lav friflugten på ca 0,5-1mm med den patronlængde det nu giver, magasinlængden taget i betragtning.

Er dit kammer anderledes og du ved et tilfælde får negativ friflugt så får du langt tidligere tryktegn med deraf lavere hastighed.

På min egen 308, kører jeg med 0,3mm negativ friflugt og det skyder med en absolut max ladning så man får tårer i øjnene[Big Grin]

Derfor se og få målt max patronlængde i DIT kammer!
Og nu ikke noget med bare at mase en kugle i et afskudt hylster, men den rigtige metode med en stang og 2 bøsninger eller en "stoney point patronlængdemåleting".

Iøvrigt så skal nogle projektiler sættes dybere for at have den korrekte patronlængde og det kan udmynte sig i det fænomen som "Doktoren" skriver.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ino,22,mrp

Hej Lars

Jeg har oplevet det samme, også efter denne tråd endte.
Specielt Rhino 22 som jeg bruger en del af, svinger meget i målt hastighed fra bøtte til bøtte i min 6.5èr, med ellers sammenfaldende parametere.
Jeg køber nu flere bøtter af samme batch og måler hastighed og justerer krudtmængden til hastigheden er sammenfaldende. Kvaliteten af rhinokrudt ser ud til at være mere svingende end Normas er min konklusion, men prisen skal jo også afspejle et eller andet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)