Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1. eller 2. billedplan ???
#1
Jeg skal til at bestille en ny kikkert. Valget er allerede næsten truffet - det bliver en Leupold Mark4 6,5-20x50 med TMR sigte. Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge modellen med sigtet placeret i 1. billedplan og M5 kliktårne der klikker i mil. (den hælder jeg mest til)
Eller om jeg skal vælge modellen med sigtet i 2. billedplan, som ikke er medforstørrende, og med M1 kliktårne.
Den skal bruges til jagtfelt og skydning på længere afstande, samt nogen former for jagt. Det skal nævnes at jeg har kikkerter med mindre forstørrelse 1,75-6 og 3-9x forstørrelse.
De kikkerter jeg allerede har, har sigtet i 2. billedplan, og det virker fint for mig.
Jeg kan dog se nogle fordele ved FFP, så kan jeg estimere afstande på alle forstørrelser, og få den med kliktårne der klikker i 0,1 mil = 1cm. på 100m. hvis jeg har forstået det rigtigt.

Men hvad ville i vælge til det brug jeg har beskrevet.

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#2
Det kommer vel i grunden an på, hvad der er din primære interesse. Jeg har indtryk af, at de meget seriøse langdistanceskytter altid vælger SFP. Men jeg er selv blevet temmelig lun på at vælge FFP til min næste kikkert. Det er fordi det meste af min skydning har det formål, at gøre mig til en mere sikker jæger. Om det giver mig et lille handicap ved skiveskydning på de helt lange hold, er jeg ret ligeglad med.Mine første sigtekikkerter havde FFP, og det savner jeg tit.

Angående klik i MOA eller cm (mRad) er der vist ikke meget at rafle om. Det skal da være cm.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det kommer vel i grunden an på, hvad der er din primære interesse. Jeg har indtryk af, at de meget seriøse langdistanceskytter altid vælger SFP. Men jeg er selv blevet temmelig lun på at vælge FFP til min næste kikkert. Det er fordi det meste af min skydning har det formål, at gøre mig til en mere sikker jæger. Om det giver mig et lille handicap ved skiveskydning på de helt lange hold, er jeg ret ligeglad med.Mine første sigtekikkerter havde FFP, og det savner jeg tit.

Angående klik i MOA eller cm (mRad) er der vist ikke meget at rafle om. Det skal da være cm.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Om det er MOA eller mRad er i mine øjne næsten ligegyldigt, såfremt sigtemidlet også er i samme. Men da sigtemidlet oftest er mil-dot eller lign. er cm at foretrække. Jeg har prøvet og ejer begge systemer, og har måttet overgive mig. Det er lettere at regne i 10 talssystem.

Det er samtidig klart bedst med FFP fordi det hele bliver ved med at passe.
I fredags skød jeg en buk på ca 150 meter, med en kikkert med ffp mildot og cm klik. Jeg kunne uden problemer hele tiden styre afstanden selvom jeg skruede op og ned for styrken. En laser er dog stadig mere præcis, men når man først ligger ned er den ikke fremme hele tiden.

Den her

http://www.midwayusa.com/viewProduct/def...ber=198996

er et billigt men absolut brugbart eksempel på det jeg taler om.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
En buk på 150m. ??

Stor buk... WOW !!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

En buk på 150m. ??

Stor buk... WOW !!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Jeg skrev ca[Big Grin][Big Grin]

Som den kvikke læser sikkert har regnet ud var de 150 meter afstanden fra mig til bukken da jeg skød, men den var på alt fra 120 til 400 meter væk.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Undskyld - kunne ikke lade være =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Det bekræfter jo meget godt mine egne tanker omkring 1. eller 2. billedplan. Jeg bestiller den med FFP. Skal nok komme med billeder, når den engeng er monteret på riflen. Der kan dog gå lidt tid, har nemlig også et KKC skæfte på vej i posten, så den skal lige forbi en våbensmed og beddes først.

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#8
En tillægsspørgsmål, som rammer meget godt plet i forhold til emnet (håber jeg); Hvis man har en eller anden form for ballistisk sigtemiddel som MIL-DOT eller BR, TMR m.fl. kan man bruge sin ballistiktabel på alle forstørrelse såfremt sigtemidlet sidder i 1. billedplan (medforstørrende). Så langt så godt... Jeg har en Swarovski Z6 1.7-10x42 med BR sigte (Balistic Reticule) m. sigtet i 2. billedplan. Hvis jeg vil lave en ballistiktabel under anvendelse af disse afstandsmærker er jeg nødt til at gøre det på en bestemt zoom-faktor...feks 10x...alle andre zoom-faktorer passer den givne tabel ikke på...det er jeg også med på. Nu til spørgsmålet:

Hvorfor er 1 klik = 1 cm på 100 meter ved både zoom faktor 2 og 10 når sigtemidlet er placeret i 2. billedplan. Jeg ved at det forholder sig sådan, men kan ikke få det ind i hovedet hvorfor.

Hvis jeg fik monteret et kliktårn ville det jo være ligegyldigt med forstørrelsen i forhold til en sådan BDC. 1 klik = 1 cm på 100 meter, 2 cm på 200 meter osv. uanset om jeg var på 3x eller 10x zoom

lidt teknisk fnidder - jeg ved det, men det er rart at kende årsagen!

J.
Svar
#9
Den er svær.
Uanset om sigtet sidder i 1. eller 2. plan, så klikker/flytter træfpunktet sig lige meget, ligegyldigt hvilken forstørrelsesgrad du er på.
Det er fordi du flytter hele synsfeltet incl. trådkors, TMR whatever.

MEN, hvis du vil kende P.O.I. for et bestemt kryds der ligger i en fast afstand fra centerkrydset, så vil det som du selv er inde på være ligegyldigt hvilken forstørrelse du anvender ved medforstørrende sigte.

OG som du allerede har regnet ud, så ændrer bukken/storken/hjorten størrelse, hvis du placerer den i mellem 2 bjælker og skruer på forstørrelsen. Derfor gælder P.O.I kun for en bestemt afstand.(ikke medforstørrende)

Det giver et større regnearbejde, hvis du vil kende P.O.I på alle forstørrelser og på alle streger på TMR eller hvad de nu hedder.

Jeg har selv en Leupold 6,5-20 X 50 med varmintsigte og ikke medforstørrende sigte. Jeg har lavet en tabel der svarer til min kaliber og så hvilke afstande der passer på hver bjælke på hver forstørrelse.
Det var et større arbejde der tog flere aftener. Nu mangler jeg bare at afprøve det i praxis.
En gog ide er først at lave tabellen i MOA. Så er det letttere at lave en ny til andre kuglevægte/kalibre.

Håber det gav lidt mening.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
M@X: Afgjort - det var hvad jeg søgte...vidste ikke at det var hele billedet man flyttede når man klikkede - men det giver mening!

Tak for det!

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)