Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omformning fra 308 til 243
#1
Da jeg har mange engangs-afskudte Norma og Lapua hylstre i 308, men mangler nogen tilsvarende i 243, har jeg undersøgt muligheden for at omforme dem. Det går både nemt og resultatet passer fint i Sako'en, også når der er monteret kugle.

Men inden jeg lader 200 stk gå gennem pressen, vil jeg lige høre, om der er forhold, som jeg skal tage mig i agt for, inden jeg lader op og kører på skydebanen?

Mange hilsner
Torben
Svar
#2
De skal bare i pressen, ingen særlige forholdsregler nødvendige der. Simpel procedure.
Husk tilstrækkelig smørelse!
Sorg for,at få målt længden af hylstre efter omformning, bare de ikke bliver for lange. Udover det kan du opleve, at de omkalibrerede hylstre bliver lidt tykkere i godset i halsen, det kan kræve halsdrejning (Neckturning).

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Hej Tagergaard.

Buba har sagt det mest nødvendige, måske en udglødning af hylsterhalsen for at blødgøre denne.

Hilsen Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
Nu ved jeg godt jeg springer lidt i tråden. Men hvis man nu benyttede 308 palma hylster, ville man ikke få en 243, der havde alle egenskaberne fra 6 x47 lapua, 6 mm norma br ?.

Nyland
Svar
#5
sikkert [Wink] Men det ville også blive meget dyre.
Nu har Tagergaard sikkert en masse 308 hylster liggende og skal bare bruge dem til alm jagt/skydeskiver. [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Citat:quote:

ille man ikke få en 243, der havde alle egenskaberne fra 6 x47 lapua, 6 mm norma br ?.



Ikke alle enskaberne. Men den vil dele det lille fænghætte med dem og det stærke web. Resten afhænger at hylsters udformning, volumen volumen/hals ratio mm.

Hylstergeometri har rigtigt meget at sige, og det er det samme som andre 243W. Men jeg er ikke i tvivl om, at det vil være et stærkt hylster, der kan holde til en del. Jeg har nogle af 6,5x47L hylstre, som er genladet over 35 gange. Jeg skar et over en anden dag, og der var ikke antydning af svakkelse ved bunden eller løse lommer.
Super hylstre de laver, de Lapuafolk!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)