Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den ultimative langdistance riffel ???
#1
Hej "nørder", jeg er ny på sitet, men har gennem et stykke tid fulgt debatten og har erkendt at der er nogen her som ved noget ( 7 år, så ved man noget ) [Big Grin]
Nå mit spørgsmål er hvad er den ultimative pakke til krageskydning på op til 300 meter, jeg taler, riffel (mærke) kaliber, ammunition (skal være fabriks), montage og kikkert (str. og mærke)

Kan det overhovedet lade sig gøre ??
Mvh.LANI



Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Hej "nørder", jeg er ny på sitet, men har gennem et stykke tid fulgt debatten og har erkendt at der er nogen her som ved noget ( 7 år, så ved man noget ) [Big Grin]
Nå mit spørgsmål er hvad er den ultimative pakke til krageskydning på op til 300 meter, jeg taler, riffel (mærke) kaliber, ammunition (skal være fabriks), montage og kikkert (str. og mærke)

Kan det overhovedet lade sig gøre ??



den ultimative langdistance birdblaster er en varmintriffel....(tyk pibe)...

mærkerne er uendelige, men holder du dig fra de helt billige, så er du godt på vej...

da det skal være en fabrikspatron, så kommer du ikke uden om 22-250 eller 220 swift... ammo typen skal afprøves i det pågældende våben, for at se om det er noget der kan arbejde sammen... fabrikat mulighederne er også mange der...selv bruger jeg en swiftkiller, også kaldet 22/243 Ackley Improved... men det er ikke en fabrikspatron.

selv mener jeg, at du bevæger dig på kanten af det umulige, når du ikke lader selv... det er nemlig der den sidste præcision kan klemmes ud af et ellers perfekt våben...

til denne form for skydning kræves en god kikkert, som kunne være en leupold 8,5-25x50 eller swarovski eller zeiss... nickel og schidt&bender laver også gode kikkerter...

til den ovennævnte kombo ville jeg vælge en et stks fastmontage...

lidt erfaringer og inspiration kan hentes her...

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=3134

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=3141

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
No no no no......

det bliver en 338 Lap Mag i en rustfast Border pibe på en Weatherby Mark V lås, også rustfast.
Skidtet monteres i et McMillan A-5 skæfte.
Ovenpå kommer en rustfast picatinny rail lavet hjemme i "hug-huset" på en sådan måde at Sako´s Optilock ringe kan snedkerreres på.
Kikkerten bliver nok en ørn, nårhhh nej en HØG......[:o)]

Og så en gang til den tid (til foråret) så skal der laves noget "long distance beaver bashing" i norge.............[8D][8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

No no no no......

det bliver en 338 Lap Mag....



mjaaeee...er du nu også sikker på du ikke er en smule "undergunned" [?]

De krager kan være skudstærke [Big Grin][Big Grin]

mvh Steen
Svar
#5
Citat:quote:

"long distance beaver bashing" i norge


Hvad siger din kone til det. Og hvad kommer det egentlig riflen ved?[:I][:I]
Svar
#6
Den her http://www.marstar.ca/PTRD-41.htm må da være den ultimative kragedasker....

Så er der bare lige det med ammoen..... det er vist ret svært at få fabriksammo til den.

Spøg til side...
Jeg har desværre ikke mit Visier med test af Varmint rifler ved hånden, men hvis jeg husker rigtigt så var der 2 rifler der skildte sig ud.

Tikka T3 Varmint .223 Rem. Den lavede 14 mm grupper på 100 meter med en type fabriksammo. og grupper på under 20mm med 4 forskellige.
Origional Tikka Montage(Burris) Kan desværre ikke huske kikkerten der blev brugt til testen.

Blazer Varmint i .308 Win. Den lavede 11 mm grupper på 100 meter, også med en fabriksammo.
Vistnok Zeiss Kikkert, kan ikke huske typen.

Jeg så også engang noget med en Blazer LRS 2, og Lapua Scenar, noget med 20 mm grupper på 300 meter...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Citat:quote:

Lapua Scenar, noget med 20 mm grupper på 300 meter


hmmmmm, jeg så noget lignende for ikke så lang tid siden i danmark, det var dog bare med en 10 år gammel Tikka i 6,5x55 med en "høg" oven på.......[8D][8D][8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Tak for de mange svar. Hvis der er flere der har kommentare er de velkomne.

Det kan da godt være at 300 meter er at stille kravene for højt, måske kan man nøjes med 200 meter [Wink]

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lasse Nielsen

Tak for de mange svar. Hvis der er flere der har kommentare er de velkomne.

Det kan da godt være at 300 meter er at stille kravene for højt, måske kan man nøjes med 200 meter [Wink]

Lasse



Hej Lasse.

Så vidt jeg husker, ja undskyld hukommelsen er ikke så god, så har jeg set nogle som havde store problemer med at ramme på 40 meteres afstand.[8D][8D][8D][8D][8D]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#10
Prøv en 22 i god kvalitet, en otterup baneriffel med en fornuftig kikkert på, skyd med remington wiper som er en af de hurtigste 22lr patroner på marked som stadig er præcise, de fås som hollow point.
Personligt skyder jeg sorte fugle med disse patroner på en afstand af 125 til 155 m ved det for jeg har målt efter! Det må bare ikke blæse for så kan man ikke ramme bæsterne!

God fornøjelse.
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#11
Hej Lasse.
Skyder selv krager med min Weihrauch 60 J kal. 22 magnum, og monteret med en Leupold 3-9x40. Det virker fint på op til 160 meter!
Knæk og bræk.
- Klud.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#12
Hej klud, hvad er egenspredningen for din 22 mag. på 160 m. ?? jeg har lige købt en Marlin .22lr, men er ikke imponeret, den har vel en egenspredning på 20-25 mm på kun 70 meter. [V]

Lasse
Mvh.LANI



Svar
#13
Du er sikker på det ikke har noget at gøre med skytten og jordforbindelsen?? Gg!

Nå spøg til side!

Du skal prøve med lidt forskellig ammo, det har ligeså meget at sige i en 22mag som i alle andre rifler, kan kun sige til dig at du skal ikke vælge de hurtigste man kan få!

God fornøjelse!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#14
Yo Lasse!
I Weihrauchen benytter jeg CCI stinger HP, der forlader røret med små 600 m/s! Det er en af de kraftigste patroner på markedet, og præcisionen er ok. Prøv også RWS, og Winchester!
-Klud.
ØØØØHH, nåh ja egenspredningen ligger på ca. 10mm på 100 m!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#15
Citat:quote:

I Weihrauchen benytter jeg CCI stinger HP, der forlader røret med små 600 m/s


CCI stinger er 22lr patron der skyder med ca 500 m/s iflg. CCI http://www.cci-ammunition.com/default.asp?menu=1&s1=3&pg=18&prod_id=13

I 22mag er CCI Maxi Mag +V nok den en af de hurtige med ca 670 m/s

Citat:quote:

jeg har lige købt en Marlin .22lr


Så har du lige købt et samlesæt der muligvis kan blive en god riffel[Big Grin] prøv at chekke om løbet ligger frit.
I min 22mag var det hele spændt sammen så løbet sad voldsomt i spænd efter en hel del filen og pudsen blev det frit og den kunne faktisk skyde helt pænt.
Marlin er ikke kendt for den store finnish på deres 22ére og deres aftræk kræver en vis rutine for at skyde pænt.
Og husk så på at det er en salonriffel du har og ikke en langdistance sniper riffel. Vind og vejr har stor indflydelse på din kugle når du skyder på bare 100 meter.
Svar
#16
så må man bare korigere efter opspringene [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Mvh.LANI



Svar
#17
Hej igen OKJ.
Grunden til at jeg siger små 600 m/s, er at kronografen siger 596 m/s!!!
Stol dog aldrig blindt på hvad de skriver på pakken.....
-Klud.
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)